וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השוק כבר הבין לאן הולך משק הגז"

25.5.2015 / 16:07

בשוק ההון מגיבים להודעתו של הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה על התפטרותו. "ברגע שהוא פרש הוא מאפשר לממשלה להגיע להסדר מהיר מול חברות הגז"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיויד גילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, התפטרה היום (שני) מתפקידו וההתפטרות מעוררת גל תגובות בשוק ההון, שעקב בדריכות אחר מהלכיו במאבקו במונופול הגז של יצחק תשובה. בבתי ההשקעות מציינים שלוש רפורמות משמעותיות שיושפעו מהתפטרות גילה: נושא מונופול הגז הטבעי, ההסכם בין המדינה לכיל והרפורמה לאיגו"ח הלוואות פרטיות.

נעם פינקו, אנליסט בכיר בפסגות ברוקראז' אמר כי "השוק כבר הבין את המתווה שמשק הגז הולך אליו והשמועות לגבי המתווה כבר החלו לאחר הבחירות, לכן ראינו עליות במחירי מניות השותפויות כבר מאז הבחירות והעליות היום הן רק המשך המגמה". לדבריו, "היה ברור לשוק שגילה יכול אולי לעכב את ההחלטה אבל לא לסכל אותה. החלטות בנושא הזה הן עניין לאומי, אינן צריכות להיות תלויות ברגולטור ספציפי ועל המדינה לקבוע מדיניות כוללת".

יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות אמר כי "דיוויד גילה הוביל קו תקיף לביטול המונופול של דלק ונובל בעוד חלקים בממשלה רצו להגיע איתם לפשרה". לוי מציין כי אם גילה היה הולך לבית הדין להגבלים עסקיים הוא היה למעשה מפוצץ כל אפשרות לפשרה מה שהיה מעכב את פיתוח מאגר לוויתן. "ברגע שהוא פרש הוא מאפשר לממשלה להגיע להסדר מהיר מול חברות הגז".

עוד מציין לוי כי הדעות חלוקות לגבי האפקטיביות של פעילות גילה מול חברות הגז אולם היעדר קבלת החלטות, בין אם על ידו ובין אם על ידי הממשלה, גורם נזקים לכלכלה הישראלית הן בעיכוב הפיתוח של שדה לוויתן והן בחתימה על חוזים עם גורמי חוץ לגבי פיתוח השדות. "זה גורם להפסדים גדולים למשק, הן בגביית המסים והן במחסור עתידי בגז שיכול להיווצר אם לא יפתחו את המאגר. שוק ההון מבין עכשיו שהסדר עם חברות הגז מתקרב והוא טוב לכלכלה הישראלית, זה מוביל היום את מניות החברות האלה לעליות של 2% - 3% וככל שיתקרב ההסדר בין הממשלה לחברות הגז, ענן חוסר הוודאות יתפוגג ויביא לעליות שערים במניות שלהן (בעיקר הכוונה היא למניות קב' דלק, נ"כ). אסור לשכוח שמניות הנפט, גם אחרי התיקון האחרון, ובראשן קבוצת דלק נסחרות ברמות נמוכות מאד מהשיא (קבוצת דלק נסחרת ברמה נמוכה ב-25% מהשיא, נ"כ) ולכן יש לצפות שככל שההסכם בינן לבין הממשלה יתקדם הדיסקאונט הזה יסגר", הוסיף לוי.

בכיר אחר בשוק ההון תקף את גילה ואמר כי "דיויד גילה תקע את השוק, לא יכול להיות שפקיד ישחק משחק עצמאי שמנותק מכל מה שנעשה סביבו. המדינה הפסידה המון כסף הן ממיסוי לפי שישינסקי והן באחזקות הציבור במאגר. נתניהו הבין את זה ולקח סוף סוף את המושכות לידיים. הוא הסדיר את נושא המיסוי וכרגע פקיד אחד תוקע את הפיתוח". לדברי הבכיר, "צריך להבין שנכון להיום לא יזרום גז ממאגר לוויתן לפני שנת 2020 וזה אם השותפות יצליחו להשיג מימון במהירות הבזק ואף אחד לא ייתן להם מימון לפני שיביאו חוזים עם לקוחות, לא מימון בנקאי ובטח לא מימון משוק ההון. דיויד גילה שיחק עם מודלים תיאורטיים שנכונים לאקדמיה אבל בפועל, בעולם האמיתי, תקע את משק האנרגיה של ישראל. גילה חייב להבין שאחרי שכולם הסכימו לשישינסקי המדינה הייתה חייבת לקפוץ על העגלה הזאת ולהרוויח את הכסף הזה, אחרת אף אחד אחר לא היה עושה את זה".

הבכיר הוסיף כי הציבור מרוויח למעשה פעמיים מהכניסה של הממשלה לנושא: "פעם אחת הציבור מרוויח מהרווחים ששינסקי יביא ובפעם השנייה הוא ירוויח מזה שהוא אחד מבעלי המניות המרכזיים במאגר לוויתן, תשובה הוא שחקן משני לציבור שמחזיק בשרשור מלא למעלה מ-40% ממאגרי לוויתן ותמר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully