וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא להסתמך רק על אבא ואמא: איזה מלגות לימודים תוכלו להשיג?

10.6.2015 / 9:45

הלימודים האקדמאיים בישראל הם לא עניין זול ולא כל ההורים יכולים לממן לילדיהם את שכר הלימוד. ריכזנו מספר מלגות שיכולות לעזור לכם להגיע אל התואר הנכסף

סטודנטים מתלהבים. ShutterStock
סטודנטים מתלהבים/ShutterStock

כל סטודנט יודע שלימודים בישראל יכולים להפוך בקלות לעסק יקר והכתובת הראשונה לסייע בגזרה הכלכלית היא מי אם לא אמא ואבא. אבל לפני שממהרים לפנות להורים, כדאי אולי להכיר את מגוון המלגות שמוצעות לקהל הסטודנטים במטרה להקל ולא במעט את העול הכלכלי.

ההרשמה למתן מלגות לשנת הלימודים הבאה, נפתחה ונמצאת כבר בשיאה ולפיכך פנינו למשה רדמן, מנכ"ל משותף במועדון הצרכנות לסטודנטים istudent, שיעשה סדר במבחר המלגות שמוצעות לסטודנטים לשנת הלימודים הקרובה, יעמוד על היקף הסכומים שהן מעניקות ויסביר מתי כדאי להתחיל ולהירשם.

למעלה מ-10% מהסטודנטים בישראל זוכים לקבלת מלגה במהלך שנת הלימודים, מכאן שמדובר בכמה עשרות אלפי מלגות קטנות עד גדולות שמוענקות מדי שנה. מועד ההרשמה למלגות מתחיל לטענת רדמן בחודשים מאי-יוני ומסתיים בסוף יוני-תחילת יולי, כך שזה הזמן למהר ולהגיש את המועמדות. כדי לזכות במלגה המיוחלת מציע רדמן לערוך ראשית מחקר מקיף (אפילו באינטרנט) כדי לבדוק את מידת התאמתכם וזכאותכם לשלל המלגות המוצעות מדי שנה. "הקדישו זמן ועבדו מסודר בכל הנוגע להגשת הטפסים, אי מילויים כראוי יכול להביא לעיכוב באישור קבלת הטפסים מצד הגורם שמעניק את המלגה ולגרום לכם "לפספס" את המלגה".

בנוסף, מדגיש רדמן את חשיבות הגשת המלגה בזמן ואומר כי "לכל מלגה יש מועד אחרון להגשה, השתדלו לעמוד בו ולקחת טווח ביטחון כדי לא להגיש ביום האחרון ולהסתכן באיחור המועד". דבר נוסף וחשוב לא פחות לטעמו הוא אופן גיבוי המסמכים כדי למנוע מצב שבו מסמך "נעלם", רצוי לשמור את הטפסים במקום נגיש עד לאישור קבלת המלגה.

סוגי המלגות המרכזיים הקיימים כיום

מלגות עבור פרויקטים חברתיים - מלגות הניתנות לסטודנטים עבור התנדבות בקהילה או במיזמים חברתיים, כדוגמת: פר"ח, בה גובה המלגה יכול להגיע לסכום של 5,200 שקל לשנה, מלגת קרן רוטשילד תוכל להקנות סכום של עד 20,000 שקל לשנה ומלגת מפעל הפיס תעניק עד 10,000 שקל בשנה.

מלגות ליוצאי צבא ו/או שירות לאומי- מלגות המוענקות לחיילים משוחררים אשר שירתו שירות צבאי מלא בצה"ל או שירות לאומי מלא, כדוגמת: קרןIMPACT בה גובה המלגה יכול להגיע לסכום של עד 4,000 דולר לשנה, מלגת מפעל הפיס המעניקה עד 10,000 שקל לשנה ומלגות כמו הקרן להכוונת חיילים משוחררים ו"הישג" שמסבסדות שכ"ל אוניברסיטאי מלא + דמי מחיה.

תרגיל של חטיבת הצנחנים, אפריל 2015. דובר צה"ל
בקרן IMPACT גובה המלגה יכול להגיע לסכום של עד 4,000 דולר לשנה צילום: דובר צהל)/דובר צה"ל

מלגות מטעם מוסדות הלימוד - מוסדות לימוד רבים מציעים לסטודנטים מלגות על פי מגוון רחב של פרמטרים: מצב סוציו אקונומי, הצטיינות, רקע אישי (צבא, שירות לאומי), מעורבות בקהילה וחונכות סטודנטים ועוד. בין המוסדות שמעניקים מלגות ניתן למצוא את כל האוניברסיטאות וחלק ניכר מהמכללות (בוודאי הגדולות שבהן). מומלץ להיכנס לאתר של מוסד הלימוד שלכם ולבחון אילו מלגות המוסד מעמיד לרשות הסטודנט במוסד הלימוד והאם אתם עומדים באחד מהקריטריונים הנדרשים.

מלגות בשיתוף התאחדות הסטודנטים הארצית - התאחדות הסטודנטים מרכזת, באמצעות המל"ג ובאמצעות גופים נוספים כדוגמת איסתא והמשרד לאזרחים ותיקים, מלגות ייעודיות שבדרך כלל מותנות בפעילות למען הקהילה. כך למשל פרויקט המגורים בלוד RELOD יכול להעניק לסטודנטים שייקחו בו חלק ויעתיקו מגוריהם לעיר עד 13,000 שקל לשנה ופרויקט סיוע לאזרחים ותיקים יכול להעניק מלגה בגובה של 5,000 שקל לשנה.

מלגות יהדות- גופים רבים בארץ מעניקים מלגות לסטודנטים אשר לומדים/ עוסקים בלימודי היהדות. חפשו ברשת "מלגת יהדות" ותמצאו המון אופציות מעניינות לקבלת מלגה בתמורה להתנדבות בפרויקטים חינוכיים הקשורים לקידום ערכי היהדות או פרויקטים שקשורים בלימוד היהדות. בין היתר תמצאו את מלגת אופק ומלגת אורות אמונה שיעניקו עד 5,000 שקל בשנה.

מלגות לפי ארץ מוצא מגזר או דת - ישנן המון מלגות הניתנות ע"י כל מיני עמותות וקרנות שנועדו לחזק ו/או לתרום ליוצאי עדה מסוימת, בני מגזר מסוים או עולים חדשים. לרוב מדובר במלגות קטנות מבחינת ההיקף הכספי הנעות בין 1,500-5,000 שקל לשנה, אך אם אינכם עומדים בקריטריונים למלגה אחרת - שווה לבדוק ברשת האם בשל מוצאה של משפחתכם תהיו זכאים למלגה כלשהי.

מלגות במימון עיריות ו/או רשויות מקומיות - ישנן ערים וישובים רבים אשר מעניקים לסטודנטים תושבי הישוב מלגה בהתאם לעמידה בקריטריונים מסוימים (בדרך כלל מצב סוציו אקונומי אך לא רק). לרוב ניתן למצוא את המידע באתר העירייה.

מלגות נוספות - ישנן לא מעט מלגות נוספות שאינן נופלות לקריטריון ספציפי, אבל יכולות להיות מאוד רלוונטיות, שווה להזכיר שתי מלגות רחבות היקפים יחסית שתנאי הקבלה שלהן לא מורכבים במיוחד: מלגת מפעל הפיס ומלגת משרד החינוך.

  • עוד באותו נושא:
  • מלגות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully