וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים במשרד התיירות: להעביר מתפקידו את המנכ"ל דומב

עירית רוזנבלום

26.9.2002 / 7:58

"דומב ניהל את המשרד באופן יהיר תוך רמיסת כבודם המקצועי והאישי של העובדים" - כך נאמר במכתב אנונימי, החתום בידי "עובדים ותיקים", שנשלח לשר התיירות



"מנכ"ל משרד התיירות, אהרן דומב, ניהל את המשרד באופן יהיר תוך רמיסת כבודם המקצועי והאישי של העובדים וקיבל החלטות לא ענייניות. המשרד לא זקוק לאדם המבקש לקדם את הקריירה הפוליטית שלו באמצעות העברה פסולה של תקציבים ממלכתיים לגורמים אשר אין בינם ובין התיירות ולא כלום" - כך נאמר במכתב אנונימי, החתום בידי "עובדים ותיקים", שנשלח באחרונה לשר התיירות, יצחק לוי, עם כניסתו לתפקיד.



מחברי המכתב קראו ללוי לשוחח בעניין זה עם גורמים בענף התיירות, "כדי שתוכל לראות את האמת לאמיתה ולקבל החלטות נכונות בעניינו של דומב". לוי אמר בתגובה כי אינו מעוניין לקיים דיון פומבי בעניין. ואולם בישיבת היכרות עם ההנהלה הבכירה של המשרד, הודיע לוי כי דומב יישאר בתפקידו.



המכתב הוא שיאה של מערכת יחסים עכורה שהתפתחה בין דומב - המכהן בתפקיד ממארס 2002 ללא שר בעקבות התפטרות בני אלון - לבין בכירים במשרד התיירות. במסגרת זו הועלו נגדו טענות כי נהג באופן כוחני, מתנשא ודורסני; פירק כל מסגרת ארגונית והיררכית במשרד; ריכז בידיו את כל הסמכויות התקציביות ואת כל הפעילויות וביטל את ישיבות ההנהלה. בין השאר כותבים מחברי המכתב כי תלונות נגד דומב הוגשו על ידי כמה עובדים למשרד מבקר המדינה ולאגף החקירות בנציבות שירות המדינה.



בענף התיירות חלוקות הדעות בעניין המכתב והטענות הנוספות שהועלו בעניינו של דומב. יש הסבורים כי זהו מאבק ענייני, אחרים טוענים כי הרקע לכך הוא פוליטי ויש המעריכים שמדובר במאבק כוחות.



כך, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, אומר כי זהו בעיקרו עימות בין מנכ"ל המנסה לשנות את המערכת ולייעל אותה לבין פקידות הפועלת לשימור הסדר הקיים. "בין שתי האפשרויות, אני תומך בניעור", הוא אומר. "אפשר לחלוק על הצעדים שדומב נקט, אבל הוא עושה דברים לא שגרתיים. כמובן, אין מנכ"ל או שר ללא סדר יום פוליטי".



נשיא התאחדות המלונות, אבי אלה, מציין כי גם בין דומב לגורמים בענף אין הסכמה בתחומים רבים. לדוגמה, בפגישה שהתקיימה בערב ראש השנה עם נשיאות ההתאחדות הועלו בפני המנכ"ל טענות על אופן תפקודו של המשרד, רמת שיתוף הפעולה עמו והיעדר מדיניות לטווח הקצר ולטווח הארוך. אלה: "כל התפישה השיווקית שמוביל כיום דומב אינה מקובלת עלינו. אפשר לקוות שכניסת השר לוי לתפקיד תאפשר לנו ללבן את בעיית תפקוד המשרד. צריך לשבת ולחשוב, איך מעלים את המשרד על פסים נכונים".



במפגש עם נשיאות התאחדות המלונות, עלה בין השאר ההיבט הפוליטי. מלונאים באילת זועמים על בקשתו של דומב כי בפרסומת לאילת המופצת בחו"ל תצוין גם ירושלים. אחד המלונאים אמר לדומב: "האזכור לירושלים אינו דרוש. תיירים לא יבואו לאילת בגלל ירושלים. אתה מנכ"ל פוליטי, ומה שמנחה אותך זה עצם היותך מההתנחלויות וחובש כיפה".



בתגובה אמר דומב כי העביר את המכתב לראש אגף חקירות בנציבות המדינה, והעמיד את עצמו לרשותו לצורך בדיקת התלונות אם הוגשו. "יש למצות את הבדיקה בהקדם כדי להפסיק את ההשמצות", כתב לראש אגף החקירות. לדבריו, כמה פניות בעניין צעדים שנקט במשרד הגיעו לראש הממשלה, אריאל שרון. "הסברתי לו וקיבלתי ממנו את מלוא הגיבוי".



אחת הסיבות לטענות נגדו, סבור דומב, היא שבתחילת דרכו במשרד התיירות היה גלוי לב מדי, ונהג בשיתוף פעולה ובמאור פנים. "זה התפרש על ידי אנשים מסוימים כחולשה. הגעתי למסקנה שלא הייתי צריך להיות שקוף, אלא להוריד סיכומים והנחתות".



סיבה נוספת, לדבריו, היא שנקט צעדים לא פופולריים - אף כי מתבקשים - בתקופה של משבר ואילוצי תקציב. "חלק מהדבר שנרקח כאן הוא כתוצאה מכך", אומר דומב, ומתכוון לבקשתו להעביר מתפקידו את אליעזר הוד, מנהל האגף לעידוד תיירות פנים, ולהקפיא את מינויו של ציון בן דוד לאחראי על השיווק במגזר הנוצרי בצפון אמריקה. "אני לא חף מטעויות אבל עם החלק המשמעותי בתחום המקצועי קשה להתווכח, אז יורדים מתחת לחגורה".



על הטענה בדבר נטילת הסמכויות מבכירי המשרד, אמר: "עדיין לא משכתי סמכויות. אגב, גם לא מיניתי אף אחד. נכון שלא הסכמתי לקבל כל דבר ככזה ראה וקדש. כדי לחוש את תפקוד המשרד, החלטתי כי כל הוצאה בסכום גבוה מ-5,000 דולר תקבל את אישורי. זה לא מוסיף לי נחת במובן של שעות עבודה, אבל גם לא מוסיף נחת לעובדים מסוימים. יש משבר ומצוקה גדולה, וצריך לשנות כמה דפוסים. אני יכול להיות נחמד, לשמש חותמת גומי ולנסוע לקבל כיבודים, אבל זה לא אני".



בעניין ביטול ישיבות ההנהלה, אמר דומב: "אני ממשיך לעבוד עם כל גורמי המשרד ולא בשיטת הפרד ומשול". עם ענף המלונאות, הוסיף, היו כמה אי הבנות בתחום האסטרטגיה והמדיניות. "כמה דברים לא הובנו. תמיד יש הערות והארות. המשותף רב מן המפריד ביננו. גם עם 'נפגעי דומב' ביכולתי להגיע למערכת יחסים טובה".



דומב דחה את הטענה כי העביר תקציבים ממלכתיים לגורמים שאין דבר בינם לבין תיירות לצורך קידום הקריירה הפוליטית שלו, כלשון המכתב. "כמעט כל הוצאה תקציבית טעונה אישור של משרד האוצר, אז איך אפשר לומר שאני מעביר כספים", אמר. הוא אישר כי עמותת לב הארץ, שלה אתרי תיירות בגדה, קיבלה השנה 315 אלף שקל. עם זאת, לדבריו, לב הארץ היתה האחרונה ברשימת העמותות שקיבלו סיוע, ומדובר בסכום לא גבוה מתוך תקציב בסך 10 מיליון שקלים.



בשנים האחרונות, אמר דומב, הגיעו אליו כמה פניות להתמודד על מקום בכנסת מטעם הליכוד, אך הוא דחה את כולן. "זו תהיה תשובתי גם הפעם. אני לא כל כך אוהב את המערכת המפלגתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully