וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים בארה"ב צפוי להתנגד למיזוג בין חברות הטלוויזיה בלוויין יוז לאקוסטאר

דפנה מאור

24.9.2002 / 11:57

ביטול המיזוג עשוי לסייע ל-NDS לא לאבד את יוז כלקוחה; הנהנית העיקרית מביטול תהיה ניוז קורפ של רופרט מרדוק, דיווח "ניו יורק טיימס"



משרד המשפטים בארה"ב המליץ כי ממשלת ארה"ב תחסום את המיזוג בין חברות הטלוויזיה בלוויין יוז אלקטרוניקס ואקוסטאר, כך דיווח "ניו יורק טיימס". מקורותיו של העיתון אמרו כי גורמים במשרד המשפטים סבורים כי המיזוג יפגע בתחרות בענף. ביטול המיזוג עשוי להיות בעל השפעה חיובית על חברות כ-NDS וגילת לוויינים.



אקוסטאר (סימול DISH), המפעילה את דיש נטוורקס, רשת הטלוויזיה בלוויין השנייה בגודלה בארה"ב, חתמה באוקטובר 2001 על הסכם לרכישת מתחרתה הגדולה יוז (סימול GMH), המפעילה את רשת דיירקטי.וי תמורת 25 מיליארד דולר במניות, סכום שהצטמצם בינתיים ל-11.2 מיליארד דולר. הסכם המיזוג הושג לאחר מאבק ממושך בו ניסתה ניוז קורפ, חברת המדיה של רופרט מרדוק, לרכוש את יוז, הנשלטת על ידי ג'נרל מוטורס.



במרבית האזורים בארה"ב ישנן שלוש מתחרות בשוק הטלוויזיה בתשלום - שתי חברות הלוויין וחברת כבלים אחת. אם יאושר המיזוג בין אקוסטאר ליוז, תצומצם התחרות בשווקים הגדולים לשתי מתחרות. במקרה של אזורים כפריים שאינם מחוברים לכבלים, לא תתקיים תחרות כלל ועיקר. זהו הנימוק העיקרי של חטיבת ההגבלים העסקיים של משרד המשפטים נגד המיזוג. אם אכן יביע משרד המשפטים התנגדות למיזוג, תהיה זו חריגה על רקע מדיניות המיזוגים המתירנית של ממשל בוש.



מנגד, טוענות חברות הלוויין כי מיזוג הוא הדרך היחידה בה יוכלו להתחרות נגד חברות הכבלים, השולטות ב-80% משוק הטלוויזיה בתשלום בארה"ב, וכי המיזוג ישפר את איכות התוכניות שלהן. לאחרונה הציעה חברת הכבלים כייבלוויז'ן לרכוש חלק מנכסיה של אקוסטאר בניסיון לשפר את סיכויי האישור למיזוג.



אם ההחלטה של משרד המשפטים תקבל תוקף רשמי, יהיה בכך ניצחון גדול עבור רופרט מרדוק. יו"ר ניוז קורפ ניסה להשיג דריסת רגל בשוק הטלוויזיה בלוויין בצפון אמריקה. לניוז קורפ יש הצלחה רבה בשווקים המקבילים באסיה ובאירופה, אולם בארה"ב פיגרה ענקית המדיה אחרי מתחרותיה, והיא ניסתה לתקן את הפיגור על ידי רכישת יוז. לאחר הכרזת המיזוג ניסה מרדוק למצוא דרכים לטרפדו באמצעים משפטיים ופוליטיים.



גורלו של המיזוג ישפיע גם על חברות אחרות, ביניהן NDS וגילת לוויינים הישראליות. אקוסטאר היתה משקיעת מיעוט במיזם סטארבנד של גילת לוויינים. לאחר שאקוסטאר חתמה על הסכם מיזוג עם מתחרתה יוז היא החליטה לסגת מסטארבנד. גילת תבעה את אקוסטאר בטענה כי האחרונה לא העבירה לה הכנסות ונתונים אודות לקוחות לאחר פירוק המיזם, וכי אקוסטאר דחפה אותה לפשיטת רגל כדי לקדם את אישור רכישתה של יוז. ביוני יושב הסכסוך בין השתיים באמצעות פשרה שלפיה תעביר אקוסטאר תשלומים לגילת.



דיירקטי.וי היתה אחת מלקוחותיה הגדולים של NDS, המייצרת תוכנות לממירים. המיזוג שהוכרז עורר הערכות כי מתחרתה של NDS וספקיתה של אקוסטאר, קודלסקי, תתפוס את מקומה של NDS לאחר המיזוג. ביטול המיזוג יכול להביא לכך ש-NDS לא תאבד את הלקוח הגדולה שלה, לפי הערכות של רפי קסטן, מנכ"ל NDS ישראל. דיירקטי.וי תבעה החודש את NDS על שימוש לא חוקי בסודות מסחריים. לטענת NDS נועדה התביעה לשמש את דיירקטי.וי בשימוש עתידי בנכסים רוחניים של NDS. תסבוכת נוספת בסיפור מהווה העובדה כי NDS נשלטת על ידי ניוז קורפ, המתנגדת למיזוג, כאמור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully