וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעבר לדיווח נומינלי יקטין הכנסות משרדי רואי החשבון מביקורת ב-15%-10%

בן ציון ציטרין

25.9.2002 / 7:45

על פי הערכה ראשונית, במשרדים הגדולים והבינוניים יפוטרו עשרות רואי חשבון עד 2004



מעבר המשק לדיווחים כספיים נומינליים החל מינואר 2003 יפגע במשרדי רואי החשבון הגדולים והבינוניים; זאת עקב היעדר צורך בהתאמתם של הדו"חות לאינפלציה. על פי נתונים שנאספו ממקורות שונים בענף, ההערכה היא כי שכר הטרחה שגובים רואי החשבון מלקוחותיהם בגין ביקורת יקטן בכ-15%-10% בשל הפסקת הכנת הדו"חות המתואמים. על פי הערכה ראשונית, במשרדים הגדולים והבינוניים יפוטרו עשרות רואי חשבון עד 2004.



המשק עבר לדו"חות ריאליים מתואמי אינפלציה לפני כ-20 שנה. לא כל חברה חייבת להגיש דו"ח מתואם, אך עשרות אלפי חברות, מתוך כ-120 אלף חברות פעילות, נדרשו להגיש דו"חות כאלה; מדובר, בין היתר, בכל החברות הציבוריות, בחברות בנות של חברות ציבוריות ובחברות בעלות מחזור כספי גבוה.



המבקר החיצוני של החברה אמור לספק נתונים מתואמים לפריטים הלא-כספיים המופיעים בדו"חות. זוהי מלאכה טכנית מורכבת, שרואי החשבון גבו עליה שכר טרחה גבוה. מנהלי החשבונות או החשבים בחברה לא הצליחו להתמודד לבד עם מלאכת התיאום, וגם תוכנות הנהלת החשבונות הסטנדרטיות לא נתנו לכך מענה מספק.



כאשר התחילו הדיונים בדבר המעבר לדו"חות נומינליים, לפני כשנתיים, טענו רואי חשבון רבים כי על לשכת רואי החשבון להתנגד למעבר, בשל הפגיעה



בהכנסותיהם. למרות זאת היה נשיא הלשכה, רו"ח עופר מנירב, מראשי התומכים במעבר.



בשיטת הדיווח הנומינלי הצורך בעזרה חיצונית ומקצועית לעריכת דו"ח כספי יהיה קטן יותר, ומנהל כספים מנוסה יוכל להכינו בלא סיוע חיצוני. כתוצאה מכך, החל מינואר 2003 יקטן היקף עבודתו של רואה החשבון החיצוני, ובהתאם יירד שכר טרחתו. עם זאת ההערכה היא כי ב-2003 יצליחו רואי החשבון למנוע הוזלת תעריפים, משום שמדובר בשנת מעבר.



שכר הטרחה של רואה חשבון הוא גמיש, ומחושב לרוב לפי שעות עבודה. שכר הטרחה השנתי הנגבה ממוסדות פיננסיים, כמו בנקים, מגיע למיליוני שקלים בשנה. עלות ביקורת בחברה ציבורית בינונית או גדולה הנסחרת בחו"ל היא 100-30 אלף דולר לשנה, לפי גודל החברה. שכר הטרחה לטיפול בחברות קטנות הוא 5,000-2,000 דולר בשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully