וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשתות השיווק החלו לדווח על המחירים בסניפים - אך בפורמט לא קריא

אילנית חיות

20.5.2015 / 10:00

בהתאם להנחיה בחוק המזון, הרשתות החלו לדווח על המחירים הבוקר, אך רק בפורמט XML, המחייב המרה. ברשתות מודים: "החוק חייב את הרשתות לשגר מידע לכתובת, לא להציג מידע. אז הקבצים בסינית"

קניות בסופר. ShutterStock
קניות בסופר/ShutterStock

חוק המזון מחייב את רשתות השיווק לדווח החל מהיום (ד') על המחירים בכל סניף סופרמרקט. אלא שבדיקת "גלובס" מעלה שמרבית רשתות השיווק אמנם דיווחו על המחירים, אבל הקבצים של כולן, ללא יוצא מן הכלל, לא ניתנים לקריאה.

לפי החוק, על הרשתות לדווח על המחירים של כל מוצר ומוצר, בכל סניף סופרמרקט. הלינקים לדיווח מצויים באתר הרשות להגנת הצרכן, אך כל ניסיון לחלץ מידע מהקבצים, עולה בתוהו. מתברר שהרשתות מדווחות בפורמט XML, המשמש לבניית אתרי אינטרנט ובו, בניגוד לקובץ אקסל, המידע אינו פתוח לגולש ויש צורך להמיר אותו.

וכך זה נראה הבוקר, לגולש הפשוט, שאינו איש מחשבים:

סימון מחירים שופרסל. גלובס
סימון מחירים שופרסל/גלובס

ולא, לא מדובר בטעות בהעלאת הקבצים. ברשתות השיווק מתברר, כלל לא מופתעים - ומודעים לכל תו שהעלו לרשת. "החוק חייב את הרשתות לשגר מידע לכתובת, לא להציג מידע. הקבצים בסינית", אומרים באחת הרשתות הגדולות.

לדברי יהודה לניאדו, מבעלי רשת "אושר עד": "אדם מן הישוב לא יכול לראות את הנתונים. מי שיכול לראות זה, רק אנשים שיודעים איך להמיר את הקבצים. החוק הנחה אותנו להעלות קבצים במבנה מסוים ואחיד וזה מה שעשינו. רק איש מחשבים מסוגל לגשת לקבצים ולתגרם אותם לאינפורמציה טרייה".

"זה קובץ שאדם רגיל לא יכול להבין ממנו כלום. אמרנו כבר שהחוק מטומטם. אנחנו מדברים על זה כבר שנה", אומרים ברשת אחרת. בימים אלה עובדות מספר חברות - שופרסל, זאפ ומייסופרמרקט - על השקת אפליקציות שישוו מחירים ובפועל "ישאבו" את המידע מהנתונים המשוגרים וינגישו אותו לצרכן. אלא שלפי הערכות, אפליקציות יושקו רק בתוך כמה שבועות, כחודשיים, ועד אז רשתות השיווק תוכלנה לבצע סוג של תיאום מחירים.

- מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, מה זה? בדיחה?

"נכון להיום בבוקר, האמירה הזו תופסת, אבל היא כנראה לא תתפוס לטווח של חודשיים. אני מקווה שתוך חודש וחצי נעלה עם אתר מסודר משלנו, שיהיה אפשר לקחת משם כל נתון".

- כצרכנית, אין לי יכולת לראות את המחירים. אתה, כמנכ"ל שופרסל, מסוגל לראות הנתונים?

"אני מסוגל. אני נכנס לאותו אתר ועם אנשי מקצוע וכלכלנים, אנחנו מסוגלים לנתח את הנתונים. בקרוב כולם יוכלו, זה ייקח כמה שבועות".

- ובשבועות הללו, תיאורטית, הרשתות יוכלו לתאם מחירים באופן חוקי לגמרי.

"השר נפתלי בנט החליט על זה עם כל הוועדה שלו. הדברים עלו, כולם דיברו על זה. אבל בסוף מגיע גם סוף חודש. אם אחרים זולים ממך ב-10% עד 15% אחוז על הסל, לא תישאר בפערים האלה - עם המאגר ובלעדיו".

לדברי בכירים ברשת, כשהם העלו את הסוגיה, "קיבלנו תשובה שכוחות השוק יעשו את שלהם ויהיה מי שיהיה לו אינטרס להציג את הנתונים". אלא ברשתות השיווק מביעים דאגה גם מאמינות האפליקציות שיושקו, לאור העובדה שאין עליהן כל רגולציה. ברשת שופרסל למשל מודאגים: "נניח שמייסופרמרקט ישתף פעולה עם אחת הרשתות, לא יהיה שום גורם שימנע ממנו להציג מחירים טובים של מגה ולא של רמי לוי".

לדברי לניאדו מ"אושר עד", "האבסורד הוא שלאורך כל החקיקה לא הוטלה שום דרישה ושם מגבלה על האפליקטורים. הם יכולים לעשות מה שהם רוצים, אין שום סנקציה נגדם".

  • עוד באותו נושא:
  • שופרסזל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully