וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים זרים: הפרת זכויות, הלנת שכר והיעדר מענה לתלונות

אלה לוי-וינריב

5.5.2015 / 16:00

המבקר: זכויותיהם הבסיסיות של העובדים הזרים בישראל מופרות, שכרם מולן, אין להם כתובת להגיש תלונות, והם לעתים נאלצים לעזוב את הארץ לפני שתלונותיהם על המעסיקים מתבררות

תחנה המרכזית הישנה תל אביב, נובמבר 2014. ראובן קסטרו
תחנה המרכזית הישנה תל אביב, נובמבר 2014/ראובן קסטרו

זכויותיהם הבסיסיות של העובדים הזרים, מהעובדים החלשים ביותר במשק, מופרות, שכרם מולן, אין להם כתובת להגיש תלונות, והם לעתים נאלצים לעזוב את הארץ לפני שתלונותיהם על המעסיקים מתבררות - כך עולה מדוח מבקר המדינה, פרופ' יוסף שפירא, באשר לתנאי העסקתם של העובדים הזרים בארץ.

קרוב לעשירית מהמועסקים בישראל הם עובדים זרים. ממצאי הביקורת מלמדים על חולשה של ממש, ולעתים אף כשלים, בפעולותיה של רשות האוכלוסין בכל הנוגע לפיקוח ובקרה על תשלום שכר העובדים הזרים, למיצוי הטיפול בתלונות שהיא מקבלת, ולהפרות של המעסיקים את זכויות עובדיהם ואת תנאי היתר ההעסקה. עוד מצביע המבקר על משרד הכלכלה כמי שכשל בתפקידו בנוגע לפיקוח על שמירת זכויות העובדים הללו.

בין היתר, מצא המבקר, כי משך הטיפול בתלונות של עובדים זרים עלול לעלות על משך הזמן שהותר להם לשהות בארץ, כך שלמעשה אינם יכולים לקבל את המגיע להם מהמעסיק בטרם עזיבתם. "הממצאים מעלים חשש כבד שמשך הטיפול הארוך של משרד הכלכלה בתלונות של עו"ז מסכל את האפשרות שעו"ז, אשר ככלל רשאים לעבוד בישראל חמש שנים לכל היותר ונותר להם פרק זמן קצר לשהות בה, יזכו למצות את הטיפול בעניינם ולקבל את זכויותיהם כעובדים", כתב המבקר.

עוד נמצא, כי במשך 14 שנים משרד הכלכלה והעומדים בראשו לא השלימו את הפעולות להתקנת תקנות לחוק עובדים זרים, וכתוצאה מכך נפגעות באופן ממשי היכולת להבטיח את הזכויות הסוציאליות של אלה, והאפשרות ליצור תמריץ חיובי לעזיבתם את הארץ עם תום תקופת העסקתם בה כדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully