וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הנוחות: האם עבודה מהבית בכלל משתלמת?

הילה ויסברג

8.6.2015 / 9:52

יותר ויותר חברות וארגונים מעודדים את עובדיהם לעבוד בשעות גמישות - גם מהבית. סקר חדש מגלה כי החברות לא תמיד מממנות את הוצאות העובד מהבית והנוחות לא בהכרח משתלמת כלכלית

עבודה מהבית. ShutterStock
עבודה מהבית/ShutterStock

הטכנולוגיה מקלה על עובדים – בישראל ובעולם – לשלב בין עבודה מהמשרד לבין עבודה מבית. ואולם, סקר גלובלי חדש שערכה חברת Regus מגלה, כי עבודה מהבית אינה בהכרח כה משתלמת כלכלית, כפי שעובדים נוטים לחשוב. הסקר, שנערך בקרב 44 אלף עובדים מ-105 מדינות וממגוון תעשיות ידע (היי-טק, פיננסים, מדיה, שירותים ועוד), מצא כי עובדים נוטים לשאת בעלויות המשרד הביתי לבדם, וללא סיוע משמעותי מצד המעסיק. בישראל הקיף הסקר 186 עובדים.

ישראלים, כך מתברר, מעריכים את עלות האחזקה השוטפת של המשרד הביתי בכ-15,300 שקל (4,000 דולר) בשנה. עם זאת, רק אצל 30% מהם, המעסיק משתתף בעלויות אלה. בנוסף, 84% מהם מסכימים כי רוב החברות המעודדות עבודה מהבית, לא מכסות את מלא העלויות הנוגעות לאחזקת המשרד.

כמחצית מהעובדים אמרו שהרציונל שמאחורי תמיכת החברות בעבודה מהבית, הוא חיסכון בעלויות (נדל"ן, ניהול משרד וכן הלאה). עובדים משאר המדינות השיבו באופן דומה. אם מביאים בחשבון שתפוקת העובדים מהבית לרוב גבוהה יותר, בהשוואה לעובדים הממוקמים במשרד, ושעות עבודתם ארוכות יותר – הרי שכלל לא בטוח שעבודה מהבית אכן מיטיבה עם רוב העובדים. בד בבד, 56% מהישראלים הסכימו, כי הסקטור העסקי שבו הם פועלים, נוטה לקראת העסקת עובדים בשעות גמישות, בכדי לשמרם ולפתחם.

"הקדמה הטכנולוגית אמנם יצרה מהפכה בשוק העבודה, ומאפשרת עבודה בשעות גמישות ביתר קלות", אומר רון יריב מנכ"ל Regus ישראל (העוסקת בהשכרת מרחבי עבודה ומתן שירותי משרד), "אבל אין זה הוגן מצד מעסיקים להשיא את עלויות האחזקה של המשרד הביתי על עובדיהם".

עוד ניתן להעריך, כי עבודה מהבית נפוצה למדי בישראל, גם אם לא בשיעורים הנהוגים בחו"ל. 67% מהעובדים בישראל, מדווחים כי ההנהלה הבכירה בארגונם מעודדת עבודה בשעות גמישות, לרבות עבודה מהבית. בחו"ל, על-פי הממוצע, 72% מהמנהלים תומכים בעבודה בשעות גמישות, בעיקר במדינות בריטניה (80%), ארה"ב (77%), גרמניה (77%), אוסטרליה (79%) וקנדה (76%(.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכלל, נדמה כי ארה"ב היא שאינית בתחום העבודה מהבית: ל-77% מהעובדים האמריקאים, כך לפי הסקר, יש משרד בבית (ל-65% מהם – משרד מאובזר באופן מלא). בישראל השיעורים נמוכים יותר: ל-63% מהעובדים יש משרד בבית, ול-57% מהם יש משרד מאובזר באופן מלא. על-פי נתוני חברת הייעוץ Telework Research Network מ-2013, אחד מכל חמישה אמריקאים עובדים מהבית באופן קבוע או לסירוגין.

נתונים מעניינים נוספים העולים מהסקר, מתייחסים לכלים הטכנולוגים שבהם משתמשים עובדים הנמצאים בבית, בכדי לתקשר עם קולגות ומנהלים. בישראל, עובדים משתמשים בתוכנות הצ'אט הבאות, לפחות אחת לחודש: ווטסאפ (93%), סקייפ (64%), מסנג'ר של פייסבוק (47%), ווייבר (31%). בחו"ל, התוכנה הפופולרית ביותר בתחום המסרים המידיים היא דווקא סקייפ (60%), ורק אחר כך ווטסאפ (54%) ופייסבוק מסנג'ר (48%). תוכנות שיתוף הקבצים והתוכנות הפופולאריות בישראל הן דרופבוקס (68%), גוגל דרייב (62%) ו-TeamViewer (33%). גם בעולם דרופבוקס מככבת (56%).

עוד נשאלו הנסקרים, לגבי האופן שבו הם חושבים שיש לנהל עובדים מהבית. 72% מהישראלים (ו-75% מהעובדים בעולם, בממוצע), אמרו כי ניהול מרחוק של עובדים מחייב הכשרה מצד מנהלים; ועל-פי 82% מהעובדים הישראלים והעולמיים, עובדים מהבית צריכים להיפגש עם מנהליהם לשיחות פנים אל-פנים מדי חודש. 87% מהישראלים (82% מהעובדים בעולם), חושבים כי עובדים ומנהלים הממוקמים בבתיהם, צריכים לשוחח ביניהם כמה פעמים בשבוע.

אז האם עבודה מהבית טובה או רעה לעובדים? התשובה, כרגיל בסוג זה של שאלות, היא "תלוי". לעבודה מהבית יתרונות רבים, במיוחד עבור אנשים עצמאים, בעלי משמעת עצמית גבוהה ורתיעה כללית מעמידה בפקקים. מצד שני, היא גם עלולה להשיא על עובדים עלויות בלתי צפויות (או שאינן "נספרות") – ומכך כדאי להיזהר.

אחד מחסידיו הבולטים של העבודה מהבית הוא סקוט ברקן, בכיר לשעבר במיקרוסופט ובקבוצת אוטומטיק (Automattic), שם ניהל צוות עובדים מבוזר. הוא גם כתב על כך ספר – "שנה בלי מכנסיים" (הוצאת דיונון מבית פרובוק). הוא תיאר את חוויותיו באופן הבא: "לאיש לא היה אכפת מתי מגיעים לעבודה או כמה שעות עובדים. זה לא משנה אם אתה יושב בתחתונים בסלון או מתנדנד בערסל בשמש עם כוס מרטיני ביד. מה שמשנה הוא התפוקה. במקום עבודה מבוזר, אתה לא יכול להתלונן על מישהו שקיבל את המשרד הפינתי או את החניה השמורה. הדבר היחיד שאתה רואה אצל עמיתיך הוא הביצועים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully