וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוחר סמים שלא הוציא חשבוניות הורשע בעבירות מס

אלה לוי-וינריב

9.6.2015 / 12:11

סוחר סמים הורשע בכך שלא הוציא חשבוניות ללקוחותיו עבור מכירות הסם. ביהמ"ש: "פקודת מס הכנסה אינה מבחינה בין מקור חוקי להכנסה שאינה חוקית"

גידול מריחואנה. AP
גידול מריחואנה/AP

סחרת בסמים? אם לא פתחת עסק כנדרש, לא הוצאת חשבוניות ללקוחותיך ולא שילמת מסים - צפה לעונש; כך עולה מפסק דין ייחודי שניתן הבוקר (ג') בבית משפט השלום בראשון-לציון, במסגרתו הורשע סוחר סמים בעבירות מס מרובות, בהם אי-הודעה על פתיחת עסק למכירת סם, אי-הגשת דוחות וניהול ספרים לגבי הפעילות העסקית של הסחר בסמים ואי-הוצאת חשבוניות ללקוחותיו עבור מכירת הסם.

"פקודת מס הכנסה אינה מבחינה בין מקור חוקי להכנסה שאינה חוקית, אלא עוסקת בהכנסה כללית", נקבע בפסק הדין. "אפילו אסורה ההתעסקות על-ידי החוק ונובעת ממקור בלתי חוקי - עדיין הרווח שהופק ממנה מהווה הכנסה חייבת".

כנגד הנאשם, אסף פיישניידר, תושב ראשון-לציון בן 37, הוגש לפני כשנה כתב אישום בגין עבירות סמים ועבירות על פקודת מס הכנסה. בכתב האישום יוחסו לפיישניידר 78 אישומים של סחר בסם מסוכן במשך כ-12 שנים עד יולי 2014. בנוסף, יוחסו לנאשם עבירות על פקודת מס הכנסה, בהן אי-הודעה על התחלת התעסקות (הקמת עסק למכירת סם), אי-הגשת דוחות לרשות המסים ואי-ניהול פנקסים בעסקו למכירת סם בין השנים 2008 ל-2013.

בראשית ההליכים הכחיש הנאשם את כל העבירות שיוחסו לו. הנאשם הודה אמנם באי-הגשת דוחות על הכנסות מעסק, אך טען להגנתו כי לא היה לו עסק, וכי כל הסמים והכלים להכנת סם שנתפסו ברשותו היו לצורך שימוש עצמי.

בהמשך, לאחר שנשמעו עדויותיהם של 15 עדי תביעה, הגיעו עורכי הדין של המדינה והנאשם להסדר, לפיו הודה פיינשניידר בעבירות של סחר בסמים במהלך תקופה של כ-12 שנה, ואף הוסכם כי במסגרת הכרעת הדין יוכרז הנאשם כ"סוחר סמים".

עם זאת, לעניין עבירות המס, לא הגיעו הצדדים להסדר.

באי-כוחו של הנאשם, עורכי הדין חגי בן-שושן ואלי כהן, דרשו לבטל את האישומים נגדו בעניין זה, בטענה כי עומדת לנאשם "הגנה מן הצדק". לטענתם, מדובר באכיפה בררנית כנגדו, מאחר שלמאות כתבי אישום המוגשים לבית המשפט מדי שנה כנגד סוחרי סמים לא מצורפות עבירות מס.

מנגד, עו"ד שירה סלי יעקב מיחידת "יהלום" ברשות המסים טענה כי בשנים האחרונות קיימת מגמה של רשויות החוק לבצע אכיפה כלכלית משולבת כפועל יוצא של החלטת ממשלה בעניין, ובמסגרתה הוגשו כנגד סוחרי סמים ועבריינים בתחומים אחרים (זנות, הימורים, סחיטת דמי חסות ועוד) כתבי אישום בסעיפים מהותיים כדוגמת העלמת הכנסה.

נוסף על כך טענה עו"ד יעקב כי היקף העבירות בתיק והמנגנון העסקי העולה ממנו היו כה חריגים, כך שלא היה מנוס מהגשת כתב אישום אפילו בעבירות הטכניות.

השופטת שרית זמיר מבית משפט השלום בראשון-לציון קיבלה את עמדת המדינה בנושא זה, כמו גם באשר למקור ההכנסות אותן מפיקים עברייני המס, וקבעה כי אין להבחין בין מקור הכנסה חוקי למקור לא חוקי.

השופטת ציינה כי "אפילו אסורה ההתעסקות על-פי החוק, ונובעת ממקור בלתי חוקי - עדיין הרווח שהופק ממנה מהווה הכנסה חייבת".

באשר לטענת האכיפה הבררנית, השופטת קבעה כי טענת האכיפה הבררנית של הנאשם, המבקשת למקם אותו באותה קבוצת שוויון מצומצמת של מפיקי הכנסה מעבירות סחר בסמים בלבד, היא "בלתי משכנעת".

נקבע כי הקבוצה אליה יש להשוות את הנאשם היא כל מפיקי ההכנסות ממקור בלתי חוקי, ובהקשר זה הוכיחה המדינה כי היא אינה מפלה אף עבריין.

בין היתר, קביעות בית המשפט התבססו על מסמך מדיניות אכיפה שהוגש בתיק, ממנו עולה כי אכיפה כלכלית משולבת נגד עבריינים היא המדיניות המוצהרת של הרשויות בשנים האחרונות, בעקבות החלטת ממשלה בנושא מ-2006.

דובר אז בשלב נוסף במאבק בפשיעה המאורגנת ובעבריינות הקלאסית באמצעות כלים פיסקאליים. לפני מספר שנים, בעקבות החלטת הממשלה, הכריזו ארבעת גופי האכיפה - המשטרה, הפרקליטות, הרשות להלבנת הון ורשות המסים - על הידוק שיתוף-הפעולה ביניהם ופתיחה במאבק משותף בפשיעה המאורגנת.

התוצאות החלקיות של המאבק הזה נראות כל העת בבתי המשפט, בכתבי אישום נגד ארגוני הפשיעה, בהם כתב האישום החמור שהוגש בנובמבר 2011 לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד העבריין ריקו שירזי בגין עבירות מס והלבנת הון, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בפרשת החשבוניות הפיקטיביות.

מהנתונים שהוצגו בבית המשפט בעניינו של פיישניידר, בין השנים 2010 ל-2014 הוגשו 28 כתבי אישום "משולבים" (עבירות קלאסיות ועבירות מס), בקשת רחבה של עבירות, וכיום מונחים על שולחנה של הפרקליטות 30 תיקי חקירה המשלבים עבירות מתחומים שונים (הימורים, זנות, מירמה, שוחד, גניבה, סחיטה, דמי חסות ועוד) עם עבירות על פקודת מס הכנסה.

"בעניינו", כתבה השופטת, "לא יכול להיות ספק כי עניינו של הנאשם, אשר יוחסו לו בכתב האישום המקורי לא פחות מ-78 אישומים של סחר בסם מסוכן (חלקם הגדול בריבוי מקרים) שהתפרשו על פני לא פחות מ-12 שנים, הוא מקרה מובהק חריג בהיקפו, חמור ויוצא דופן המצדיק אכיפה גם במישור הפיסקלי, בהתאם למדיניות המוצהרת של המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully