וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטבע הברזילאי נפל לשפל של כל הזמנים מחשש לשמיטת חובות ממשלתית; הפיחות עשוי לפגוע ב-GVT, מכתשים אגן ו-ECI

דפנה מאור

24.9.2002 / 11:33

המועמד המוביל לנשיאות תמך בעבר בשמיטת חובות; המטבע הברזילאי נפל אתמול ב-4.6% לסגירה רשמית של 3.57 ריאל לדולר; מתחילת השנה איבד המטבע 35%



הריאל הברזילאי נפל לשפל של כל הזמנים ונסחר ב-3.57 ריאל לדולר בעקבות חששות משמיטת חובות לאחר שמועמד האופוזיציה לנשיאות, לואיז אינסיו לולה דה סילבה, הגדיל את הפער על פני יריביו. נפילת המטבע נרשמה במקביל לירידות בשוקי המט"ח והמניות. הפיחות בריאל צפוי לפגוע בכמה חברות ישראליות החשופות לכלכלת ברזיל, ביניהן GVT ומכתשים אגן, ובעקיפין גם ECI.



ב-6 באוקטובר ייערכו בברזיל הבחירות לנשיאות. התמיכה בלולה, מועמדת מפלגת העובדים, עלתה ל-44%, והעניקה לו הובלה של 25% על מועמדת המפלגה השלטת, ג'וזה סרה, לפי סקר שנערך ב-19-20 בספטמבר ופורסם שלשום. אם לולה יקבל יותר ממחצית הקולות התקפים בסבב הבחירות הראשון, לא יידרש סבב שני. המשקיעים חוששים כי בחירתו תבריח משקיעים זרים מברזיל.



תוכנית התקציב של לולה נתפסת כמסכנת את סיכוייה של ברזיל לשלם את חובה בן 1.1 טריליון הריאל (330 מיליארד דולר), ותוביל לשמיטת חובות של המשק הגדול ביותר בדרום אמריקה. מנהיג איגוד פועלי המתכת לשעבר צידד בעבר בשמיטת חובות. מאז הבטיח לשמור על אינפלציה נמוכה, לרסן הוצאות ולשלם את כל התחייבויות הממשלה.



המטבע הברזילאי נפל אתמול ב-4.6% לסגירה רשמית של 3.57 ריאל לדולר. מתחילת השנה איבד המטבע 35% מול הדולר.



בורסת סאו פאולו נסגרה בירידה של 3.35%, והשלימה ירידה של 32% מתחילת השנה.



לממשלת ברזיל חוב ציבורי בן מאות מיליארדי דולרים, שגרם לכך שברזיל תיפול למקום ה-13 בדירוג העולמי של שווקים מועדפים להשקעה. החוב תפח פי שלושה בשמונה שנים בשל מימון גירעון תחת הנשיא פרננדו הנריק קרדוזו.



לנפילת המטבע הברזילאי השפעה על חברות להן חשיפה לכלכלה הגדולה בדרום אמריקה. בדומה למשבר בארגנטינה, סבלו בנקים ספרדיים ובנקים אירופיים אחרים מנפילת המטבע.



חברת GVT הנמצאת בשליטה ישראלית סבלה מגידול חד בהפסדיה ברבעון השני של 2002 בשל הפיחות בריאל. החברה מפעילה רשת שירותי טלפוניה בדרום ברזיל, והפסידה 73 מיליון דולר ברבעון השני של 2002 בהשוואה ל-27 מיליון דולר ברבעון המקביל. הפיחות הגדיל את הוצאות המימון של GVT ב-54 מיליון דולר ל-62 מיליון דולר ברבעון השני.



גם אי.סי.איי עשויה להיפגע בעקיפין, כתוצאה מחשיפה ל-GVT. באוקטובר 2000 חתמו אי.סי.איי ואינווייב החברה הבת על הסכם למכירת מוצרי גישה רחבת פס (Point-to-Multipoint) שיעביר שירותי מידע מתקדם ואינטרנט ומתן אשראי לזמן ארוך ל-GVT הברזילאית בגובה של 168 מיליון דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה GVT אמורה להעביר לאי.סי.איי 115 מיליון דולר נוספים, וברבעון השני של השנה התברר כי החברה הסכימה לדחות את התשלום. בנוסף לכך, אי.סי.איי השקיעה סכום של 27 מיליון דולר ב-2000 בחברה האם של GVT בתמורה לרכישת אג"ח להמרה הנושאות ריבית שנתית של 5%.



לא מכבר אמר יונתן האלף, אנליסט בית ההשקעות UBS ורבורג, כי "אנחנו מקבלים רמז לחשיפה גדולה ל-GVT שאי.סי.איי תצטרך להתמודד איתה. GVT כבר דחתה את תשלומי הריבית שלה, ולאור העובדה שההכנסות שלה הן בריאל והחובות שלה לאי.סי.איי הם בדולרים, אני מאוד אתפלא אם לא נראה שם מחיקה בקרוב. למעשה, שמרנות היתה דורשת ביצוע מחיקה כבר עכשיו".



במהלך אוגוסט העריך בנק הפועלים כי מכתשים אגן היא החברה בעלת החשיפה הגבוהה ביותר לברזיל, לעומת יתר חברות האגרוכימיה הפועלות באזור, ועל כן הועלה הסיכון של ההשקעה בה מ"בינוני" ל"גבוה". הבנק הנמיך את התחזיות של מכתשים אגן בשל גידול בהוצאות המימון של החברה על רקע גידור הפעילות בברזיל ובשל צפי לירידה במכירות בברזיל ברבעון השלישי. מניית מכתשים אגן יורדת הבוקר בבורסת ת"א.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully