וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורים החדשים - לא מה שחשבתם

מערכת וואלה! בשיתוף המכללה האקדמית בית ברל

18.6.2015 / 8:05

מדוע יותר ויותר אנשי הייטק ומנהלים מחליטים לשנות כיוון ולהפוך למחנכים? הדור הצעיר והטכנולוגי שינה את חוקי המשחק במערכת החינוך. לחצו לסיפור המלא

מורה כותבת על לוח. ShutterStock
מורה כותבת על לוח/ShutterStock

אחד האתגרים המרכזיים של מערכת החינוך הוא אתגר ההסתגלות לדור ה?Z המתוחכם והדיגיטלי. מלבד אימוץ השינויים הטכנולוגים והעמידה בקצב התרחשותם, משימות שאין להמעיט בערכן, על מערכת החינוך לעדכן תדיר את גישתם של המורים - למצוא את הדרך לקדם את התלמידים, המפגינים חשיבה גמישה ועצמאית והרבה פחות ממסדית מקודמיהם, ולתת דרור ליצירתיות הגואה בהם.

"בשנים האחרונות חל שינוי חיובי בתדמיתו של המורה", מספרת ד"ר ח?י?ית שחם, ראש המסלול לבית ספר יסודי וראש המרכז להוראת המתמטיקה במכללה האקדמית בית ברל. השינוי מתרחש, בין השאר, בשל תנועת אקדמאיים ובעלי מקצועות חופשיים כמו הייטקיסטים, משפטנים ורואי חשבון למערכת החינוך. "אלו אנשים שרוצים להשפיע ולעשות שינוי. פתאום יש לילדים עם מי לדבר, וההורים שלהם מתבוננים אחרת על המורים. חדר המורים בבתי הספר שינה את התדמית שלו מקצה לקצה - אינטלקטואלית ותרבותית. היום מקצוע ההוראה הוא מקצוע הרבה יותר מוערך, וגם המשכורות עלו", אומרת חיית.

הוראה בגובה העיניים

"בזכות השינויים האלו, לעומת שנים עברו, היום התלמידים מסתכלים על המורים בגובה העיניים", מספרת שחם. "המורים שהטביעו בנו חותם היו תמיד אלו שהבינו אותנו, התחברו אלינו והלכו איתנו, גם אם הרעיונות שלנו לא היו קונבנציונליים. אנחנו נותנים למורים לעתיד את הכלים להתחברות לתלמידים וללכידת תשומת לבם – יכולות ניתוח וחשיבה ביקורתית, מיומנות קבלת החלטות, אחריות, מנהיגות, הכלה וקבלת השונה, עבודת צוות, מתן משוב וראייה מערכתית. את הכלים והפרקטיקות שהסטודנטים רוכשים במכללה הם מעבירים הלאה לתלמידים בבתי הספר".

באמצעות הכלים שמונה שחם יכולים מורים להרשות לעצמם להשתחרר מכבלי הניסיון "להתמודד" עם התלמידים ולהירתם לאתגר דחיפתם קדימה. במקום לראות בדור החדש של התלמידים משוכה שיש לעבור, רואה בו הסגל האקדמי במכללה ערוץ חיובי להתפתחות ולשינוי חברתי. "בעידן הטכנולוגי יש שפע של מידע", אומרת שחם, "הוא מגביר את היצירתיות אבל גם יכול לבלבל ולהסיח את הדעת. על המורה, היום, לתת לתלמידים כלים להתמודדות עם המידע, לארגנו ולמקדו – לארגן את הנתונים, להסיק מסקנות, להכליל ולעשות אינטגרציה, עד שמתקבל ידע חדש. זו הוראה קונסטרוקטיביסטית – של הבניית ידע".

כמו ההייטקיסטים ועורכי הדין הנעים לכיוון מערכת החינוך, גם בדור הצעיר רואים תנועה של סטודנטים ערכיים, חדורי מוטיבציה ובעלי חזון להשפיע על מערכת החינוך, ובמכללה מעודדים אותם להגשימו באמצעות הקניית חינוך לערכים כמו סובלנות, חיזוק יכולת השיפוט וטיפוח האינטלקטואליות. "אנחנו נותנים המון כבוד למורים ולסטודנטים – המורים לעתיד - ומחזקים את הקשר שבין המורים לתלמידים ובין המורים להורי התלמידים".

Old School ו?New School

"כל סטודנט אצלנו מבקר בבתי הספר ומתנסה במפגש עם התלמידים לפחות פעמיים בשבוע", אומרת שחם. "מנהלי בית הספר דורשים היום מהסטודנטים לא רק להתראיין אלא גם ללמד שיעור מול תלמידים. כל הבוגרים צולחים את המשימה הזאת. חשוב לדעת ש?150 סטודנטים במחזור יוצאים לשטח, לבתי הספר, ולכולם יש עבודה".

בהתאם לרוח החברתית, דרכי ההוראה במכללה מבוססות על דיאלוג, והלמידה מתבצעת בדיונים סביב שולחנות עגולים, בחברותא. היות שהסטודנטים שונים כל כך זה מזה, ולא כל הכלים מתאימים לכולם, כל אחד מקבל את הכלים המתאימים לו. גם את הפרקטיקה הזו מעבירים הסטודנטים הלאה. "אנחנו מלמדים את הסטודנטים איך ללמד קבוצה קטנה או תלמיד בודד ולאו דווקא את הכיתה הגדולה. הלמידה הפרטנית. היא כלי מאוד חשוב" אומרת שחם. "כשמורים עם האצבע על הדופק, מעודכנים ועדכניים, גם התלמידים נהנים מהלימודים ומתהליך רכישת הידע. הסטודנטים מגיעים עם המון חדשנות בהוראה, וגם המורים הוותיקים לומדים מהם. ככה משלבים old school ו?new school".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully