וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון לעלויות הדיור המוגן? חבילת שירותים לקשישים שנשארים בביתם

דנה נחום

11.6.2015 / 9:57

מעבר לדיור מוגן הוא עסק יקר שחלק גדול מהאוכלוסייה המבוגרת אינו יכול לעמוד בו. בחברת נטלי מציעים פתרון זול יותר, שבמסגרתו הקשישים יכולים להישאר בביתם ולקבל חבילת שירותים בדומה לאלה שבבית דיור מוגן

איש זקן קורא עיתון. ShutterStock
איש זקן קורא עיתון/ShutterStock

מעבר של אנשים מבוגרים לדיור מוגן מציע יתרונות רבים, אבל פחות ופחות משפחות מסוגלת לעמוד כיום בעלויות הכלכליות הכבדות הכרוכות בו. קבוצת נטלי, המספקת שירותים בתחום הרפואה, טוענת כי מצאה פתרון יצירתי לבני הגיל השלישי שמבקשים למתן את העלויות: "דיור מוגן בבית". במסגרת ההצעה, קשישים המעוניינים בעצמאות ממשיכים לגור בביתם תוך קבלת שירותים מקיפים שיסייעו להם בשגרת היום-יום בעלויות נמוכות משמעותית מבדיור המוגן.

על פי תחזיות הלמ"ס, עד 2035 יעלה חלקם של בני 65 ומעלה מ-10.6% מהאוכלוסייה כיום ל-14.6%, כך שעד אותה שנה אוכלוסייה זו תכפיל את עצמה ותמנה כ-1.66 מיליון איש. בישראל קיימים כמה פתרונות דיור לאוכלוסיית הגיל השלישי וביניהם גם כ-90 בתי דיור מוגן (ציבורי ופרטי) הפרושים ברחבי הארץ ומותאמים לקשישים שיכולים לתפקד באופן עצמאי. מדוח שפורסם במאי 2014 על-ידי BDO זיו האפט, עולה כי נכון לסוף 2012, עמד שיעור הבוחרים בפתרון הדיור המוגן הפרטי בקרב בני הגיל השלישי על כ-2-3% בלבד, בעוד כ-95% החליטו להמשיך ולהתגורר בביתם. אך על אף הביקוש הנמוך יחסית, נדמה כי קצב גידול האוכלוסייה של בני 65 ומעלה בישראל יביא למחסור בהיצע יחידות הדיור המוגן בשנים הבאות, שכן הוא אינו תואם את זה של קצב בניית היחידות, העומד לפי מרכז המידע של הכנסת על כ-10,309 יחידות ב-2014.

העלויות הגבוהות, לצד ההיצע הקטן, מייצרות מצב שבו שיעור גדול מהקשישים לא יוכלו לאפשר לעצמו מעבר לדיור מוגן, גם אם יחשקו בכך מאוד. השירות שהשיקה קבוצת נטלי מספק לטענתה מענה לקשישים שיוכלו לקבל בביתם שירותים שעד כה סופקו רק במסגרת הדיור המוגן. חיים כהן, סמנכ"ל פיתוח עסקי בנטלי, אומר כי "קשיש בן 80 מחזיק את הכסף צמוד לחזה כי הוא לא יודע עוד כמה שנים הוא יצטרך את הכסף הזה, מה גם שלפני 20 שנה הוא כבר חילק את רובו. לכן, הפתרון של דיור מוגן בבית הוא פתרון גם לקשיש עצמו, אבל גם לבן שלו, שזה הפנסיונר הצעיר שמפנטז לצאת לגמלאות אבל מצד אחד יש לו צער גידול הורים ומצד שני יש לו בת שילדה עכשיו את הנכדה. זהו בעצם פתרון רב דורי".

חוסכים את הפיקדון

שוק הדיור המוגן קיים כבר יותר מ-30 שנה בישראל ועד לשנים האחרונות פעל, לטענת משרד הרווחה, בשוק חופשי ללא פיקוח ובקרה. ב-2012, נחקק לראשונה בישראל "חוק הדיור המוגן" בהובלת שר הרווחה דאז, אורי אריאל, עקב דרישה נשנית של דיירים להבטיח את כספי הפיקדונות שלהם, כדי לפקח עליהם ולמנוע מצב של חדלות פירעון. קשיש המעוניין במעבר לדיור מוגן נאלץ כיום ברוב המקרים לחתום על הסכם תשלום המתבסס על שני דברים - דמי אחזקה חודשיים ודמי פיקדון. דמי האחזקה החודשיים הנם תשלום שלרוב נקבע מראש ונועד לכיסוי העלויות השוטפות כגון ארנונה, חשמל, מים, הוצאות תרבות וכדומה. עלויות דמי האחזקה משתנים בין בתי הדיור המוגן ויכולים לנוע בטווח של בין 3,500 ל-15,000 שקל בחודש.

לקשישים שידם אינה משגת לשלם פיקדון מלא, ניתנת האופציה לשלם דמי כניסה בגובה של כמה עשרות אלפי שקלים, אך דמי האחזקה שהם ישלמו לדיור המוגן יהיו מקסימליים. במצב של "פיקדון רגיל", מפקיד הדייר בידי בית הדיור המוגן סכום כספי גבוה, הנע בין חצי מיליון למיליון וחצי שקלים בממוצע, עבור זכות השימוש בדירה. סכום זה מופחת בשיעור של בין 2.5% ל-3.5% מדי שנה לתקופת זמן של כ-12 שנים ובתום ההסכם, על בית הדיור המוגן להשיב לדייר או ליורשיו את יתרת הפיקדון. קיימת גם אפשרות לשלם "פיקדון חלקי" בגובה של 200-700 אלף שקלים, אך כאמור, דמי האחזקה יהיו גבוהים יותר בהתאם.

ב"דיור מוגן בבית" שמציעה נטלי נחסכים מראש דמי הפיקדון הגבוהים, שכן הקשישים מקבלים את השירות בביתם ואינם צריכים לממן את הסכום הגבוה מחסכונותיהם או על ידי מכירת ביתם. לטענת כהן, "שירות דיור מוגן בבית, בניגוד לדיור המוגן הרגיל אינו פונה רק לפלח אוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי מסוים והוא פונה לקהל לקוחות רחב". השירות המוצע מגיע כחבילה מודולרית, המותאמת לכל קשיש בהתאם לצרכיו האישיים ומחירו 1,200-3,600 שקל בחודש. השירות כולל מגוון שירותים - החל בניהול משק בית הכולל ניקיון, כביסה ותיקונים, שירותים רפואיים, שירותי חירום ועזרה ראשונה, סייר ביטחון, ואף פעילויות חברתיות ושירותי לייף סטייל ופנאי.

שירותים מודולריים בהתאם לצורך

"לקוחות רבים שמעוניינים בשירות של נטלי עושים זאת דווקא משום שהם אינם רוצים שאנשים אחרים ייכנסו להם לחיים, אלא רוצים להמשיך לקיים חיים עצמאיים ולהמשיך בשגרת חייהם"

ערה זיידמן, תושבת גבעתיים, בת 77 נרשמה לשירות הדיור המוגן בבית לפני כמה חודשים, לאחר שבדקה לדבריה כמה בתי דיור מוגן והבינה כי לא תצליח לעמוד בעלות הכספית. "הדירות בדיור המוגן מאוד קטנות וזה לא התאים לי, לא שהבית שלי כל כך גדול אבל כבר העדפתי להישאר בו ולקבל את כל השירותים עד אלי", היא מספרת.

חבילת הבסיס בעלות של 1,200-1,300 שקל כוללת מנהל שירות אישי, שדואג להתקשר מדי יום ולשאול לשלומו של הקשיש, מנהל עבורו את כל ה"סידורים" שצריך שניתנים למענה טלפוני דוגמת עמידה בקשר עם המשפחה, התנהלות מול מוסדות או גופים ואף תזכור בימי ההולדת ואירועים אחרים של בני המשפחה ועוד. בנוסף, כוללת החבילה מנהל משק בית שדואג למגוון רחב של שירותים בתוך הבית - החל מניקיונות וכלה ברכישת תרופות והוא מגיע בהתאם לצרכיו ורצונותיו של כל קשיש. החבילה כוללת גם שירותי רפואה וחירום הנותנים מענה 24 שעות ביממה ואף כולל הגעת רופאים עד הבית ופינוי באמבולנס בעת הצורך. כמו כן, החבילה מאפשרת שירות של סייר ביטחון ובמידה והקשיש חושש לביטחונו יוכל להרים טלפון לסייר שיגיע עד פתח ביתו.

שירותים נוספים שאינם כלולים בחבילת הבסיס ויכולים לייקר אותה עד ל-3,600 שקל הם: ארוחות חמות, שירותי ניקיון וכביסה בתדירות גבוהה יותר וטיפול במצבים שבהם הקשישים זקוקים לרופאים מומחים דוגמת פיזיותרפיסטים שמגיעים עוד באותו היום. היקף וגודל החבילה נקבעים לאחר שיחת ייעוץ ראשונית שעורכים נציגי הקבוצה עם הקשיש ובני משפחתו בביתו ורק לאחר שמיפו יחדיו את כל הצרכים שלו ואת מידת מעורבותם של בני המשפחה בשגרת יומו.

זיידמן, שמשתמשת בשירות מספרת כי "לפני כמה שבועות נכנסתי לבית חולים ואכן גובה החבילה שונה כי הייתי זקוקה לאחר מכן לביקורים תכופים יותר של רופאים אצלי בבית. אבל מה שהייתי זקוקה לו לפני שבוע, כבר לא מתאים לצרכיי היום ומה שאני זקוקה לו כיום כנראה לא אצטרף בעוד חודש וזה מה שכל כך יפה ונוח בשירות הדיור המוגן בבית. חבילת השירותים שלי משתנה לפי צרכיי באותו רגע".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מחפשים זוגיות שנייה

עד כמה מספק השירות של נטלי תחליף ראוי לדיור המוגן לבני הגיל השלישי? לטענת אחת מנציגות בתי הדיור המוגן הגדולים בישראל, "השירות של נטלי אמנם נותן מענה טוב ויצירתי לסוג מסוים של אנשים, אך לא מתאים לאנשים שרוצים לגור בדיור מוגן בשל החברה והפעילויות שניתנות מדי יום לדייריה. הרבה קשישים מגיעים לדיור המוגן כדי למצוא זוגיות שנייה, או לבלות בחברתם של אנשים ואינם רוצים להיות בודדים בביתם. כמו כן, בדיור המוגן יש רופאים וצוות טיפולי שנוכחים במקום 24 שעות, דבר שאינו מסופק במסגרת השירות של נטלי".

כהן מצדו מדגיש את העובדה כי "לקוחות רבים שמעוניינים בשירות של נטלי עושים זאת דווקא משום שהם אינם רוצים שאנשים אחרים ייכנסו להם לחיים והם רוצים להמשיך ולקיים חיים עצמאיים ולהמשיך בשגרת חייהם". לדבריו, בהמשך יינתנו גם אפשרויות לפעילויות חוץ וחוגים ללקוחות השירות שיהיו מעוניינים בכך.

יש לציין כי השירות שמעניקה קבוצת נטלי אמנם ראשון בישראל ברמת היקף ומגוון השירותים שמוענקים לבני השלישי, אך מזה שנתיים פועל בארץ פרויקט "קהילות תומכות" המופעל על-ידי ארגון הג'וינט העולמי ובמסגרתו מקבלים הקשישים מענה לצרכים הבסיסיים שלהם תמורת 140שקלים בלבד לחודש. בכל קהילה חברים כ-260 קשישים שחשופים לפעילויות במתנס"ים עירוניים ובעמותות ברחבי הארץ וכן מקבלים לחצן מצוקה המחובר 24 שעות ביממה למוקד חירום ושירותים רפואיים הניתנים להם - החל מרופא שמגיע לביקורי הבית ועד לפינוי באמבולנס במצבי חירום (בתשלום דמי השתתפות נוספים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully