וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הרפורמה: איפה האינטרנט הכי זול?

מיכל רז-חיימוביץ'

28.5.2015 / 9:36

רק חודשיים וחצי אחרי שנכנסה לתוקף רפורמת האינטרנט שאמורה לאפשר לצרכנים להימנע מהפרדת ספק ותשתית, התחרות מתחממת. בדיקת "גלובס" באמצעות "כמהזה" מגלה כי המחירים אכן ירדו

עובדים עם מחשבים עושים ישיבה. ShutterStock
עובדים עם מחשבים עושים ישיבה/ShutterStock

בפברואר האחרון נכנסה לתוקפה רפורמת השוק הסיטונאי והביאה עמה בשורה לגולשים באינטרנט הביתי באמצעות איחוד שירותי הספקית והתשתית לחברה אחת. המטרה הייתה ועודנה לפתוח את התחרות ולהוזיל את המחירים לצרכן.

הודות לרפורמה שעליה חתום שר התקשורת לשעבר, גלעד ארדן, אין עוד צורך לרכוש את שירותי האינטרנט משתי ספקיות נפרדות, הראשונה עבור תשתית (מבזק או מהוט) והשנייה עבור ספקית (בזק בינלאומי, 012 סמייל, נטוויז'ן ועוד) - כעת ניתן לרכוש את שני השירותים במקשה אחת ומספקית אחת. הפרדת השירות לשתי חברות שונות, לא רק שהיא יוצאת דופן בשווקים מתקדמים בעולם, אלא שהיא גם הובילה לעלויות מיותרות של עשרות שקלים בחודש ולסרבול בהתקשרות מול שתי חברות, בעיקר כאשר מתעוררת תקלה והצרכן מועבר מחברה אחת לשנייה.

הרפורמה מאפשרת לספקיות להציע חבילה אחת על בסיס התשתית של בזק ושל הוט, אלא שרוב רובן של החבילות שמציעות הספקיות מורכבות מהתשתית של בזק (עקב מחיר סיטונאי גבוה שמציעה הוט לספקיות), כולל חבילה שבזק עצמה מציעה (בין היתר בשילוב הספקית 099). עקב מגבלות רגולטוריות, הוט עצמה לא מציעה חבילה משולבת: האלטרנטיבה שלה כוללת תשתית אינטרנט במהירות 100 מגה ב-100 שקל, אליה מצרפים ספקית אינטרנט בנפרד. שילוב של ספקית אינטרנט זולה דוגמת הוטנט יסכם את החבילה ב-120 שקל לחודש (ההתקשרות עם הוטנט מוצעת בחינם ללקוחות הוט מובייל).

המחירים ירדו בעשרות אחוזים

מבדיקת האתר "כמהזה" העוסק בהשוואת המחירים בענף התקשורת, עולה כי הרפורמה כבר נותנת את אותותיה: לפני כשנה מחירי חבילות משולבות (בנדל) של ספק תשתית למהירות של 100 מגה עמדו על 120-190 שקל בחודש, בשעה שהיום המחירים נעים בין 70 ל-155 שקל לחבילה משולבת, כולל חבילת בנדל שלא במסגרת הרפורמה. לפיכך מדובר בירידה של כ-40% במחיר הנמוך ביותר שאפשר להשיג לחבילה משולבת. יש להניח שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה כאשר התחרות תעמיק והמחירים ימשיכו לרדת: מאז שנכנסה לתוקפה הרפורמה, באמצע חודש פברואר, כבר הוזלו מחירי אקספון ו-012 סמייל שהיו החלוצות להציע חבילות משולבות. ויש עוד למה לצפות: הרפורמה תאפשר לספקיות להציע חבילות תקשורת המשלבות גם טלפון ושירותי טלוויזיה על גבי האינטרנט - בדיוק כמו זו שהציעה סלקום ב-149 שקל לחודש ובדומה לחבילות שמתעתדות להציע גולן טלקום ופרטנר. בשלב זה חלק מהספקיות מציעות לשלב בחבילת האינטרנט גם טלפון ביתי בהן בזק ונטוויז'ן.

"אם 2012 הייתה שנת המפנה בשוק הסלולר, שנת 2015 היא שנת המהפכה בשוק האינטרנט", אומרת טל שופן מנהלת תוכן באתר "כמהזה", "היום המחיר הממוצע לחבילת הכול כלול בתחום הסלולר עומד על 30-40 שקל לחודש וניתן אף למצוא מחירים זולים מזה - זוהי ירידה של 50% במחירים רק בשנה האחרונה".

את המחירים הנמוכים ביותר לחבילה משולבת אינטרנט וספק מציעה כיום אקספון, במסגרת מבצע הקובע מחיר אחיד של 69 שקל לחודש לכל המהירויות. הפער מול המתחרות משמעותי ככל שמדובר במהירות של 100 מגה שעולה 100 שקל לחודש לפחות אצל יתר הספקיות. במהירות גלישה של 15 מגה, מחירי טריפל סי דומים לאלה של אקספון: 75 שקל לחודש, אשר בשקלול מבצע של 55 שקל לחודשיים ראשונים - יעמדו על כ-71 שקל לחודש בראייה שנתית. מבין שלוש הספקיות הגדולות, מחירי נטוויז'ן הם הנמוכים: במהירות של 15 מגה המחיר הוא 79 שקל לחודש לעומת 89 שקל ב-012 סמייל. במהירות 40 מגה, המחיר בנטוויז'ן הוא 89 שקל לעומת 95 שקל לחודש ב-012 סמייל. במהירות של 100 מגה שתי החברות מציעות חבילה ב-100 שקל לחודש. מבין שלוש הספקיות הגדולות, מחירי בזק בינלאומי הם הגבוהים.

אלא שלא בכך מסתיימת שורת המחיר: כדי לקבל את התמונה המלאה ולהבין כמה משלמים בפועל עבור חבילת האינטרנט הביתי, יש לברר מראש בדבר עלויות נוספות עבור התקנה ו/או עבור קופסת התקשורת, כלומר מודם/נתב (למי שלא מחזיק במודם שרכש עצמאית). לא כל החברות גובות עבור התקנה, וגם זו נדרשת בתנאים מסוימים: מי שמחזיק כיום בתשתית של הוט יזדקק לביקור טכנאי בעלות של 100 שקל, וברוב המקרים זהו המחיר שישלם גם מי שזקוק למודם חדש.

צרכנים שמחזיקים במודם של בזק או של הוט ידרשו להחלפתו במודם חדש שמספקות החברות. עלותו נעה מאפס שקלים לחודש - בנטוויז'ן, בבזק וב-012 התקופה החינמית מוגבלת לשנה או לשנתיים, ואחריה התשלום יהיה 10 שקלים בחודש. בזק בינלאומי גובה מלכתחילה 10 שקלים לחודש עבור מודם. באקספון מספקים קופון לרכישת מודם ב-290 שקל דרך רשת באג. כאמור מי שמחזיק במודם שרכש עצמאית יוכל להשתמש בו גם לאחר הניוד ולוותר על התוספות במחיר. למי שמחליף מודם של בזק במודם אחר, נזכיר להחזיר את המודם הישן לבזק במטרה למנוע תשלומים מיותרים.

עלות נוספת שיש לקחת בחשבון היא דמי משלוח עבור המודם החדש, שברוב המקרים יגיעו ל-50 שקל - את זה אפשר לפתור באיסוף עצמאי המתאפשר לדוגמה בטריפל סי ובנטוויז'ן.

רפורמת אינטרנט. גלובס
רפורמת אינטרנט/גלובס

המחירים עולים אחרי שנה

עידן ההתחייבות שייך לנחלת העבר בעולם התקשורת, ובכל זאת אצל מרבית החברות מחירי החבילות מתייקרים אחרי שנה - למעט הצדיקה בתחום, טריפל סי, שמחיריה אינם מוגבלים בזמן.

ב-012 סמייל המחיר לחבילה במהירות 40 מגה עולה כיום 95 שקל לחודש, ולאחר 12 חודשים המחיר מתעדכן ל-115 שקל לחודש, בנטוויז'ן מחירי החבילות יתייקרו ב-20 שקל לחודש אחרי שנה, בבזק, אחרי שנה, המחירים מזנקים בכ-35 שקל (למשל לחבילת ה-15 מגה). גם מחירי אקספון, 69 שקל לחודש לכל המהירויות - יתייקרו ב-10-30 שקל לחודש אחרי שנה. חלק מהחברות מציעות את מחירי החבילות ללקוחות חדשים בלבד, כך שהוותיקים יצטרכו לעמוד על המקח. בכל מקרה, למרות תזכורת בדבר סיום תקופת המבצע, שמסתתרת בחשבונית, ההמלצה היא לשים לעצמכם תזכורת ולרענן את המסלול לאחר 12 חודשים (ורצוי אף קודם לכן). זה גם המקום להזכיר לצרכנים ששומרים נאמנות לספקית כלשהי לאורך שנים, לבדוק את המסלולים שעליהם הם משלמים: התחרות, לצד העלייה המתמדת במהירויות הגלישה - מוזילות את המחירים כך שצרכנים שאננים, ככל הנראה משלמים מחירים לא מעודכנים ויקרים.

רפורמת אינטרנט. גלובס
רפורמת אינטרנט/גלובס

איך מתבצע הניוד?

אחרי חבלי לידה מסורבלים יחסית תהליך הניוד הפך לפשוט: לאחר בחירת הספקית המשתלמת, מבצעים את הליך הניוד טלפונית או באתרי האינטרנט. מי שלא זקוק להתקנה וקיים ברשותו מודם מתאים יבוצע ניוד בתוך ימים ספורים (אם הכול הולך כשורה). מי שאין ברשותו מודם מתאים או שנזקק לתאם ביקור טכנאי להתקנה, ימתין כמה ימים נוספים.

שקיפות המחירים נותרה מאחור

רק חלק מהחברות מפרסמות באתרי האינטרנט שלהן את מחירי השירותים לרבות מחירי החבילות המשולבות - אקט מתבקש. 012 מפרטת את מחירי החבילות וכמוה אקספון וטריפל סי, מחירי נטוויז'ן מוצגים באתר סלקום . בזק בינלאומי ובזק עדיין מתנהלות בעולם הישן שבו כדי לגלות את מחיר השירות, צריך להשאיר מספר טלפון ופרטים כדי שנציג המכירות יחזור אליכם (והטלפון יישמר במאגר לצורך הצקה עתידית). מרגיז, מקומם ובעיקר קטנוני. אם לא די בכך, בשיחה יזומה למוקדים הטלפוניים של החברות, הקלות שבה מתבקשים הלקוחות להשאיר את פרטיהם מרגיזה: במוקדי נטוויז'ן הבקשה הראשונה של המערכת הממוחשבת היא להקליד את מספר תעודת הזהות, לאחר מכן את מספר הטלפון, בבזק מתבקשים המטלפנים להקליד את מספר הטלפון שלהם - כמובן שאפשר לעבור את השלבים הללו מבלי להשאיר פרטים, וזו גם ההמלצה. הקלות שבה חודרות החברות לפרטיות הצרכנים היא בלתי נסבלת ואל לנו הצרכנים לשתף פעולה עם מה שעלול להיות בעוכרנו בשלב מאוחר יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • אינטרנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully