וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המלחמה השומן טראנס: מה יקרה לבורקס הקפוא בישראל?

דנה נחום

17.6.2015 / 16:17

לאחר שבארה"ב הוחלט לאסור שימוש בשומן טראנס במוצרי מזון, היצרנים בישראל טוענים כי כבר הקדימו תרופה למכה. החוק המקומי אמנם עדיין לא מונע את השימוש בו, אבל המגמה העולמית כבר חילחלה ורבים צימצמו את הכמויות ביוזמתם

פיצה מעדנות. צילום: ברוך נאה,
פיצה של מעדנות. בחברה אומרים כי הפחיתו את רמת שומן הטראנס הטבעי לפחות מ-0.5%/צילום: ברוך נאה

החלטתו של מינהל המזון והתרופות האמריקאי לאסור שימוש בשומן טראנס במוצרי מזון בתוך שלוש שנים, לא התקבלה בהפתעה בענף המזון. זה שנים ארוכות ששומן הטראנס נחשב מזיק לבריאות וארגוני הבריאות נאבקים ביצרנים כדי לצמצם את השימוש בו. למעשה, חלק מהיצרנים כבר הקדימו תרופה למכה וכבר צימצמו את השימוש בו. תאגיד המזון יוניליוור, למשל, שעמו נמנות גם חברות כמו תלמה, גלידות שטראוס, קנור, בלו באנד ומזולה, הפסיק את השימוש בשומן טראנס בכל מוצריו עוד ב-2012.

משרד הבריאות בישראל אינו ממהר לצאת בהכרזות על מהלך דומה. לטענת גורמים במשרד, ממוצרים רבים בישראל הוצא שומן הטראנס זה מכבר. ביוניליוור מספרים כי התאגיד מצדו כבר ערוך ומוכן למהלך שכזה – אם יתרחש כמוהו בישראל. שטראוס אומרים כי מהלך החברה להסרת שומן הטראנס המלאכותי כבר הושלם ולכן ההחלטה של מינהל המזון האמריקאי לא מצריכה היערכות מיוחדת אם תשפיע על ישראל.

יצרניות המזון משתמשות בשומן טראנס בשל בעיקר כדי להאריך את חיי המדף של המוצרים. בין המוצרים הפופולריים המכילים בסבירות גבוהה מאוד שומן טראנס מלאכותי אפשר למצוא מרגרינה, עוגות ומאפים, בורקס, מוצרי מאפה קפואים, ממרחים תעשייתיים, ממתקים כמו וופלים וחטיפים דוגמת בייגלה.

עלייה במודעות הבריאותית

בישראל, נחשבת חברת מעדנות - אחת היצרניות הגדולות של מוצרי מאפה קפואים לכזו שעושה שימוש במרגרינה שבה שומן טראנס. מ-2010 , אומרים בחברה, נעשה שימוש במרגרינה ללא שומן טראנס מלאכותי. במעדנות מבקשים להבהיר כי: "בשלוש השנים האחרונות הפחיתה מעדנות בכל מוצריה בכללם הבורקסים, הפיצות הבצקים והמאפים את רמת שומן הטראנס הטבעי, והם מכילים רמה מינימלית של פחות מ-0.5%".

ממעדנות נמסר כי "כבר לפני 5 שנים זיהתה מעדנות את הצורך בצמצום צריכת שומן הטראנס לאוכלוסייה, והחלה לפעול לשיפור ושדרוג מוצריה בהתאם. תחילה השיקה מעדנות ב-2010 את סדרת בורקס הפילו המיוצרים ללא מרגרינה כלל. לאחרונה השיקה מעדנות פיצה חדשה העשויה מקמח מלא גם היא ללא שימוש במרגרינה. במקביל, בשלוש השנים האחרונות, הפחיתה מעדנות את גם בכל שאר מוצריה – כמו בורקס, פיצות, בצקים והמאפים את רמת שומן הטראנס, והם מכילים רמה מינימלית של פחות מ-0.5%. מעדנות תמשיך ותפעל לצמצום רמת שומן הטראנס במוצריה".

החוק בישראל, שעודכן ב-2014, מחייב את יצרני המזון לסמן את תכולת השומנים במוצרי המזון. על פי החלטת משרד הבריאות, כל מזון המכיל מעל 2% שומן יחויב בסימון של כל סוגי השומנים - שומן רווי, שומן בלתי רווי, כולסטרול ושומן טראנס. גיא שלמון, תזונאי קליני, מסביר כי "המודעות לשומן טראנס ולסכנות שבו עלתה מאוד בשנתיים האחרונות בקרב הצרכנים, ולצד זה אנו מזהים הפחתה בכמות שומן הטראנס במוצרי מזון מעובדים". לטענתו, חברות גדולות בעולם מנסות לבצע כבר שנים מהפכה ולשנות את ההרכב התזונתי של מוצריהן ואכן שיפרו את הטכנולוגיה שמסייעת להן להוציא מחומצות השומן שומן הטראנס.

אורנה לוי, התזונאית הראשית של יונילוויר ישראל, מספרת כי "כחלק מתוכנית הקיימות של החברה והמחויבות לשיפור בריאות הצרכנים, כבר ב-2012 הוצאו כל שומני הטראנס מכלל מוצרי יוניליוור, כך שהם מכילים פחות מ-1% שומן טראנס הנגזר מתהליכים טבעיים בשמנים". לטענתה, אף לא אחד מהמוצרים של תלמה, למשל, שבהם נמצאו בעבר שיעורים גבוהים של שומן טראנס, מכילים כיום את השומן המזיק ברמה של יותר מ-1%, -לרבות קורנפלקס כריות ושוגי, וחטיפים מלוחים. לדברי לוי, גם ממרחים דוגמת מזולה או מרגרינות הוצאו כל שומני הטראנס וכיום נעשה שימוש בשומן צמחי בלבד.

בקבוצת שטראוס מסרו בתגובה כי "בעקבות יוזמה פנימית של החברה, בעשר השנים האחרונות מוצרי קבוצת שטראוס מיוצרים ללא שימוש בחומרי גלם המכילים שומני טרנס לא טבעיים". מאסם נמסר כי" אסם ביצעה כבר לפני כמה שנים מהלך של הוצאת שומן הטראנס ממוצריה לחלוטין או בשיעור זניח של פחות מ-0.5% במקרים מסוימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully