וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע הזמן לטפל בתחבורה הציבורית

30.4.2015 / 9:23

הממשלות הקודמות כשלו בטיפול ובפיתוח התחבורה הציבורית. מתי אלפר סבור כי הגיע הזמן שהנבחרים יבינו שמדובר בחסם כלכלי שיש לטפל בו

ארגון נוסעי התחבורה הציבורית פרסם לאחרונה דו"ח על פעילות הכנסת היוצאת בתחום התחבורה הציבורית. מהדו"ח עולה כי אף אחת מעשרים הצעות החוק שהוגשו בענייני תעבורה ציבורית לא אושרה על ידי הממשלה אשר גם פעלה לדחות חלק מההצעות. לדוגמה, הצעתם של ח"כ שלי יחימוביץ' ודב חנין לפיה תוענק סמכות לרשויות מקומיות להקצות נתיב תחבורה ציבורי, לא הוצגה אפילו לקריאה טרומית בגלל התנגדות הקואליציה. גם הצעה לכאורה קלה לביצוע, לאפשר העלאת אופניים לרכבת במקום מסומן לכך, לא הגיעה לקריאה טרומית.

הצעות נוספות שנדחו על ידי הממשלה היוצאת היו למנות עובד בכל עירייה שיופקד על קידום התחבורה הציבורית בתחומה ולצורך כך אף תוקם ועדה. משרד התחבורה התנגד למתן סמכויות רישוי ותכנון לעיריות וכך נולד פקק תחבורתי נוסף ללא פתרון בצומת העמוס הקרוב לביתכם. היו עוד הצעות חיוביות שכלל לא הגיעו להצבעה – כאשר בונים שכונה חדשה יוגש תסקיר תחבורתי שישלב את הבניה עם נתיבי הנסיעה במקום לכאורה רעיון חיובי ביותר שאינו מצריך הוצאות כספיות ועשוי להביא לייעול תחבורתי. מעניין שהממשלה לא טרחה לקדם את הצעתה שלה עצמה לפיה תחוקק הצעת חוק לקידום התחרות בענף האוטובוסים כפי שנקבע בוועדת טכטנברג ב-2012.

בשנתיים שבה פעלה הממשלה הקודמת התקיימו פחות מעשרה דיונים בכנסת על תחבורה ציבורית בוועדת הכלכלה. שר התחבורה ישראל כץ וסגניתו ציפי חוטובלי מיעטו להשתתף בדיונים הנוגעים לתחבורה ציבורית. 18 שאילתות בלבד הוגשו בנושא תחבורה ציבורית במשך שנתיים ורובן המכריע כלל לא נענו. שאילתה על פערים בתחבורה הציבורית בין ישובים יהודים לערבים שנשאלה במרץ 2014 לא נענתה עד היום.

רוב הציבור משתמש בתחבורה ציבורית

הזלזול בנושא התחבורה הציבורית הוא פגיעה בחלק הארי של הציבור שרובו אינו מחזיק ברכב פרטי. בעוד זמן קצר תקום כצפוי ממשלה חדשה שתוכל סוף סוף לבצע שינוי חיובי מהותי בכל הקשור לתחבורה ציבורית. אם השר החדש או הישן יחליט שהוא מטפל לא רק ברכבת לאילת או ברכבת העמק אלא גם בשיפור משמעותי בתחבורה הציבורית, הדבר עשוי להוות תרומה כלכלית משמעותית למשק. ברגע שאנשים ישתמשו בתחבורה ציבורית זמינה עם נתיבים פנויים וזמני נסיעה מדויקים, הם ישתמשו פחות ברכבים פרטיים. שימוש שיחסוך צריכה בבנזין, בזיהום אויר, ישפר את הסעת ההמונים ולפיכך יתרום גם לשינוע מהיר ויעיל מבעבר. דברים שמקובלים כבר שנים רבות במרבית מדינות העולם.

יתכן שרכבת לאילת היא משימה לאומית חשובה. יש שסבורים שזו לא ממש משימה מרכזית. בכל מקרה כולנו, ללא יוצא מהכלל, רוצים לנסוע בגוש דן ובערים מרכזיות כמו גם בכבישים בינעירוניים במהירות ללא פקקים אינסופיים ובזבוז זמן. לזה צריכים לדאוג בממשלה החדשה, כולל לבחון במהירות לתת סמכויות לרשויות מקומיות ליצירת נתיבים ציבוריים פתוחים. הגיע הזמן שפקידי הממשלה והשרים ישרתו את הציבור שנזקק לתחבורה הציבורית. לשם כך הם נבחרו לתפקידהם.

מתי אלפר, מרצה לשיווק במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully