וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה נגד מחירי המוצרים ללא גלוטן: עשרות אחוזים יותר

דנה נחום

20.5.2015 / 16:23

בסוף החודש יקיים מטה המאבק של חולי הצליאק בישראל הפגנה בירושלים במחאה על מחיריהם הגבוהים של מוצרים ללא גלוטן. אמא לילד חולה צליאק: "הילד שלי צריך לאכול לחם כמו כל ילד רגיל, אז למה אני צריכה לשלם פי 10 מכל אמא אחרת?"

דן סולומון, צליאק. צילום: דן סולומון,
ראש מטה המאבק של חולי הצליאק, דן סולומון/צילום: דן סולומון

ביום ראשון, 31 בחודש, יקיים מטה המאבק של חולי הצליאק בישראל הפגנה אל מול משרדי הממשלה בירושלים, במחאה נגד המחירים המופקעים, לטענתם, של מוצרים ללא גלוטן ברשתות השיווק. "יוקר המחיה של משפחות לילדים חולי צליאק זו רק בועה בתוך יוקר המחיה בישראל", טוען דן סולומון, ראש מטה המאבק של חולי הצליאק. "אין לי ספק שאם יפתרו את הבעיה שלנו הדבר יביא לפתרון של יוקר המחיה בכל המדינה".

מבדיקה ברשתות השיווק עולה כי אכן קיים פער של עשרות אחוזים בין מוצרים "רגילים" לאלו נטולי הגלוטן. ברשת רמי לוי, למשל, קורנפלקס כריות במילוי נוגט של תלמה יעלה לצרכן הרגיל 2.33 שקל ל-100 גרם, בעוד שאותו המוצר בדיוק ללא גלוטן יעלה 5.04 שקל ל-100 גרם - פער של 49% בין המוצרים. פער דומה נמצא גם בדגני שוגי של תלמה שמחירו הרגיל הוא 2.27 ל-100 גרם ואילו אותם דגנים ללא גלוטן יעלו 4.29 שקל ל-100 גרם.

גם בשופרסל ניתן לראות כי חטיף בייגלה שמיניות של אסם יעלה לצרכן הרגיל 2.48 שקל ל-100 גרם, בעוד חולה צליאק ייאלץ לקנות את המוצר נטול הגלוטן במחיר של 5.56 ל-100 גרם, פער של 56% בין המוצרים. ברשת רמי לוי שקית במבה רגילה של אסם 80 גרם תעלה 3.30 שקל ואילו אותה שקית במבה ללא גלוטן תעלה 4.10 שקל - פער של 20%.

חן ישראל בטיטו, אמא לילד חולה צליאק בן 4, אומרת כי "זה מאוד מתסכל. אוכל ללא גלוטן הוא לא בגדר המלצה ולא סתם בשביל הכיף. אוכל ללא גלוטן זאת התרופה של חולי הצליאק ובלעדיו הם חולים. אז כמו שילד רגיל חייב לאכול את הלחם שלו גם הילד שלי צריך, אז למה אני צריכה לשלם פי 10 מכל אמא אחרת? במה אני שונה?"

סולומון מוסיף כי "אנחנו קהל שבוי של רשתות השיווק, של היבואנים ושל היצרנים. סל הקניות של משפחה שבה יש ילד חולה צליאק יכול להגיע לפערים של עד 400% מזה של משפחה ממוצעת, לכן יש צורך ברגולציה ממשלתית כוללת שתחייב את כל הגורמים לבצע שינויים בתחום".

אתמול פורסם בערוץ 10 כי ועדה בין-משרדית הכוללת בין היתר נציגים של משרד הבריאות האוצר והרווחה, תמסור בקרוב את המלצותיה בסוגיית חולי הצליאק. סולומון מצדו ספקן לגבי העתיד: "זו אמנם הפעם הראשונה שוועדה ממשלתית דנה בנושא, ואף בוחנת מתן קצבה של כמה מאות שקלים לחודש למוצרים ללא גלוטן, אבל אנחנו עדיין סקפטים לגבי העניין. עד ששינוי אמיתי לא יתחולל ויימצא פתרון צודק לחולי הצליאק בארץ - לא נפסיק את המאבק".

ברשת שופרסל סירבו להגיב. רמי לוי מסר בתגובה: "אנחנו קונים את המוצרים ללא גלוטן במחיר גבוה יותר מהספק בשל עלויות הייצור שלו. אם נקנה יותר זול מהספק - נמכור זול יותר. הרווח הגולמי שלי הוא שווה ערך בשני המוצרים. אנחנו לקחנו את הפרויקט לידיים מתוך דאגה להוזיל את מחיר המוצרים, אבל הממשלה צריכה לתת את הדעת בנושא ולהעניק פתרונות - ואף לבטל בעיניי את המע"מ על מוצרים ללא גלוטן".

מיוניליוור נמסר כי "ליוניליוור ישראל כמה מוצרים ללא גלוטן כמענה לקהל צרכנים הצורך מוצרים אלו. ייצור מוצרים ללא גלוטן יקר בעשרות אחוזים בהשוואה לייצור מוצרים רגילים, בין היתר בשל חומרי גלם יקרים ותהליכי ייצור מורכבים. חברתנו מקפידה לספוג חלק מעלויות הייצור על מנת להקל על הצרכנים. בכל מקרה, המחיר הסופי לצרכנים נקבע ע"י הקמעונאים".

מאסם נמסר: "אסם משווקת בישראל כמהמוצרים ללא גלוטן לטובת חולי הצליאק וסופגת חלק מעלויות הייצור הגבוהות של מוצרים אלה. אסם אינה מתערבת במחירי המדף של מוצריה, מחירם הסופי לצרכן נקבע על ידי הקמעונאים".

.

dana_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully