וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל אביב: המעו"ף ירד בכ-1.6%; תעשיות מלח איבדה כ-22% בעקבות ירידת שווי מניית בנק הפועלים

גולן פרידנפלד

24.9.2002 / 15:19

ירידות באג"ח השקליות; מניות הבנקים איבדו כ-1% בעקבות הודעת מעלות אתמול שתבחן מחדש את דירוג האשראי של הבנקים; מכתשים ירדה בכ-3.3% עקב הפיחות החד בריאל הברזילאי;



יום המסחר התאפיין היום במגמה שלילית לאחר הירידות החדות אמש בנאסד"ק, כשהמדדים ירדו בשיעור של 3%. הנאסד"ק הגיע אמש לשפל של 6 שנים - מה שמעיד על היקף המיתון ממנו סובלת ארה"ב ואשר מקרין על כל שוקי העולם, כולל השוק הישראלי. כבר אתמול נרגעו מעט השווקים בישראל מההיסטריה שאחזה בהם בימים האחרונים.



השוק הישראלי סובל מהחרפת המצב הבטחוני: אתמול נהרג ישראלי בחברון ו-3 ילדיו נפצעו ודווח על התראות רבות. בינתיים, ממשיכים להעיב על שוק ההון הישראלי המתח הבטחוני וחוסר היציבות הכלכלית, המלווה בהמשך חששות המשקיעים מהורדת הדירוג למדינת ישראל.



מדד המעו"ף איבד כ-1.6% לרמה של 349.61 נקודות, מדד ת"א 100 ירד ב-1.5% לרמה של 341.11 נקודות ומדד התל טק 15 ירד בכ-2.7%. מחזור המסחר הסתכם בכ-154 מיליון שקל.



בשוק איגרות החוב נרשמה תנודתיות לקראת סיום המסחר. איגרות החוב השקליות בריבית קבועה מסוג שחר שכבר רשמו עליות של כ-0.2%-0.3% סיימו את המסחר בירידות שערים בשיעור דומה. האיגרת 2680 לתקופה של 8.5 שנים סיימה בירידה של 0.3% - מגלמת תשואה של 11.1%. האיגרת לתקופה של 6.5 שנים (2671) מגלמת תשואה של 11.09% לאחר שרשמה ירידות של 0.2%.



השער היציג של הדולר נקבע ברמה של 4.831 שקלים, בדומה לשער היציג שנקבע אתמול. לאחר קביעת היציג מתחזק שערו של הדולר בכחצי אחוז והוא נסחר ברמה של 4.855 שקלים. אם מגמה זו תימשך, הרי ששוק איגרות החוב השקליות צפוי לסבול גם בימים הקרובים מירידות שערים חדות.



פעילים בשוק ההון ציינו היום כי זהו המשבר השני שעובר על שוק ההון בכלל ועל שוק איגרות החוב בפרט ב-3 החודשים האחרונים, והוא מובל על ידי הגופים המוסדיים שלא מעוניינים לבצע רכישות גם בתשואה של 11% באיגרות החוב השקליות. עובדה זו מגבירה את התחושה בשוק שגם בתשואות של 13% ייתכן שהמוסדיים לא יתמכו בשוק. במצב כזה עשויה להיווצר פאניקה בציבור שעדיין לא החל לצאת מההשקעה באפיק השקלי. "כשזה יקרה", אומר דרור, "שוק איגרות החוב עשוי להגיע למצב שטרם ראינו".

רונן אביגדור, מנכ"ל קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אקסלנס, ציין כי הן שוק איגרות החוב והן שוק המט"ח נשלטים היום על ידי משקיעים זרים. אלה, להערכתו, מנצלים את התנודות החריפות בשער הדולר ואת השינוי החד בשערי איגרות החוב לעשיית רווחים ספקולטיוויים.



"למרות זאת, ואולי אף בגלל זאת", מציין אביגדור, "השווקים הפיננסיים לא עומדים בפני קריסה, משום שמרבית הנכסים של הציבור הועברו כבר לפיקדונות הבנקאיים ומעטים נותרו באפיקים הסחירים. המגרש הוא של הזרים כעת. לפיכך, אני לא צופה נהירה של הציבור הרחב לאפיקים הסחירים (איגרות חוב שקליות או דולר), ולהערכתי המשבר בו שרוי שוק ההון הינו משבר זמני".

מניית בנק הפועלים ירדה בכ-1% ומניית בנק לאומי איבדה כ-0.9%. מניות הבנקים סובלות מירידות, לאחר שאתמול בתום המסחר הודיעה חברת דירוג האשראי מעלות כי היא בודקת את הדירוג של הבנקים מחדש על רקע הורדת הדירוג על ידי S&P. מעלות הודיעה כי הדירוג המקומי AAA של התחייבויות ופקדונות בנק הפועלים ובנק לאומי, שהונפקו על ידי הבנקים ועל ידי חברות המימון שבבעלותם, מצוי בתהליך בדיקה.



מבין מניות הארביטראז' בלטה מניית טבע , שסיימה את יום המסחר בעליות של 0.3% בעקבות פער הארביטראז' בו פתחה המניה את המסחר. המניה ריכזה את המחזור הגבוה בבורסה - הסתכם בכ-32 מיליון שקל.



ירידות שערים נרשמו גם במניות קבוצת אי.די.בי. מניית אי.די.בי פיתוח רשמה ירידות של 2.7%, מניית דסק"ש ירדה בכ-2.6% ומניית כלל תעשיות ירדה בכ-2.5%. מניית אי.די.בי אחזקות רשמה אף היא ירידות שערים של 2.4%.



מניית מכתשים אגן איבדה כ-3.3% מערכה במחזור של 5.8 מיליון שקל. הסיבה לירידות החדות במניה נעוצה בפיחות של 13.3% שרשם הריאל אל מול הדולר בעשרת הימים האחרונים. אתמול הגיע הריאל לשפל של כל הזמנים לאחר שפוחת מול הדולר בכ-4.7% והוא נסחר בשער של 3.57 ריאל לדולר. מכתשים אגן מושפעת מהפיחות בריאל שכן כ-30%-40% ממכירות החברה מופנות לשוק הברזילאי. גם מניית כור הושפעה מהירידות במניית מכתשים אגן (כור מחזיקה בכ-51% ממניות מכתשים אגן) והיא איבדה כ-4%.



מניית נייס רשמה גם היום ירידות חדות של כ-6.2%. על פי ההערכות אנליסטים, לא צפויות הפתעות שליליות מכיוונה של נייס והירידות החדות בימים האחרונים במניה מיוחסות לחששות המשקיעים מהמיזוג עם חברת טליס.



מניית תעשיות מלח ירדה אף היא בשיעור של כ-22% במחזור של כ-200 אלף שקל. הירידות החדות במלח מיוחסות לאיבוד הגובה של מניות בנק הפועלים בימים האחרונים המוחזקות על ידי תעשיות מלח שבשליטת משפחת דנקנר. על פי ההערכות, תיאלץ תעשיות מלח לבצע הפחתה בדו"חותיה בגין ירידת ערך מניית בנק הפועלים, בייחוד בעקבות השינוי הצפוי בהוראות הרשות לניירות ערך בכל הקשור לנושא ירידת ערך שווי אחזקות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully