וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזדמנות לכחלון להוזיל את מחירי המים

4.6.2015 / 16:06

משה כחלון נכנס למשרד האוצר על בסיס הבטחותיו להורדת יוקר המחייה. ד"ר ירון סוקולוב סבור שהורדת מחיר המים היא צעד מתבקש

מנהל רשות המים, אלכס קושניר, נזהר בלשונו אבל אמר לתקשורת כי "שיקולים פוליטיים הם שעומדים בפני יישום רפורמות שעשויות להוזיל את מחיר המים בשיעור נוסף של 10%-15%". משרד ראש הממשלה, התשתיות והאוצר לא קידמו מהלכים לייעול משק המים. לא רק שלא קידמו אלה פעלו לסיכול מהלכי חיסכון מטעמים שונים.

בלחץ מרכז השלטון המקומי בלמו במשרדי האוצר והתשתיות את הרצון למזג ולצמצם את תאגידי מים מ-55 כיום ל-15 תוך הפחתת עלות התאגידים. כידוע בערים ברחבי המדינה תקורת תאגידי המים נעה סביב 12% למי שתיה וחלקם מתנהל בחוסר יעילות ובהעסקת עובדים מיותרים. תאגידי המים מעסיקים מקורבים פוליטיים לראשי ערים ופוליטיקאים בשכר נאה שזכה בעבר לביקורת מצד מבקר המדינה. משרד התשתיות מנע ניסיונות לייעל את חברת המים הממשלתית "מקורות" לאחר שוועד העובדים הפעיל לחצים. באוצר ההתנגדות ביסודה מבוססת על תקציב המדינה – המשרד מתנגד להעביר כ-400 מיליון שקל שנגבים כהיטלים מדי שנה חזרה למשק המים כיוון שהכסף עובר לתקציב המדינה ולא לייעודו המקורי במשק המים.

משרד ראש הממשלה תומך בהמשך סבסוד החקלאים בהיקף של כ-300 מיליון שקל לשנה וסבסוד מים לרשות הפלסטינית. רשות המים שפרסמה לפני חג השבועות הצהרה "שבכוונתה לחזור ולפעול בנחישות מול משרדי הממשלה כדי לגייס את תמיכתם לביטול סבסודים צולבים, החזרת היטלים למשק המים" מקווה שהפעם לא תיתקל בהתנגדויות. תעריפי המים ירדו כזכור ב-9.5% בינואר 2015 לאחר ירידה של 5% בינואר 2014. ירידה נוספת כאמור של 15% עד סוף 2015 תציג הוזלה משמעותית לציבור כפי שהומלץ בדו"ח רמי בלניקוב שעסק במשאבי המדינה גם בנושא המים בהרחבה. חוסר יעילות מקורות ומחיריה לציבור הייתה גורם מרכזי בשיקולי ועדת בלניקוב. הוועדה טענה שבסביבת ריבית אפסית התשואה המוכרת כיום לפעילות מקורות 6.5% (צמוד) צריכה לרדת ל-4.5% שכן גם צרכני המים זכאים ליהנות מריבית נמוכה בצירוף הורדת מחיר החשמל ב-10% בפברואר 2015 שצריכה לבדה להשפיע על הוזלת המים ב-2.5%.

להוזיל את יוקר המחיה

שר האוצר החדש, משה כחלון, נבחר על בסיס הבטחתו להוזיל את יוקר המחיה בישראל. כחלון מרכז כוח פוליטי גדול בממשלה והבטחות מנתניהו לגבות מהלכים להקלה על הציבור. לפני כחלון עומדות משימות כבדות כמו: דיור, מונופול הבנקים, מזון ועוד. את הוזלת מחיר המים כחלון יכול לפתור במהירות ללא בעיות מיוחדות. את התנגדות משרד האוצר כחלון פותר בהוראת השר הממונה. התנגדות נתניהו תיפתר ביניהם בשיחה וגם משרד התשתיות (יובל שטייניץ) אינו אמור להיות בעיה לשר האוצר שמבקש להקל על חיי האזרחים. לכן אנשי רשות המים צריכים לפנות בפומבי לכחלון שהתחייב להוזיל את יוקר המחיה ויהיה מוזר אם בתוך זמן סביר מחיר המים לא ירד ב-15% נוספים. מהלך שיקל על כלל הציבור לעמוד בתשלומי המים ויוזיל את יוקר המחיה. דבר שאליו שואף כחלון כמטרה מרכזית.

ד"ר ירון סוקולוב, סגן דיקאן במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully