וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתדרות הנוע"ל עותרת נגד הקנס על מקדונלדס: "מסר בעייתי"

דנה נחום

27.5.2015 / 16:15

הסתדרות הנוער העובד והלומד מערערת על גובה הקנס שנפסק על מקדונלדס לשלם . "גובה הקנס לא מייצר פחד או חשש בקרב מנהלים". מקדונלדס: "נוקינו מ-99% מההאשמות"

שלט של מסעדת מקדונלד'ס. AP
שלט של מסעדת מקדונלד'ס/AP

על אף שהתקבלה עתירתה כנגד הנהלת רשת מקדולנדס, הגישה היום (רביעי) הסתדרות הנוער העובד והלומד ערעור לבית הדין הארצי לעבודה בטענה כי גובה הקנס שהוטל על הרשת וקביעתו של בית המשפט מהווה "מסר בעייתי למעסיקים".

כזכור, ביוני 2013 יצאו עובדי מקדונלדס המיוצגים על ידי הסתדרות הנוער העובד והלומד, למאבק כנגד הנהלת הרשת שלטענתם סירבה להכיר בהתאגדות העובדים ואף פעלה לבלימת התארגנותם המותרת על פי חוק. המאבק שהגיע ב-2014 אל כותלי בית המשפט הגיעה לסיומו לפני כשלושה שבועות כאשר שופטת בית הדין האזורי לעבודה, חנה טרכטינגוט, הרשיעה את הנהלת הרשת בפגיעה בהתארגנות העובדים והטילה עליה קנס בגובה 25 אלף שקלים.

לטענת נציגי עובדי רשת המזון המהיר ובאי כוחם, עורכי הדין מורן סבוראי ואמיר בשה ממשרד בני כהן, "ניתן היה לצפות שהקביעה החשובה של בית הדין לעבודה שרשת מקדונלדס פגעה בזכות ההתארגנות של עובדיה, שיטתיות הפגיעה והעובדה כי מדובר במעסיק של בני נוער רבים המוגדרים כקבוצה מוחלשת, תצדיק קנס גדול יותר". מטרתה הראשונה של העתירה הנוכחית היא לגרום להעלאת גובה הקנס שהוטל על הרשת שלפיהם חוטא למטרה. "זהו מסר בעייתי למעסיקים לפיו הם יכולים למנוע מהעובדים את זכויותיהם ולהתחמק מעונש. זהו מסר בעייתי עוד יותר לעובדים הצעירים, שעושים צעדים ראשונים בשוק העבודה ומגלים שזכויותיהם הפקר". גובה הקנס לטענתם לא מייצר פחד או חשש בקרב מנהלים ולא יגרום להם לחשוב פעמיים בעתיד האם לפעול כנגד זכויותיהם של העובדים להתאגד.

בנוסף לגובה הקנס, מערערים העותרים על "מספר קביעות בעייתיות של בית הדין המחוזי" וביניהן קביעתה של השופטת שההפרות והפגיעה של מנהלי הרשת כנגד העובדים המוחים אינן ניתנות להגדרה כהפרות שיטתיות. "בית הדין התעלם מהודעות בכל מדיה אפשרית, במקרים רבים, מטעם ההנהלה אשר לא הותירו שום ספק כי החברה מתנגדת להתארגנות העובדים ולהסתדרות הנוער העובד והלומד", נכתב בערעור. לטענתם ישנן דוגמאות רבות מהן בית המשפט התעלם, המוכיחות כי הרשת התנכלה לעובדים באופן שיטתי לאורך כל תקופת המחאה. בין המקרים הבולטים שצוינו היה מקרה של עובדת ערביה בת 19 נגדה הוגשה תלונה ע"י מנהל הסניף בו עבדה כי היא חברה בארגון טרור וזאת לאחר שחתמה על הצטרפותה להתארגנות העובדים. מקרה נוסף עליו מערערים נציגי העובדים הוא הרחקתו של מנהל סניף בגבעת שמואל שהוגדר לאורך השנים כמנהל מוצלח ואף מצטיין, לאחר שזה חבר להתארגנות העובדים והצטרף למאבקם.

בתגובה להגשת העתירה החדשה נמסר מרשת מקדונלדס כי "בית הדין לענייני עבודה, בראשות השופטת חנה טרכטינגוט, קבע חד משמעית שהרשת לא הפריעה להתאגדות. 'לא השתכנענו כי עמדו ביסוד התנהלותה של החברה שיקולים של דיכוי העבודה המאורגנת ופגיעה בעובדים על רקע התארגנותם', נכתב בפסיק הדין. השופטת אף הביעה את מורת רוחה באומרה 'הליקויים שמצאנו בהתנהלותה (של הסתדרות הנוער העובד והלומד) עוברים כחוט השני לאורכה של הכרעה זו, ובעיקר בהתייחס להפרת חובת ההגינות ולהפעלת לחץ בלתי הולם על העובדים הצעירים המעורבים במאבק, בבחינת המטרה מקדשת את האמצעים'". עוד צוין בתגובת הרשת כי "פסק הדין מותח ביקורת קשה על התובעת, הסתדרות הנוער העובד והלומד, ולא מפתיע שדווקא היא זו שנאלצת לערער על הפסיקה בעוד שרשת מקדונלדס הנתבעת זוכתה מ- 99 אחוזים מההאשמות השקריות נגדה. מקדונלדס הגישה תלונה במשטרה נגד הסתדרות הנוער העובד והלומד בגין זיוף מאות חתימות של עובדים שלכאורה התארגנו ברשת. ניצב משנה דדו זמיר, קצין אגף חקירות ומודיעין במחוז מרכז בדק את הנושא וקבע בהודעה רשמית שאכן יש תשתית ראייתית לכאורה ב-3 עבירות: 1. ניסיון לקבלת דבר במרמה,-עבירה לפי סעיף 415 לחוק העונשין. 2 זיוף בכוונה לקבל דבר - עבירה לפי סעיף 418 לחוק העונשין. 3. שימוש במסמך מזויף - עבירה לפי סעיף 420 לחוק העונשין".

במקדונלדס הוסיפו כי "ארגון הסתדרות הנוער העובד והלומד התבלבל בדרך, פועל בשיטות עברייניות ואיבד את הלגיטימיות שלו לייצג את עובדינו בפרט ואת הנוער בכלל. הגיע הזמן שראשי ההסתדרות יעשו בדק בית וניקוי אורוות בארגון הבת שלהם הסתדרות הנוער העובד והלומד בראשות פסח האוספטר".

dana_n@walla.net.il

  • עוד באותו נושא:
  • מקדונלד'ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully