וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלן הראשי של בנק הפועלים: "רוכשי הדירות להשקעה אינם פוגעים במשק"

יעל דראל

15.6.2015 / 10:54

פרופ' ליאו ליידרמן מתח הבוקר בכנס בת"א ביקורת על תוכניתו של שר האוצר כחלון להעלות המס על רוכשי דירות להשקעה. מנכ"ל אשדר אמר באותו כנס: "מי שמצפה לירידה במחירים - צפוי להתאכזב"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרופ' ליאו ליידרמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, מותח ביקורת על תוכניתו החדשה של שר האוצר, משה כחלון, לצמצום נתח המשקיעים בשוק הנדל"ן. "כשאנחנו מסתכלים על רוכשי הדירות בישראל, נכון ל-2014, אנחנו רואים שבממוצע 35% מרוכשי הדירות הם רוכשי דירה ראשונה, 40% היו משפרי דיור ומשקל המשקיעים עמד על 25%. אין ספק שככל ש-2014 התקדמה, הגענו למצב שנתח השוק של המשקיעים התקרב יותר ל-35% - וברור שנכון להיום, אם היינו בודקים את תגובת השוק בגלל צעדי הממשלה כלפי המשקיעים, זה אולי יסתכם כבר ב-50%. אבל צריך להבהיר משהו: השקעות בדיור הן השקעות לגיטימיות של הציבור, במצב של ריבית אפסית ובמצב שבו היכולת להתפרנס מפנסיה בעתיד. לא צריך לראות במשקיעים גורמים שפוגעים במשק".

ליידרמן, שאמר את הדברים בכנס הנדל"ן השנתי של משרד עורכי הדין שטיינמץ הרינג גורמן, בשיתוף פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, שמתקיים בתל אביב, הבהיר כי ההשקעות בדיור נובעות מסביבת הריבית האפסית במשק והוסיף: "הדיור הוא השקעה לגיטימית של הציבור, שמנסה להתמודד עם סביבת ריבית אפסית. רכישת דיור להשקעה איננה תופעה בלעדית לתל אביב או הרצליה פיתוח. בקריית שמונה, נשר, אילת, דימונה, אריאל או טבריה – נרכשו גם כן דירות להשקעה וצריך לקחת בחשבון גם את הנושא הזה כשמעלים מס רכישה".

ליידרמן התייחס לתחזיות העתידיות לשוק הנדל"ן והדגיש כי "הצרכים הדמוגרפיים של הציבור בישראל יגדלו וילכו עם השנים מבחינת הביקוש לדירות. על פי המועצה הלאומית לכלכלית היום צריך לבנות 42 אלף דירות בשנה, אבל ב-2030 נצטרך לבנות מעל 60 אלף דירות בשנה. הנדל"ן המניב בהקשר הזה נהפך לנכס מאוד אטרקטיבי, גם מבחינת המשקיעים מוסדיים. הנתונים מראים שברבע האחרון של 2014 שיעורי התשואה בתל אביב על נדל"ן מניב היו בממוצע 7% - ומול הריביות האפסיות זה בהחלט אטרקטיבי".

מי שעוד נכח בכנס הוא ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר, שהתייחס לצעדי הממשלה בפסימיות ואמר כי "מי שמצפה לירידה במחירים - צפוי להתאכזב. התגובה של השוק כשהממשלה מתכננת צעדים זה לא לקנות, אבל כשקצב המכירות מואט, הקבלנים מגיבים בהאטה בקצב התחלות הבנייה – וזה יוצר עוד פער בין הביקוש להיצע. מי שצריך תקווה בתקופה הקרובה - שילך וירכוש. מי שצריך דירה לעוד עשר שנים שימתין - אולי משהו יקרה".

פרידמן ציין כי גם להערכתו הצעדים בתחום המיסוי שאותם מקדמת הממשלה כנגד המשקיעים יהיו בעלי השפעה מועטה: "ההשפעה תהיה מינורית, לא צריך להילחם במשקיעים כי הדירות שלהם חוזרות לשוק, הם משכירים אותם. אנחנו צריכים לטפל בשאלת היצע הדירות במרכז הארץ, באזורי הביקוש. המדינה היום מקדמת במהירות תוכניות לדיור בפריפריה – אבל אנחנו לא רואים צעדים בתחום הגדלת ההיצע במרכז הארץ".

"תוכנית כחלון - שינוי שולי שעושה המון כותרות"

ורד אולפינר-סקל, ראש תחום מיסוי נדל"ן בארנסט אנד יאנג, מתחה ביקורת חריפה נגד תוכניתו של שר האוצר, משה כחלון בתחום מיסוי המשקיעים ואמרה: "שוב קמנו הבוקר לתיקוני חקיקה בתחום המס, ולמען האמת שכבר שנים שיש תיקוני חקיקה בתחום המס, אבל היום אנחנו כבר מבינים שתיקוני חקיקה במס לא יכולים לפתור את בעיית הנדל"ן – הרי מה לא נעשה בתחום הזה".

אולפינר-סקל הוסיפה כי "תיקונים שבוצעו בעבר כמו תיקונים במס שבח, תיקונים של מס רכישה, או תיקונים אחרים הם תיקונים נקודתיים. אני לא חושבת שתיקון מס הרכישה למדרגות של 8%-10% - אמור להשפיע משמעותית כי כבר כיום יש מדרגות שעולות עד 8% ו-10% רק באופן מדורג. זהו שינוי שולי שעושה המון כותרות, כי הנדל"ן עושה המון כותרות, אבל לחשוב שזה מה שישנה את מחירי הדיור או ימנע ממשקיעים מלרכוש דירות – אני לא מאמינה בזה. הצעדים צריכים להיות צעדי רוחב, טיפול בחוק התכנון והבניין, טיפול בחוק המקרקעין, טיפול רוחבי".

מי שנכח לצדה של אולפינר-סקל היה אלכס חפץ, מנהל מכלול המקרקעין בקק"ל ומנכ"ל חברת הימנותא, דוד ברוך, יו"ר קרן יסודות, ואיתיאל בן פורת בעלים ומנכ"ל של חברת התחדשות אורבנית.

מי שעוד מתח ביקורת על האופן שבו שוק הדיור מנוהל הוא עו"ד מני גורמן, שותף בכיר במשרד שטיינמץ, הרינג, גורמן ושות': "כיום אנו נתונים במצב שבו המדינה נדרשת מדי שנה ל-45-50 אלף דירות חדשות. צורך אשר אמור על-פי המועצה הלאומית לכלכלה, לעלות החל מ-2020 ל-55-60 אלף דירות חדשות בשנה. נראה כי בשלב זה, ההיצע אינו מדביק את הביקוש.

"בחמש השנים האחרונות 37% ממכרזי המדינה לשיווק קרקעות נכשלו ואורך הזמן הממוצע לאשר תוכנית בנייה בוועדה מחוזית נאמד בכשלוש שנים וחודש אחד, זאת ללא פרק הזמן שנדרש לאישור בוועדה המקומית. מנסים לדכא את הביקושים בעזרת מקלות ושוטים שיקטינו את שיעורי המימון, שיצמצמו את מלכודת הריבית המשתנה, מטילים מסים חדשים וגבוהים על משקיעי הנדל"ן. אבל שר האוצר נטל לעצמו סמכויות נרחבות על כל 'שרשרת המזון' של ייצור הדירות בישראל. השאיפה היא כי צעדים אלו יביאו לשוק נדל"ן מאוזן ויציב, כזה שלא עומד בפני קריסה-רבתית מחר בבוקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully