וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המטרה - השקעות של מיליארד דולר בסטארט-אפים בשנה"

גלי וינרב

27.5.2015 / 10:11

מועדון OurCrowd הפך תוך שנתיים לאחת הקרנות הבולטות בישראל עם השקעות בהיקף של 120 מיליון דולר בשנה. המייסד ג'ון מדבד: "המשקיע הוא זה שמחליט לאילו חברות להיכנס"

ג'ון מדבד. יח"צ, גלובס
ג'ון מדבד/גלובס, יח"צ

ג'ון מדבד הוא היזם והמשקיע שמוביל בשנתיים האחרונות את קרן OurCrowd, אשר פעילה בתפר שבין מועדון אנג'לים לבין פרויקט מימון המונים. המודל הלא שגרתי הזה זוכה להצלחה ומגייס סכומי כסף מרשימים עבור חברות סטארט-אפ בישראל, בעיקר כאשר מדובר בחברות צעירות.

הרעיון הוא לפנות לאנשים פרטיים, שאינם משקיעי הון סיכון, ולאפשר להם להשקיע באופן כמעט ישיר במגוון חברות. המודל של OurCrowd מבוסס על סכומים קטנים יחסית מאלפי משקיעים ולהערכת מדבד, הפוטנציאל של הקרן עדיין לא קרוב למיצוי.

נציין כי מדבד קיבל לאחרונה את פרס "בוני ציון" של ארגון "נפש בנפש", פרס שמוענק לעולים מארצות דוברות אנגלית אשר תרמו תרומה משמעותית למדינת ישראל. מדבד קיבל את הפרס בתחום של יזמות עסקית וטכנולוגיה.

OurCrowd השקיעה מאז 2013, סכום כולל של 120 מיליון דולר בכ-70 חברות הון סיכון בתחומים שונים. מדבד מעריך כי במהלך 2015 לבדה יושקעו דרך OurCrowd כ-120 מיליון דולר והחזון שלו מרחיק לכת - להגיע להשקעות של מיליארד דולר בשנה. כיום, 80% מהכסף מושקע בחברות ישראליות אולם בעתיד, בכפוף לגידול בהיקף ההשקעות, תגרוף ישראל כ-50% מהכסף.

פעילים בתחום הביומד

קרן שמשקיעה 120 מיליון דולר בכל שנה היא שחקן משמעותי ביותר בנוף ההון סיכון המקומי. הקרנות הגדולות בישראל מגייסות לרוב סכומים של 100-400 מיליון דולר, אשר מושקעים לאורך שבע שנים או יותר. דוח שסקר את תחום הביומד, אשר פורסם לרגל כנס IATI Biomed 2015, הראה כי OurCrowd הפכה בשנה האחרונה לאחד המשקיעים הפעילים בתחום, מבחינת מספר העסקאות. בפורטפוליו של הקרן כבר יש כיום 12 חברות מתחום הביומד, בהן Rewalk (שהונפקה בינתיים ומניותיה כבר חולקו למשקיעי Ourcrowd כדיבידנד בעין), Theracoat, ,HIL Consumer Physics Elminda ואחרות.

הקרן פתוחה להשקעה של "משקיעים כשירים", כלומר כל ישראלי שיש לו 8 מיליון שקל הון עצמי או משכורת קבועה של 750 אלף שקל בשנה לפחות. בארה"ב משקיע כשיר הוא כזה שיש לו מיליון דולר נכסים או הכנסה של 200 אלף דולר בשנה. בשני המקרים מדובר באנשי העשירון העליון.

"למרות שקבוצת המשקיעים הפוטנציאלית בסטארט-אפים כוללת בישראל עשרות אלפי אנשים, בסך הכל רק אחוז אחד באמת משקיע בהם", מספר מדבד, "לכאורה, אנחנו מכירים הרבה אנג'לים אבל בישראל מדובר בקהילה של כמה מאות אנשים בלבד. היתר משקיעים במניות סחירות או סתם שמים את הכסף בבנק, או משקיעים בנדל"ן ובנפט. הם לא רוצים או לא יכולים 'לשבור את הראש' ולהפוך לאנג'לים פרטיים ואין להם את ההון הדרוש להיות משקיעים בקרנות הון סיכון.

"למרות כל התלהבות סביב ה'סטארט-אפ ניישן', ההשקעה בחברות הללו הייתה דיסציפלינה מוגדרת ומוגבלת לקהל מאוד מסוים. אנחנו שוברים את הקירות האלה. אנחנו פותחים לכל הקבוצה של המשקיעים הכשירים הזדמנויות כשההתחייבות הראשונית שלהם היא בסך הכל 25 אלף דולר.

"המשקיע הוא זה שמחליט לאילו חברות להיכנס. אנחנו שומרי הסף, שבוחרים אוסף של הזדמנויות, כ-2% מאלה שאנחנו רואים. כל חברה שנכנסת לפורטפוליו שלנו מגדירה יחד איתנו סבב גיוס רצוי ומקבלת קודם כל 5% מסבב הגיוס שלה מ-OurCrowd עצמה. את יתר הסבב היא מפנה לקהל המשקיעים שלנו, שמציעים השקעה במנות של 10,000 שקל. ההזדמנות פתוחה לשבוע ומי שמבקש ראשון יקבל עדיפות, כאשר נעשית גם אלוקציה (הקצאת נכסים). המשקיעים מקבלים תוכנית עסקית מטעם החברה, ניתוח עסקי שלנו והקלטת וידאו של מצגת של מנכ"ל החברה עם שאלות ותשובות".

קהל המשקיעים היום מונה 8,000 בני אדם מ-110 מדינות. העיקריות שבהן הן ארה"ב וישראל.

מדבד מספר על הקמת הקרן: "הייתי בשני צדי המתרס בחיי, גם ביזמות וגם בהשקעות. הקמתי חברה בשם Merit לתקשורת אופטית, שנמכרה בשנות ה-90 ל-Amoco. לאחר מכן השתתפתי בהקמת ורינגו שהונפקה ב-NYSE (ונסחרת היום ב-61 מיליון דולר) וכמשקיע הייתי גם אנג'ל וגם המייסד ושותף כללי בישראל סיד, מ-94-2006, במסגרתה השקענו ב-60 חברות וביניהן חברות כמו שופינג.קום, מובייל אקסס וקומפיוג'ן. את הפעילות של OurCrowd התחלתי לפני שנתיים".

מול החברות, Ourcrowd מתנהלת כקרן הון סיכון לכל דבר. היא יכולה להשקיע לצד קרנות אחרות או אנג'לים, להוביל סבב ולעיתים נדירות היא משקיעה לבד. היקף השקעה הכולל הוא לאו דווקא קטן - בחברה אחת יכולה Ourcrowd להשקיע גם 12 מיליון דולר.

חברות של אוורקראוד. גלובס
חברות של אוורקראוד/גלובס

מנטורים לחברות

אחת המטרות המובילות של הקרן היא לגייס את המשקיעים כך שיהיו גם חברים פעילים ברשת של קשרים עבור חברות הסטארט-אפ. מדובר כאמור ב-8,000 איש, עשירים ומקושרים, כשהשאיפה היא לשלוח ברחבי הרשת שאלה כמו 'את מי אתה מכיר במדטרוניק' וכך להגיע לגורמים שונים בשוק. המשקיעים יוכלו להיות גם מנטורים לחברות. "אנחנו שואלים את עצמנו איך מתמרצים את המשקיעים לעזור כך, ונעשה את זה בין היתר על ידי כך שנציע קדימות בהשקעות חדשות למשקיעים שירבו לעזור".

רוב החברות בהן משקיעה OurCrowd הן עדיין קטנות ולא מוכרות, ולאחר שנתיים של פעילות קשה לאמוד את ההצלחה או את התשואה של הקרן, אם כי מדבד מציין כי מעל מחצית מהחברות כבר ביצעו סבב גיוס שני. "אנחנו כמובן שואפים לאקזיטים אך אין לנו מגבלה לגבי מתי זה אמור לקרות", הוא מציין.

בקרן עצמה עובדים 70 איש, כמות גדולה מאוד לקרן. "אני שמח להיות גם היזם של החברה וגם המשקיע. למעשה במודל הזה אני משקיע וגם יוזם משהו חדש. אני גאה בכך שאני אחראי ליצירת 70 משרות חדשות בירושלים. הפעילות שלנו מבוססת על הכוח של קהילת הסטארט-אפים הישראלית. כציוני חשוב לי לבנות הצעה לציבור, על בסיס סטארט-אפים ישראלים, שאף משקיע בעולם - ציוני או לא - לא יוכל לסרב לה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully