וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבלת שכר הדירה - חוק פופוליסטי

11.6.2015 / 14:21

שר האוצר משה כחלון מתעתד לחוקק חוק המפקח על גובה שכר הדירה. עומר דוסטרי סבור כי מדובר בצעד שרק יגרום לנזק לשוכרי הדירות

תכניתו החדשה לקביעת "שכירות הוגנת", של שר האוצר הטרי, משה כחלון - לפיה שכר הדירה יוקפא למשך שנתיים ובשנה השלישית יועלה לפי עליית מדד המחירים לצרכן - מתיישרת עם רצונו והצהרותיו להקל ולנסות ולפתור את בעיית יוקר הדיור במדינת ישראל. כמי שביסס את רוב קמפיין הבחירות בנושא, אין זה מפתיע כי כחלון אכן מנסה לפעול בנושא.

ואולם, בחינה מדוקדקת של ההצעה, מגלה כי מדובר דווקא בהמשך האמצעים הפופוליסטיים והלא מועילים שנידונו ונוסו להתקבל בכנסת הקודמת, על-ידי שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד. יתרה מזאת - במחקר שערך "מרכז המחקר והמידע של הכנסת" בשנת 2014 – לבקשת יוזמי חוק הפיקוח על שכירות – נקבע כי "אין הוכחה מוצקה לכך שמחירי השכירות נמוכים יותר במדינות שבהן מונהג פיקוח קפדני יותר על השכירות".

חרף הכוונות הטובות של כחלון והרצון לפתרון מהיר ומשביע רצון עבור ההמון, החלת חוק "שכירות הוגנת" (האם אכן ראוי וכדאי שבירוקרט יקבע מה הוא "מחיר הוגן"?) יגרום לנזק בעיקר עבור השוכרים, שעליהם בא החוק להגן, כביכול. כך, במקום לעזור, צפוי החוק לגרום לנזקים נוספים ולהחמיר עוד יותר את המצב בשוק הדיור. הצעה זו מצטרפת ליוזמות מסוכנות נוספות שמנסה כחלון לקדם, כמו למשל הטלת מס עיזבון.

עוד לפני העברת החוק המדובר, עשויה ההצעה להביא לעליית מחירים דרסטית, מהירה ומיידית בשוק השכירות. גם בעלי דירה שלא התכוונו עד-כה להעלות את המחירים, יעשו זאת בפרק הזמן שלפני התקדמות ואישור החוק.

לאחר שהחוק יאושר, יאבדו בעלי הדירות את תמריצם להשקיע בדירות ולספק מוצר איכותי לשוכרים, שמצידם יסתפקו במינימום של תנאי דיור. שיפוצים ותיקונים לא יתאפשרו ואם כן, דרך חקיקת תקן איכות, הרי שהם יושתו על הדיירים עצמם דרך שכר הדירה שייקבע מראש.

זאת ועוד. את החוק ניתן יהיה לעקוף בקלות, בדרכים שונות. בין היתר, יוכל בעל הדירה להחתים את השוכר על "מענק חתימה" שמן, רגע לפני הכניסה לדירה, שיכסה על "השכירות ההוגנת" שתקבע המדינה. אפשרות נוספת לעקיפה, היא בהוצאת השוכרים לאחר תום החוזה והעלאת מחירים משמעותית עבור דיירים חדשים שייכנסו.

פגיעה אחרת שיגרום החוק, היא בתחום היצע הדיור. ברי לכל כי אנשים ירצו לממש את שהותם בדירות שכורות לתקופה ארוכה – בשל המחירים האטרקטיביים וההגנה להם הם זוכים מהמדינה - ויאבדו את התמריץ לשיפור דיור בשכירות או לרכישת דירה. מצב זה יוביל לקיפאון בהיצע הדיור ויגרום להעלאת מחירים בשוק הדיור.

אם נתעלם לרגע מפן התועלתני של התכנית ונתרכז ברמה המוסרית, הרי שכמובן מדובר בפגיעה קשה בזכות לקניין של אדם פרטי. המהלך המתוכנן מלאים, הלכה למעשה, דירות של אנשים פרטיים, מתוך מטרה לנהל אותו על-ידי מנגנון בירוקרטי. העברת החוק בבית הנבחרים, אפוא, תהווה הפרה ברורה של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, בו נקבע בסעיף 3 כי "אין פוגעים בקניינו של אדם".

לאור מהלכיו הראשוניים במשרד האוצר, עושה רושם כי כחלון הוא לא יותר מאשר לפיד חדש, אשר מתעלם מהשוק החופשי ורצון הפרטים בחברה. נדמה שעבור כחלון, להיות "חברתי" משמעותו העמקת המעורבות של המדינה בחיי החברה ושינויים מלאכותיים הנובעים מתחושת בטן בירוקרטית. המחשבה לפיה המדינה יודעת טוב יותר מהאזרח עצמו, מה הוא צריך ואיך ניתן להשיג זאת, לא רק שמתאימה למשטרים קולקטיביסטיים וריכוזיים, אלא נכשלה בפרקטיקה שוב ושוב.

הכותב הנו חבר בפורום הרעיוני של "התנועה הליברלית החדשה"

  • עוד באותו נושא:
  • שכירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully