וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטנלי גולד לא הודח מדירקטוריון דיסני בגלל העסקת בתו - אך מעמדו נחלש

דפנה מאור

25.9.2002 / 15:43

דיסני החליטה למנות יו"ר משותף לצידו בוועדת הפיקוח שלה; מתכננת להקטין את מספר חברי הדירקטוריון ב-4



סטנלי גולד ימשיך לכהן כיו"ר ועדת הפיקוח התאגידית של דיסני למרות שהעסיק את בתו בחברה בניגוד לכללים עבור דירקטורים עצמאיים. אולם במעמדו בדירקטוריון דיסני חל פיחות: בהודעה שדיסני הוציאה אמש בעקבות פגישת דירקטוריון נאמר כי ג'ורג' מיטצ'ל נבחר לכהן בראשות ועדת הפיקוח כיו"ר משותף עם גולד. כמו כן מתכננת דיסני להקטין את מספר הדירקטורים, אולם שמותיהם של אלו שיידרשו להתפטר לא ננקבו עדיין.



במהלך הפגישה הועלתה שאלת יכולתו של גולד להמשיך לשמש בראשות הוועדה, מהחשובות שבוועדות הדירקטוריון, לאחר שלפני חודשיים נחשף כי דיסני העסיקה את בתו כעובדת החברה, בנוסף לילדיהם של שני דירקטורים עצמאיים נוספים. גולד, מהמשקיעים הגדולים ביותר בישראל בתפקידו כנשיא קרן ההשקעות של דיסני, שמרוק, לא יוכל להיחשב לדירקטור עצמאי בדיסני, מכיוון שהפר כלל האוסר על העסקת בני משפחה קרובים בחברה.



בישיבת הדירקטוריון של דיסני הותוותה גם תוכנית אסטרטגית לטווח ארוך, על רקע קשיים בביצועי החברה והתגברות הביקורת על נושאי ניהולה האתי של החברה. יועץ החברה לענייני פיקוח תאגידי, איירה מילסטין, המליץ כי שני חברים נוספים מהדירקטוריון ימונו לוועדת הפיקוח, בנוסף למינוי היו"ר המשותף לצד גולד.



אולם מעמדו של הדירקטוריון בכלל וגולד בפרט עדיין לא מובטחים. דיסני שוקלת עתה הצעה להקטין את מספר חברי הדירקטוריון מ-16 ל-12, מה שידרוש התפטרותם של ארבעה. בנוסף מתכוונת החברה לגייס דירקטור עצמאי חדש, בתגובה לביקורת שנמתחה עליה בעקבות פרשת הנפוטיזם.



מהמשקיעים הגדולים בישראל



סטנלי גולד הוא נשיא ומנכ"ל שמרוק הולדינגס, זרוע ההשקעות של חברת דיסני האמריקאית, שהשקיעה בישראל כ-800 מיליון דולר ב-15 השנים האחרונות. שמרוק היא אחת החברות הזרות הבודדות שמגלות עניין בהשקעות ריאליות בישראל.



שמרוק מחזיקה היום 50% ממניות פלאפון הישראלית. בעבר מכרה את השליטה בכור לקבוצת ברונפמן-קולבר לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר והשתתפה ביחד עם ההנהלה ברכישת תדיראן קשר מידי חברת תדיראן. שמרוק, לפי דיווחים, נמצאת במו"מ לרכישת שיכון ובינוי, באמצעות אמ.פי.איי שבשליטתה. בשנה האחרונה היתה מעורבת שמרוק במגעים לרכישת נכסים רבים במשק הישראלי, החל בטרה, דרך רבוע כחול, ועד אמפל.



אחת העסקות הגדולות ביותר בהן מעורב גולד בתקופה האחרונה היא רכישת השליטה בבזק. שמרוק הצטרפה כמתמודדת על רכישת השליטה במונופול הטלפוניה הישראלי, כשותפה של חיים סבן.



צללים המעיבים על דיסני



לפי המידע שנחשף באוגוסט על ידי דיסני עצמה, הועסקה ג'ניפר גולד, בתו של סטנלי גולד, בחטיבת מוצרי הצריכה של דיסני, וקיבלה שכר של 85 אלף דולר בשנת 2001. דיוויד וטסון, בנו של וטסון, השתכר 152 אלף דולר בעבודתו בערוץ דיסני. קרייג באוארס, בנה של רוויטה באוארס, עבד בקבוצת האינטרנט של דיסני בשכר של 81 אלף דולר, ואינו מועסק כעת בחברה.



כאחת חברות המדיה הגדולות בעולם, היתה דיסני נתונה בשנה החולפת לביקורת הולכת וגוברת על אופן התנהלותה. בשנה שעברה החליטה החברה שלא להעסיק את מבקריה החשבונאיים בתור יועצים בתחומים אחרים, לאחר שהתעוררו ספקות לגבי עצמאותם של המבקרים במקרה כזה. דיסני היתה בין הראשונות שהכריזו כי ירשמו אופציות בתור הוצאות, בעקבות הלחץ הגובר להגביר את השקיפות של דיווח על הוצאות אלו.



מניית דיסני איבדה 47.7% משוויה בשנה החולפת. ברבעון האחרון סבלה מנפילה של 31% ברווחיה, בהמשך לקשיים שעברו עליה בעקבות התקפות הטרור של 11 בספטמבר. הירידה ברווח ברבעון השני נזקפה לאי הצלחה בחטיבת הקולנוע והמשך דשדוש רשת הטלוויזיה ABC. בנוסף, הזהירה דיסני כי רווחיה עשויים ליפול ברבעון הנוכחי, בשל האטה בביקורים בפארקי השעשועים שלה. ג'יי.פי מורגן הוריד את ההמלצה ואת תחזיות הרווח וההכנסות של החברה בעקבות האזהרה.



מנכ"ל החברה מייקל אייזנר אמר לאחר פרסום הדו"ח כי ענקית המדיה והבידור ערוכה לחזור לצמיחה הודות לקיצוץ בהוצאות, הגדלת תזרים המזומנים והיקף הנכסים שלה. אולם אייזנר נתון היה בשבועות האחרונים לביקורת של בני משפחת דיסני, בעלי מניות גדולים בחברה, והדירקטוריון.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully