וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד להגנת הסביבה צריך לאכוף את החוק

8.6.2015 / 13:04

המשרד להגנת הסביבה תיקן תקנות למחזור פסולת אלקטרונית אך אינו אוכף אותן. אמנון שחרור סבור שבמקום להאשים את האוצר במחדליו על המשרד לאכוף את חוקיו שלו

בחודש שעבר סערה הארץ עם הודעת משרד הבריאות המצביעה על עלייה במספר חולי הסרטן בקרב ילדים בעיר חיפה בשל מפגעי זיהום אוויר. שבועיים מאוחר יותר, בעיתוי מדהים, פרסם מבקר המדינה דוח קשה בו מתח בקורת חריפה כנגד המשרד להגנת הסביבה בכל הקשור לפיקוח ואכיפה כנגד מפעלים המזהמים את האוויר באזור. המשרד להגנת הסביבה בתגובה האשים את משרד האוצר שבשל הקיצוץ בתקציבו נפגעה יכולתו להיאבק באותן מפגעי זיהום האוויר.

תגובה פבלובית זו זהה לתגובות רוב משרדי הממשלה הבוחרים להאשים את הגזבר (משרד האוצר) כל פעם שישנו דוח בקורת מאשר להתמודד עם הנושא עצמו.

מתחת לאפנו מתקיים מידי יום חידלון סביבתי בעל השלכות ארוכות טווח אותו ניתן לפתור באופן מיידי וללא שום עלות תקציבית מיוחדת.

לפני כשנה, במרץ 2014, נכנס לתוקפו החוק לטיפול סביבתי בציוד בפסולת אלקטרונית. מטרת החוק היא נטרול המרכיבים המזהמים הנמצאים במוצרי צריכה אלקטרונים וחשמליים ומניעת הזיהום החומר הנגרם לחי ולצומח, תוך קביעת הסדרים לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני.

במדינת ישראל ישנה עליה מתמדת במודעות לחוק, לצד העלייה בכמות הפסולת האלקטרונית המועברת למחזור על ידי הציבור, גדל גם מספרם של היבואנים והיצרנים הנרתמים ליישמו של החוק. על מנת להבטיח את הצלחת יישום החוק מחויבת השתתפותם הפעילה של היבואנים והיצרנים, אלה מחויבים להתקשר עם אחד התאגידים שאושרו על ידי המדינה.

האחריות לקיום אותן הוראות היא של המשרד להגנת הסביבה. כיום, כשנה וחצי מאז כניסת החוק לתוקפו, התקשרו רק כ 100 יבואנים ויצרנים עם מי מהתאגידים המאושרים מתוך כ 300 המחויבים לעשות כך.

משמעות הדבר היא, כי אלפי טונות של פסולת אלקטרונית מועברים מידי שנה למשחטות ברזל, מגרשי גרוטאות ומטמנות פיראטיות המזהמות בסופו של יום את הקרקע ומי התהום.

הפתרון הוא פשוט ולא מצריך משאבים מיוחדים. על המשרד להגנת הסביבה פשוט לקיים את החוק שהוא עצמו הוביל, לדרוש בתקיפות מהיבואנים והיצרנים ליישם אותו. עצם הדרישה אליה יתלווה איום בסנקציות פליליות תוביל מידית לכך שמאות מפירי חוק יחלו לפעול על פי חוק. לא זאת בלבד, לצערנו, גם היום חלק נרחב ממשרדי הממשלה ומוסדות ציבור אינם מפנים את הפסולת האלקטרונית שברשותם על פי הנדרש, בניגוד למגזר הפרטי.

אמנון שחרור, מנכ"ל תאגיד מ.א.י

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully