וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזיעים וחם לכם? קבלו את המדריך השלם לרכישת מזגן

דנה נחום

26.5.2015 / 13:48

איזה גודל מזגן אתם באמת צריכים? כמה זה אמור לעלות? ולמה כדאי לשים לב בתנאי תקופת האחריות. כך תילחמו בשרב ותשמרו על הכיס

אילוסטרציה. ShutterStock
מזגן עילי הוא החסכוני ביותר/ShutterStock

יריית הפתיחה של עונת השרבים כבר נורתה - והגיע הזמן להכין את ביתכם ולדאוג שיישאר קריר ונעים גם כשהשמש לוהטת בחוץ. אלא שבחירת מזגן אינה עניין פשוט כלל וכלל בגלל המגוון הגדול מאוד של הסוגים והיצרנים בשוק. גם טווח המחירים נרחב מאוד ועלול להגיע להבדלים של עשרות אחוזים עבור אותו מזגן בדיוק. בעזרת תומר טננבאום, בעלי חברת "שירות המומחים במיזוג אוויר" הפועלת בכל רחבי הארץ, ניסחנו כמה כללי אצבע לבחירה נכונה במזגן לפי הצרכים ובמחירים הולמים.

מחירים

מחירי ביקור של טכנאי הם 200-350 שקל. תיקון בריחת גז יעלה 450-850 שקל - תלוי בגודל המזגן. תיקון תקלות הקשורות בנזילת מים יעלה 250-450 שקל, תלוי בזמן העבודה

קשה לסווג את טווח המחירים הנכון למזגן היות והדבר תלוי בסוג היצרן, בגודל, במספר שנות האחריות ועוד. אבל לפני שממהרים לרכוש - צריך להבין שפערי המחירים הקיימים בשוק בין מזגנים נובעים לרוב משיעור הרווח של החברות, שלעתים יעדיפו למכור מזגן במחיר הפסד אך לנסות ולמכור לצרכן מוצרים נוספים "על הדרך". שיטה נוספת של יצרנים וחברות היא לפרסם מזגנים במחירים נמוכים וכאשר הצרכן מגיע לחנות לרכוש את המזגן - לנסות להפנות את תשומת לבו למזגנים עם מחיר גבוה יותר.

לדברי טננבאום, חשוב מאוד להשקיע במזגן מתוצרת טובה כי מזגן זול בסוף עולה ביוקר. מזגן לסלון בגודל 3.5 כ"ס של יצרן ידוע אמור לעלות 6,200-6,500 שקל, מזגנים שיעלו פחות מזה הם כנראה של יצרנים המומלצים פחות. מזגן עם מנוע 1 כ"ס צריך לעלות 1,600-1,900 שקל ומזגן של 1.15 כ"ס יעלה 1,800-2,200 שקל. חשוב לציין שהמחירים משתנים בהתאם לשנת הייצור של המזגן, אבל אין זה מחייב לקנות רק מזגנים משנת הייצור הנוכחית. ניתן לרכוש דגמים משנים קודמות אם מוודאים שאכן מדובר בסחורה סוג א'.

גודל החדר

טננבאום מסביר כי חשוב מאוד להתאים את גודל המזגן לפי מיקומו וגודלו של החדר. בקומת גג, למשל, השמש קופחת על האריחים לאורך היום ולכם יש צורך מזגן גדול יותר מזה שבקומת הביניים, שם הבידוד מהשמש יעיל יותר לאורך היום. גם אם מדובר בדירת קרקע ללא בידוד יש להצטייד במזגן בעל כ"ס גבוהים יותר מזה שבדירה בבניין. כל צרכן יכול להשתמש בסרגל "חישוב תפוקת מיזוג" ולפיו לקבוע את גדול המזגן. כך, בסלון ממוצע בגודל 50 מ"ר מומלץ להתקין מזגן בעל 3.5 כ"ס, אם מדובר בקומת ביניים. לחדרי שינה שגודלם בדרך כלל
12-20 מ"ר מומלץ להצטייד במזגנים בעלי 1.5 כ"ס.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

סוג המזגן

באופן כללי ההמלצה היא תמיד לרכוש מזגן עילי שהוא החסכוני ביותר מבין המזגנים הקיימים כיום בשוק. עם זאת, רבים מעדיפים להתקין מזגן מרכזי בבית. היתרון העיקרי של מזגן מסוג זה הוא העיצוב, כך שכל חלקי המזגן מוסתרים בתקרת גבס וכן לרוב כי מדובר במזגן שקט יותר. החיסרון הבולט הוא צריכת החשמל הגבוהה וחוסר השליטה של דיירי הבית על ויסות העוצמה בחדרים. במקרים רבים הורים שילדיהם כבר עזבו את הבית, "נתקעים" עם מזגן מרכזי של 5 כ"ס ואין להם יכולת לשלוט על הפעלתו בחדרים שבהם כבר לא נעשה שימוש. אז למי זה מתאים? צרכנים שחשוב להם הפן העיצובי וכן מי שגרים בבניין חדש שבו יש איסור לתלות מנועים מתחת לחלונות.

משך תקופת האחריות

כל חברה מעניקה אחריות למוצר שאותו היא מוכרת. זמן האחריות שמעניקות החברות יענה על השאלה האם היצרן מאמין במוצר שלו או לא. כשמדובר בשנת אחריות אחת, כדאי לתת על זה את הדעת. חברות רבות בשוק המזגנים מציעות מוצרים בינוניים, ולכן כדאי לרכוש מזגנים מיצרן מוביל שמציע משך אחריות של 3-5 שנים. בנוסף, יש לבדוק האם האחריות מלאה או מורחבת. במקרה של מורחבת מעניק היצרן אחריות מלאה רק בשנה הראשונה ובשאר השנים ייגבה תשלום עבור ביקור טכנאי.

מזגן. ShutterStock
מחיר התקנה בסיסית הוא כ-700 שקלים/ShutterStock

אחריות על ההתקנה

כאשר רוכשים מזגן צריך גם להתקין אותו. ברוב המקרים החברה שבה רכשתם את המזגן תציע לכם להשתמש בשירות המתקינים שלה היות והם בעלי הסמכה ותעודות המעידות על כך שעברו הכשרה להתקנת המזגן של היצרן. לקוחות רבים יעדיפו להשאיר את מלאכת ההתקנה למתקין שהם מכירים, אך חשוב לוודא שהמתקין הוא אכן בעל ההסמכה המתאימה ובעל תעודות שמוכיחות כי עבר הכשרה מותאמת להתקנת המזגן הספציפי. מבחינת זמן אחריות להתקנה - היצרנים המובילים יעניקו 5-10 שנות אחריות להתקנה, כאשר התקלות הנפוצות שקשורות להתקנה הן פיצוץ צינור או נזילת מים, בריחת גז מהצנרת של ההתקנה וכן חדירת מים לתוך הבית. מחיר התקנה בסיסית של מזגן שכוללת 3 מטר צנרת, תושבת למנוע וקידוח בקיר בלוקי (לא בטון) הוא כ-700 שקלים.

מיקום גיאוגרפי

נושא נוסף שאותו ניתן לקחת בחשבון בעת רכישת המזגן הוא האזור והתנאים הגיאוגרפיים של המקום בו אתם גרים. אם מתגוררים באזור השפלה אזי מקדם החום שלנו יהיה גבוה יותר מזה שבתל אביב שבה יש בריזה מהים ולכן נצטרך בדרך כלל לרכוש מזגן בעל כ"ס גבוהים יותר.

בחירת טכנאי

אם יש ברשותכם מזגן וכל שאתם זקוקים לו זה תיקון - קחו בחשבון כי מחירי ביקור של טכנאי הם 200-350 שקל - זה מה שמותר לטכנאי לגבות על בדיקה. תקלות שרווחות בקיץ הן בריחת גז ממזגן כשעלויות התיקון במקרה כזה יהיו 450-850 שקל - תלוי בגודל המזגן. תיקון תקלות הקשורות בנזילת מים יעלה 250-450 שקל, תלוי בזמן העבודה.

מזגנים ב-96% מהבתים

על פי סקר שקיימה תשלובת מיזוג האוויר של אלקטרה באמצעות מכון "כלים שלובים" ומכון "שילוב" בין 2008 ל-2014, היקף החדירה של המזגנים לבתים בישראל עומד על 96%, עלייה של 12% בשש השנים האחרונות. כמו כן נמצא כי בעוד שב-2008 רק למחצית מהאוכלוסייה היה מזגן בחדר השינה הרי שב-2014 היה שיעורם 73%. הסלון היה ונשאר המקום המועדף להתקנת מזגן עם שיעור של מעל 90%. הערים שבהן השימוש במזגנים הוא הגדול ביותר הן ראשון לציון ובני ברק עם 94.1% (86.6% ב-2008), באר שבע עם 88.6% (80.2%), בת ים 79.1% (73%) וירושלים 54% (31%).

dana_n@walla.net.il

  • עוד באותו נושא:
  • מזגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully