וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבטל את רזרבת השר במשרדי הפנים והדתות

19.5.2015 / 11:35

בשני משרדי ממשלה בלבד, פנים ודתות, ישנו סעיף תקציבי מיוחד – "רזרבת השר" בסך 6 מיליון שקל. ד"ר אבי ביצור סבור כי הגיע הזמן לבטל את הרזרבה ולחסוך שחיתות אפשרית

משרד הדתות, אחד ממשרדי הממשלה הקטנים עם תקציב של 620 מיליון שקל בלבד, עניין במיוחד שתי מפלגות – הבית היהודי וש"ס. ש"ס כידוע קיבלה את משרד הדתות כאשר לבית היהודי תהיה נגיעה לפעילות המשרד. משרד הדתות הוא כר נרחב למינוי – רבני ערים, שכונות, בתי כנסת, דיינים, קברנים, נותני הכשרים, מועצות דתיות ושלל תפקידים. הזוכה בתיק תקדם את אנשי שלומה וכך תשיג השפעה על קהל דתי אשר בבוא היום עשוי להיות מושפע בהצבעתו מהמינויים שתשיג המפלגה שתחזיק בתיק הדתות. במשרד הדתות מחולקים כספים רבים לעמותות כאשר הקריטריונים לחלוקה עמומים. להזכירנו בפרשת "ישראל ביתנו" חולקו עפ"י החשד כספים לעמותות שונות ומשונות ללא קריטריונים ברורים.

בתקשורת נחשף כי בשני משרדי ממשלה בלבד, דתות ופנים, קיים סעיף תקציבי מיוחד – רזרבת שר בסך 6 מיליון שקל. השר שיתמנה יחלק את הכסף לפי ראות עיניו. סביר שאם ש"ס תזכה בתפקיד, הכסף ילך ברובו כתמיכות לישיבות ספרדיות ולרבני ערים תומכי ש"ס. אם המשרד היה עובר לידי הבית היהודי הרי שמוסדות תורניים בהתנחלויות וגופי הסברה הקשורים לנפתלי בנט וחבריו היו זוכים ברוב הכסף. הציונות הדתית יכולה להשתמש בכסף לחזק את פעילות ההסברה שלה באמצעות רזרבת השר. הדבר לא יעשה באופן בוטה או כזה שיעורר בעיות. הרזרבה יכולה למשל לשמש לכתיבת אגרות למתפלל (נפוצות בבתי הכנסת) שבהן כמובן דעת השר תככב ותסביר למתפללים מהי דרך המלך הרצויה.

משרד הדתות או ליתר דיוק בשמו המלא – המשרד לשירותי דת אמור לתת שירות לכלל אזרחי ישראל. בפועל המשרד מטפל ביהדות אורתודוקסית בלבד כאשר הרפורמים או מוסלמים, נוצרים ודרוזים אינם מקבלים שירות. 20% מאזרחי ישראל מקבלים שירות מאגף מיוחד במשרד הפנים - זו אפליה בוטה. כך מקבלים רבנים רפורמים שכר נמוך (עד 25% משכר רבנים אורתודוקסים) ממשרד התרבות והספורט דבר תמוה ומבזה.

המנהלת להזרמת כספים

תחת שלטון הבית היהודי בממשלה הקודמת במשרד הדתות הוקמה "המנהלת לזהות יהודית" שתפקידה לפעול לחיזוקה של הזהות היהודית בקרב ציבורים שונים בחברה עם תקציב של 17 מיליון שקל לשנה. במקור תקציב המנהלת החל בשני מיליון שקל לשנה ותפח ל-17 מיליון שקל. המנהלת שלכאורה אמורה הייתה להיות תחת פיקוח משרד החינוך פועלת גם בקרב חילוניים ואין לה גוף שמפקח עליה חוץ מהשר.

רזרבת השר, אותם 6 מיליון שקל שהם 12 מיליון לשני המשרדים – דתות ופנים - מהווים סכום קטן יחסית למיליארדים שכוללים תקציבי הפנים והדתות. ועדיין מדובר בכסף שמסתובב ללא בקרה מספקת חוץ מהחלטות השר שמונעות ברובם על בסיס אינטרסים פוליטיים ולא בהכרח כאלה שנותנים שירותי דת. ל-12 מיליון השקלים צריך ויכול להיות שימוש יעיל ומעשי בתחומי החברה והרווחה כמו גם בבריאות ובמלחמה בסמים ובפשע. טוב יעשה הרפרנט שממונה על משרד הדתות באגף התקציבים באוצר אם ידרוש לבטל את סעיף רזרבות השרים המיותר לחלוטין.

ד"ר אבי ביצור, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א). לשעבר מנכ"ל משרד הגמלאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully