וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החמישון העליון בישראל אחראי ל-53% מסך ההשקעות בנדל"ן

יעל דראל

18.6.2015 / 10:58

מדו"ח מצב המדינה 2015 של מכון טאוב, עולה כי כ-140 אלף בתי אב בישראל אינם זכאים לדיור ציבורי אך מוגדרים נזקקים לסיוע בשכר דירה. עם זאת, חלקו של הסיוע בשכר הדירה צנח בכ-40%

דירות למכירה. שי מכלוף
דירות למכירה/שי מכלוף

החמישון העליון בישראל אחראי ל-53% מסך ההשקעות בנדל"ן ומשקיע כ-6,000 שקלים בממוצע בחודש בענף, כך עולה מדו"ח חדש בנושא "מצב המדינה 2015", שפירסם מרכז טאוב לחקר מדיניות. מפרק הדיור של הדו"ח עולה כי השקעתו של החמישון העליון בנדל"ן גבוהה יותר מהוצאתם הממוצעת של ארבעת החמישונים הנותרים גם יחד וכולל כ-4,500 שקלים בחודש לקניית דירה למגורים, כ-500 שקלים נוספים לשיפוץ דירה קיימת וסכום של כ-1,000 שקלים המושקעים בקניית דירה להשקעה. לשם השוואה, השקעה זו גבוהה פי שלושה מזו של החמישון הרביעי, המשקיע בנדל"ן כ-2,000 שקלים בחודש. דו"ח תמונת המצב מציג תמונת מצב של ישראל בתחומים נוספים, בהם יוקר המחיה, אי שוויון, תעסוקה, חינוך ובריאות.

מפרק הדיור עולה גם תמונת מצב בנוגע לשיעור רוכשי הדירות בקרב הציבור החרדי: על פי הנתונים, גובה המשכנתא החודשית הממוצעת בקרב חרדים עלה בעשור האחרון בכ-900 שקלים – זינוק של 72%. זאת, אף על פי שהנתונים מצביעים על כך שמחירי הדירות שנרכשו על ידי הציבור החרדי עלו בתקופה זו בכ-6% בלבד.

הסיבות לעלייה המתונה יחסית במחירי הדירות שנרכשו על ידי חרדים מוסברת בדו"ח בזכות מעבר של משפחות חרדיות רבות לערים ביהודה ושומרון, שם הדיור זול יחסית. עם זאת, עליית סכום המשכנתא בשיעור כה חד, מעידה על הידלדלות משאבים משמעותית של ציבור זה. " את החסר משלימים חלק מהחרדים בעזרה מגמ"חים, המעניקים הלוואות ללא ריבית וכך מסייעים להם לגייס את ההון העצמי הדרוש לנטילת משכנתא", נכתב.

ממצא מעניין נוסף בתחום הדיור מעלה תמונה עגומה בנוגע לסיוע הממשלתי בשכר הדירה: על פי הנתונים, הסיוע הממשלתי לנזקקים במימון שכר הדירה ירד בשבע השנים 2005-2012 באופן הבא: ב-2005 הסיוע לתשלום שכר דירה עמד על כ-40% משכר הדירה הממוצע, אך ב-2012 הסיוע היה רק כ-25% ממנו. בישראל ישנם כיום כ-140 אלף בתי אב שאינם זכאים לדיור ציבורי אך מוגדרים נזקקים לסיוע בשכר דירה. כותבי המסמך הסבירו את השחיקה בתמיכה הממשלתית בזינוק במחירים בשוק: "אחת התוצאות של העלייה התלולה במחירי הדיור היא שגובה הסיוע לנזקקים בשכר דירה נשחק מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully