וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש כבד באוצר ובבנק ישראל מהורדת הדירוג של ישראל באוקטובר

מוטי בסוק

25.9.2002 / 7:05

רמזים שהגיעו מוואשינגטון מורים על כך; בכירי האוצר ובנק ישראל יצאו לוועידת קרן המטבע בניסיון לשכנע להותיר את הדירוג על כנו



נגיד בנק ישראל, דוד קליין, הגיע אתמול לוואשינגטון ושר האוצר, סילבן שלום, יגיע ביום שישי לבירת ארה"ב כדי להשתתף בוועידה השנתית של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי. זאת, בצל חשש כבד כי באוקטובר יורידו חברות הדירוג הבינלאומיות הגדולות את דירוג האשראי של ישראל.



יציאתם של הנגיד ומשלחת בנק ישראל הוקדמה והם כבר פתחו בפגישות בוואשינגטון. למשלחות בנק ישראל ומשרד האוצר נקבעו פגישות עם אישי מפתח בחברות הדירוג - מודיס, סטנדרד אנד פורס ופיץ. בפגישות ינסו המשלחות למנוע את הורדת הדירוג הבינלאומי של ישראל על ידי אחת מחברות אלה או כמה מהן.



בירושלים גבר בימים האחרונים החשש, המבוסס על רמזים שהגיעו מוואשינגטון, כי חברות הדירוג הבינלאומיות יורידו את הדירוג. בין הסיבות לכך - ההחרפה שנרשמה באחרונה באירועים הביטחוניים, התקיפה במוקטעה והחלטת מועצת הביטחון שלשום.



ממידע שהגיע לישראל מניו יורק ומלונדון, עולה גם כי בחברות הדירוג שוררת דאגה מההרעה במצבן של חברות עסקיות חשובות בישראל, כולל הגידול המצטבר בחובות המסופקים במערכת הבנקים. גם הסימנים לכאורה להתייצבות המצב הכלכלי בישראל, הופרכו על בסיס אינדקטורים כלכליים מעודכנים שפירסמה באחרונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.



שר האוצר והנגיד יחד עם עוזריהם הבכירים, ינסו לשכנע בוואשינגטון את ראשי חברות דירוג האשראי ואת ראשי הבנקים להשקעות הגדולים כי לא חל שום שינוי במצבה הכלכלי של ישראל והוא ממשיך להיות יציב, וכי הכנסת תאשר עד סוף דצמבר את תקציב המדינה המתוכנן ל-2003.



החשב הכללי במשרד האוצר, ניר גלעד, אמר ביום ראשון ל"הארץ" כי בזמן הקרוב לא צפויה הרעה בדירוג של ישראל, וכי חברות הדירוג הבינלאומיות ימתינו עד לאישור התקציב בכנסת בשבועות הקרובים. אתמול אמרו גורמים כלכליים בירושלים כי האירועים הביטחוניים והכלכליים בימים האחרונים לא היטיבו עם ישראל.



הוועידה השנתית של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי תיפתח ביום שישי ותימשך שלושה ימים. זוהי אחת הועידות הכלכליות העולמיות השנתיות החשובות ביותר. בשנה שעברה בוטלה הועידה בשל התקפת הטרור על ארה"ב ב-11 בספטמבר. בוועידה יתקיימו שורה של דיונים בעניינים שבראש סדר היום הכלכלי העולמי - חלקם במליאה וחלקם בוועדות - בהשתתפות נגידי בנקים מרכזיים ושרי אוצר ממדינות רבות. בין הסוגיות שיעלו לדיון השנה: הצמיחה בעולם ותעשיית ההיי-טק.



לצד הדיונים הרשמיים, יש לוועידה חשיבות רבה בשל היותה נקודת מפגש של צמרת הכלכלה בעולם. בישראל מייחסים חשיבות מיוחדת גם למפגשים שייערכו בשולי דהוועידה. כך, למשל, נקבעו לקליין ולאנשיו ולשלום ולמשלחתו שורה של פגישות, לצד הוועידה, עם אישי מפתח בחברות הדירוג הבינלאומיות הגדולות ובגופים בעלי השפעה אחרים.



במשלחת בנק ישראל ישתתפו, נוסף על הנגיד, אחד משני המשנים לנגיד ד"ר מאיר סוקולר, והממונה על היחסים הבינלאומיים בבנק אבנר הלוי. משלחת האוצר תהיה גדולה יותר. ייכללו בה, נוסף על שלום, מנכ"ל המשרד אוהד מראני, החשב הכללי ניר גלעד, המשנה לחשב אוהד פרשר, יועצו הכלכלי של השר מישאל ועקנין ויועץ התקשורת של השר משה דבי. לגלעד ולפרשר מערכת יחסים טובה במיוחד, הנמשכת כמה שנים, עם ראשי מודיס, סטנדרד אנד פורס ופיץ. שלום ינאם במליאת הכנס של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי בשם ישראל.



ביום שני בשבוע הבא תעבור משלחת משרד האוצר מוואשינגטון לניו יורק למשך ארבעה ימים. בניו יורק צפויות לה שורה של פגישות - המוגדרות חשובות - עם העומדים בראש בתי ההשקעות הגדולים מריל לינץ וגולדמן סאקס, וכן עם ראשי סטנדרד אנד פורס ומודיס. בפגישות ייעשה ניסיון נוסף לשכנע גורמים אלה שלא לפגוע במעמדה הכלכלי הנוכחי של ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully