וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיץ': "גם אם התקציב יעבור - אין זה אומר שלא נוריד את הדירוג של ישראל"

איתן אבריאל

26.9.2002 / 13:19

ניק אייזינגר, האנליסט הראשי של פיץ' לישראל, בראיון בלעדי: "יחס החוב לתוצר של ישראל לא מצדיק את הדירוג הנוכחי, והוא לא ישתנה בגלל הצמיחה האיטית

חברת דירוג האשראי הבריטית פיץ' תוריד ככל הנראה את דירוג החוב של ישראל במהלך השבועות או החודשים הקרובים. כך עולה מראיון מיוחד שהעניק ל-TheMarker האנליסט הראשי של פיץ' למדינת ישראל, ניק אייזינגר.

פיץ' היתה חברת הדירוג הראשונה שהציבה את ישראל, כבר לפני למעלה מ-12 חודשים, בסטטוס של "מעקב שלילי", על רקע ההדרדרות הכלכלית והבטחונית. על פי אייזינגר, החברה נוהגת לעדכן את הדירוג בטווח של בין 12 ל-18 חודשים, כך שבקרוב צפוי עדכון נוסף, ועל פי דבריו של אייזינגר הסיכוי להורדת הדירוג באופן מלא הוא גבוה.

"מאז שהצבנו את ישראל במעקב שלילי, מצבה הכלכלי רק הלך והחמיר, ובכל מקרה לא השתפר. אלה דברים שאנחנו צריכים לקחת בחשבון, כמו גם את מצבה של ישראל ביחס למדינות אחרות שלהן דירוג של A-, כמו צ'ילה והונגריה", הוא אמר. לדבריו, "בדרך כלל, זה בדיוק מה שקורה: רוב המדינות שמקבלות סטטוס של מעקב שלילי, דירוגן יורד בדרך כלל". אייזינגר אמר כי בעת העדכון הקודם חשבו בחברת הדירוג כי שנת 2003 עשויה להיות שנת תפנית שבה תתחדש הצמיחה המהירה - ייתכן שעל בסיס ההתאוששות בארה"ב - אבל כיום זה כבר לא נראה כך והציפיות ל-2003 מוגבלות.

אייזינגר אומר כי מכל הנושאים שנבדקים על ידי פיץ', נושא הגירעון הממשלתי והחוב הממשלתי הכולל ביחס לתוצר הם החשובים ביותר. "למען האמת, דווקא התרשמנו לטובה מהצעת התקציב שאישרה הממשלה ל-2003, אבל אנחנו כמובן נרצה קודם לראות שהכנסת אכן מיישמת אותו ושהוא יהפוך למציאות".

ואולם, ניק אייזינגר אומר באופן מפורש כי גם אם התקציב יעבור במלואו במתכונתו הנוכחית, אין בכך הבטחה שדירוג ישראל לא יופחת בכל זאת. "לישראל יחס חוב לתוצר גבוה, משהו כמו 107%, ואין מדינות עם יחס כזה הזוכות לדירוג של A-. הבעיה היא שהיחס הזה לא הולך להשתנות באופן משמעותי, אפילו אם התקציב יעבור, בגלל הצמיחה הנמוכה של המשק - 1% לפי התחזיות של הרשויות".

גורם נוסף שמפריע לפיץ': חוסר התיאום בין האוצר לבנק ישראל

בראיון עמו גילה אייזינגר שליטה טובה בהתפתחויות הכלכליות האחרונות בישראל, והוא מודע לבעיה שהתגלתה באוגוסט בתחום הכנסות המדינה ממסים. "ברור שהממשלה תצטרך לעשות עם זה משהו, אבל אני חושש כי לא נותר לממשלה זמן מספיק עד לסוף השנה כדי לעשות הרבה בעניין. יכול מאוד להיות שהיא תצטרך להעמיק את הקיצוץ בשנת 2003, אפילו מעבר לתוכנית הנוכחית".

לעומת זאת, הירידות בשוק השקל-דולר ובאיגרות החוב השקליות מרגשות את אייזינגר פחות. "התנהגות השווקים חשובה, אבל בטווח הקצר הם קצת פחות חשובים לנו. לעומת זאת, לשווקים יש השפעה על הריבית הארוכה וזה כבר יותר משמעותי מאחר שהיא משפיעה על הוצאות הממשלה".

בפיץ' נותנים כצפוי דגש גדול על המצב הביטחוני והשלכותיו על הכלכלה: "צרכי הביטחון מקשים על היכולת שלכם לקצץ בתקציב הממשלה, ובמקביל המצב גרם לירידה חדה בהשקעות הזרות בישראל. אם תהיה רגיעה בטחונית בקרוב, ייתכן שההשקעות יחזרו, אך ככל שהסכסוך נמשך - כך קטן הסיכוי שהמשקיעים הזרים יחזרו במהרה. השקעות זרות יודעות לעבור במהירות ממדינה למדינה". המלחמה בעיראק גם מהווה עבור ישראל, מבחינת פיץ', גורם סיכון, ואולם אייזינגר לא מנסה לכמת כלכלית את מחיר המתיחות הזו.

גורם נוסף המפריע לפיץ' בכלכלת ישראל הוא חוסר התיאום בין האוצר לבנק ישראל. "שאלנו מספר פעמים את ראשי השלטון מה הבעיה בין נגיד בנק ישראל לשר האוצר, והם תמיד הכחישו - עם חיוך מסוים על הפנים - שיש בעיה כזו. אבל מקורותינו בשווקים מסרו לנו שאין תיאום בין הבנק המרכזי לממשלה", כך אמר.

ניק אייזינגר אומנם אומר שבגלל החוב הקצר הנמוך של ישראל ובגלל הערבות הווירטואלית של ממשלת ארה"ב, יש רק סיכוי נמוך שישראל תעשה default על החובות שלה, ואולם מבחינתו, גורם זה לבדו אינו מספיק כדי לשמור על הדירוג הנוכחי.

במהלך השבועות הקרובים יקיימו אייזינגר ואנליסט נוסף אתו בצוות של ישראל, ריצ'רד פוקס, סדרת התייעצויות טלפוניות ודיונים עם "ראשי השלטונות" בישראל, ולאחריהם יוציאו את העדכון הבא. המשמעות היא שהדירוג לא יירד כנראה בימים הקרובים, אך לעומת זאת, קיים סיכוי רב להפחתה מלאה של הדירוג בתווך של שבועות בודדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully