וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף מהפכת האלחוט

קודי וילארד

20.9.2002 / 19:45

ההימור השגוי של נורטל ולוסנט על ענף האלחוט דחק אותן לפינה



כמה ימשיכו עוד הכנסות עולם הטלקום לצנוח? התבדחתי בעבר כי כנראה שישנה תחרות בין ספקיות הציוד מי מהן תגיע ראשונה לאפס הכנסות, אבל התכוונתי לסיקמור (סימול SCMR) וסונוס (סימול SONS) וחברות סטארט אפ חדשות צעירות יותר. אולם לא העליתי על דעתי כי ענקיות כמו לוסנט או נורטל יחליטו אף הן להצטרף לתחרות.



התמקדותן האווילית של חברות אלה בתחום האלחוט ממשיכה לרדוף אותן. בניסיון לצמצם נזקים, בשיחות הוועידה האחרונות שלהן הן הציגו את ענף האלחוט כמושיע שלהן. שוק האלחוט הלך בעקבות רבות מהמגמות הכלליות שעברו על שוק הטלקום, החל מבועה וכלה בפקיעה, באיחור של 12-18 חודשים. עם קריסת מרבית מגזר הטלקום לקראת סוף שנה שעברה, חוסנו הזמני של שוק האלחוט היתל בלוסנט ובנורטל כאחת. הן השקיעו אנרגיה, זמן וכסף רב (שלא לדבר על תשומת לב תקשורתית) על תשתיות אלחוט, וכתוצאה מכך דחקו את עצמן לפינה מסוכנת.



מאוחר מדי לשוב לאחור



לוסנט ונורטל אינן יכולות לקצץ בקווים של מוצרי תשתיות האלחוט - כי הן עדיין מקוות ומאמינות שמוצרי תשתיות אלחוט אלה עשויים להביא להם את השיפור המיוחל בתוצאות. אולם ספקיות שירותי אלחוט כמו ספרינט PCS (סימול PCS) ואיי.טי&טי וויירלס הן לא בדיוק הלקוחות המושלמות: שתיהן מבקשות לקצץ בהוצאות בכל דרך אפשרית כדי לא לפשוט הרגל.



אף על פי שהצליחה לכבוש נתח נאה מחוזי תשתיות האלחוט, החלה נורטל הנואשת לרשום בספריה חוזים חדשים ואת ההכנסות שהם יניבו, להוריד מחירים לרמות כה נמוכות עד כי הן מסכנות את התעשיה כולה. צניחת מחירי המוצרים לרמה לא רווחית לא תטה חסד לאף אחד בעולם ספקיות הציוד.



כאשר תפרסם את הדו"ח הרבעוני שלה ב-17 באוקטובר, נורטל עשויה להצליח לעמוד בתחזיות ההכנסות והרווח (כלומר ההפסד) שלה לרבעון הנוכחי. עם זאת, כאשר לוקחים בחשבון כמה נמוכות התחזיות שלה, עמידה בהן היא לא ממש הישג מזהיר. מכירת מוצרים ברמת מחירים כה נמוכה עשויה לאפשר לחברה להימנע מהתרסקות ברבעון הנוכחי. אולם למרות היתרונות הטמונים בהורדת המחירים מתחת למחירי המתחרים כצעד אסטרטגי, נראה כי אין כל הצדקה להורדת מחירים כה חדה אלא אם כן מדובר בצעד של ייאוש.



פחות יעיל



יתר על כן, הן לוסנט והן נורטל, עדיין מחזיקות במספר רב מדי של קווי מוצרים, והקיצוצים החוזרים ונישנים בכוח העבודה שלהן פוגעים בקווי מוצרים אלה. אי אפשר לפטר מחצית - כלומר, שני שלישים, רגע, שלושה רבעים (באיזה חלק מדובר עכשיו?) - מהעובדים שלך ועדיין לצפות שהחברה תישאר בריאה. זה פשוט לא עובד כך.



בעבר כבר התייחסתי לבעיית המוטיווציה של העובדים בחברות אלה. אף על פי שזו ממשיכה להיות בעיה מהותית, היא מדגישה את הסוגיות הבסיסיות שעומדות כעת על הפרק: תכנון אסטרטגי והחלטות עסקיות הגיוניות פשוט אינם קיימים בתוכנית הפעולה של החברות הללו בתחומי המוצרים והפיננסים.



מניות שתי החברות, הנסחרות כעת ברמות מחירים נמוכות באופן קיצוני, מתומחרות למעשה ברמה מחירים של פשיטת רגל. במידה שחברות מקרטעות אלה יצליחו להישאר בחיים ללא מימון מחודש משמעותי, למניותיהן אין לאין לזוז אלא כלפי מעלה.



אינני יודע לומר אם הניתוח הנ"ל מציב אותי במחנה הפרי או הדובי. אינני מצליח להבין דבר מכל הרפש שמקיף את לוסנט ונורטל. האם הן יצליחו לשרוד? האם ההכנסות יפסיקו אי פעם לצנוח? אפשר רק לנחש.






טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully