וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מארגני החרם: הצהרות אורנג' - מרמה חסרת בושה

רן דגוני, וושינגטון

4.6.2015 / 10:00

זעם ערבי: אל תקנו את תירוצי אורנג'; לא עוברים מבחן הריח. אלקטרוניק אינתיפאדה: דברי מנכ"ל אורנג' שהחברה רוצה להתנתק מישראל הם ניסיון לבלום חרם ענקי על מוביניל, חברה-בת של אורנג' במצרים

מנכ"ל חברת אורנג', סטפן רישר, במהלך מסיבת עיתונאים בקהיר, 3 ביוני 2015. AP
סטפן רישר/AP

חברת אורנג' מוצאת עצמה לכודה בין הפטיש הערבי לסדן הישראלי. במקום לקבל בברכה את דברי מנכ"ל אורנג' העולמית, סטפאן רישאר, אתמול בקהיר, על רצונו לנתק את הקשר עם חברת פרטנר הישראלית, הוא נשטף במבול גידופים דווקא באתר "אלקטרוניק אינתיפאדה", השופר העיקרי של תנועת החרמים, משיכת ההשקעות והסנקציות (BDS) נגד ישראל.

האתר טוען, כי את דברי רישאר יש לראות על רקע של תנועת חרם בינלאומי גדלה והולכת נגד אורנג' העולמית בגין קשריה עם ישראל, ובמיוחד על רקע מחאה גוברת נגד מוביניל, חברה-בת של אורנג' במצרים עם 33 מיליון לקוחות. "רישאר טוען שהוא אינו יכול לנתק (את הקשר עם פרטנר) בגלל סיבות חוזיות, אך התירוץ הזה אינו עובר את מבחן הריח", אומר "אלקטרוניק אינתיפאדה".

לדברי האתר, השיקה תנועת "BDS מצרים" במאי קמפיין חרם נגד מוביניל, ש-99% ממניותיה מוחזקות בידי אורנג' העולמית, במחאה על קשרי אורנג' עם פרטנר. מצרים היא אחד השווקים הגדולים ביותר של אורנג'. האתר נותן תהודה לטיעוני תנועת BDS, שלפיהם אורנג' "שותפה בהפרה שיטתית של זכויות הפלסטינים", על פי מחקר של "קואליציה צרפתית-פלסטינית של איגודים מקצועיים וארגוני זכויות האדם". כדוגמה טוען האתר, שאורנג' סיפקה שירות חינם לחיילי צה"ל ליד רצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן" ושהיא מפיקה רווח מההתנחלויות מפני שמאות מגדלי אנטנות של החברה נמצאים על קרקעת שהופקעו מהפלסטינים.

האתר טוען, כי הקמפיין במצרים נגד מוביניל קיבל תהודה בשבת שעברה לאחר שחאמדין סאבאחי, שהיה מועמד בבחירות לנשיאות מצרים ב-2012, קרא ל-2.6 מיליון המצרים שעוקבים אחריו בטוויטר לבטל את ההתקשרות שלהם עם מוביניל ולעבור לחברות אחרות. מוביניל הגיבה במהירות ומנכ"ל החברה, איוו גותיה, הודיע מיד, של"אורנג' אין נוכחות אופרטיבית בישראל ואין לה קשרי בעלות עם פרטנר". אולם מארגני החרם המצרי נגד מוביניל דחו את הדברים והגדירו אותם כ"מרמה חסרת בושה" וכמאמץ להטעות את הציבור המצרי. לדבריהם, החרם נגד מוביניל יימשך עד שאורנג' העולמית תבטל את החוזה שלה עם פרטנר הישראלית. על רקע זה יש לראות את בואו של מנכ"ל אורנג' העולמית לקהיר, אך נראה שלא עלה בידו לכבות את הדליקה.

בתגובה על טענת רישאר, שניתוק הקשר עם פרטנר עלול לגרום לה נזקים כספיים כבדים מפני שאין לה סיכוי לזכות בבית-משפט ישראלי, טוען למעשה "אלקטרוניק אינתיפאדה" שזו אינה בעיה: היות שאורנג' העולמית אינה הבעלים של פרטנר, ויש לה נכסים מעטים מאוד בישראל, לא יוכל בית-המשפט בישראל לממש את הקנסות שיוטלו עליה.

"הנכס בעל הערך הרב ביותר של אורנג' העולמית הוא המותג שלה, וכרגע הוא הולך ונפגע בקנה מידה גלובלי בגלל המעורבות הישירה של פרטנר בפעילויות הפליליות נגד פלסטינים", גורס האתר. "בתי-המשפט בישראל אמנם עלולים לא להכיר בכיבוש, קולוניזציה ופשעי מלחמה כמעשים פליליים, אך אורנג' העולמית תוכל לטעון בבתי-משפט בצרפת, או בערוצים אחרים, שהפעילויות של פרטנר בשטחים הכבושים בגדה המערבית וברצועת עזה הן בלתי חוקיות על פי החוק הבינלאומי". כותב המאמר מודה, כי אין לו השכלה משפטית.

  • עוד באותו נושא:
  • אורנג'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully