וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מנצלות רשתות השיווק את חוסר התחרות במעלות תרשיחא כדי לגבות יותר

דנה נחום

23.6.2015 / 9:23

בבדיקה שערכה סיירת הצרכנות של תושבי העיר התגלו פערים של עשרות אחוזים במחירי אותם מוצרים בסניפי שופרסל ויינות ביתן בעיר לעומת סניפיהן בנהריה. חבר מועצת העיר, יוסי ברדא, המוביל את המאבק להורדת המחירים: "התושבים הם צרכנים שבויים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעלות תרשיחא. משלמים 89% יותר על עגבניות לעומת נהריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שנים שבהן ניצלו רשתות השיווק את חוסר התחרות במעלות תרשיחא כדי לגבות מחירים גבוהים, תושבי העיר מחדשים את מאבקם להורדת יוקר המחיה בעירם: מרכז תחום הצרכנות וחבר מועצת העיר, יוסי ברדא, החליט להקים סיירת צרכנות מקומית בעקבות תלונות של מאות תושבים. הסיירת התבקשה לבדוק את מחירי המוצרים בסניפי שופרסל ויינות ביתן, היחידים הפועלים במעלות תרשיחא, בהשוואה למחיריהם בסניפי אותן רשתות בנהריה, שבה התחרות גבוהה יותר.

בבדיקה, שערכה סיירת הצרכנות לפני כשבועיים, נבחן סל של 50 מוצרים – ונמצאו פערי מחיר משמעותיים של עשרות אחוזים. "בדיקת הסיירת מוכיחה כיצד הרשתות מנצלות את התושבים וההוכחה לכך היא פערי המחירים הגבוהים שנמצאו בין הערים, בעיקר בתחום הבשר הפירות והירקות", אומר ברדא. בבדיקה נמצא בין השאר, כי ק"ג בצל יבש עלה בסניף שופרסל מעלות תרשיחא 2.90 שקל ואילו בסניף נהריה היה מחירו 1.90 שקל - פער של 35%. אריזת חומוס אחלה 1 ק"ג נמכרה בסניף שופרסל של מעלות תרשיחא ב-13.90 שקל, ובסניף בנהריה 10 שקלים בלבד - פער של 29%. גם אנטריקוט מיושן עלה ביותר במעלות תרשיחא: 99.90 שקל לק"ג לעומת 79.90 שקל בסניף בנהריה - פער של 21%.

פערים גבוהים נמצאו בין מחירי סניף יינות ביתן בעיר ולסניף הרשת בנהריה. כך, למשל, ק"ג עגבניות עלה במעלות תרשיחא 7.90 שקל ואילו בסניף בנהריה 0.90 שקל בלבד - פער של 89%. שוקולד פרה עלה בעיר 4.90 שקל לעומת 3.90שקל בנהריה – פער של כ-20%, ואבקת מרק קנור עלתה 14.9 שקל לעומת 11.90 שקל בנהריה – פער של כ-20%.

לטענת ברדה, הסיבה העיקרית לפערי המחירים היא העובדה שאין מספיק תחרות בעיר: "בנהריה יש הרבה מאוד סופרים ולתושבים יש יכולת בחירה. במעלות תרשיחא, לעומת זאת, יש שני סניפים בלבד, האחד של שופרסל והשני של יינות ביתן - מה שהופך את התושבים לצרכנים שבויים". לדבריו, כשפנו למנהלי הסניפים המקומיים בדרישה להוריד את מחירי המוצרים, תשובתם היתה כי הדרישה מוצדקת, אך אין בידם לעשות דבר ועליהם יהיה לפנות להנהלת הרשת.

"המחירים במעלות דומים למחירים בנהריה"

כבר ב-2014 הגיש ראש העיר שלמה בוחבוט מכתב למנכ"לשופרסל בבקשה שיטפל בבעיה. הובטח לו שהרשת תפעל להורדת המחירים בסניף המקומי

זוהי אינה הפעם הראשונה שבה תושבי מעלות תרשיחא מנסים להיאבק בפערי המחירים ברשתות השיווק. כבר ב-2014 בעקבות פנייה של תושבים רבים, הגיש ראש העיר מעלות תרשיחא, שלמה בוחבוט, מכתב למנכ"ל רשת שופרסל בבקשה שיטפל בבעיה. מכתב זה הוביל לפגישה שנערכה בין הצדדים ובמסגרתה הבטיח איציק אברכהן כי הרשת תפעל להורדת המחירים בסניף המקומי ואף ידאג לכי אלה יהיו מהנמוכים ביותר בישראל. לטענת בוחבוט, ההוזלה נמשכה זמן קצר, ובחודשים האחרונים הורגשה עלייה במחירי המוצרים.

לפני כשבועיים שיגר בוחבוט מכתב נוסף – הפעם ליו"ר שופרסל, רפי ביסקר, שבו דרש לקיים בשנית הידברות בין הצדדים על מנת למנוע חרם צרכני על הרשת. בתגובה למכתבו, הבטיח אברכהן כי ידאג לוודא שבקשתו למחירים אחידים בין סניפי הרשת באזור תטופל, והוסיף כי "במסגרת חוק המזון יוצגו בקרוב כל מחירי המוצרים בסניף מעלות כמו גם של סניף נהריה וכל סניפי שופרסל בארץ באתרי האינטרנט, כך שניתן יהיה לאמת את הנחותיי שהמחירים יהיו נמוכים והוגנים". לדברי ברדא, "סיירת הצרכנים תמשיך לעקוב אחר מחירי הסניפים, בתקווה שמהאבק הנוכחי יביא להוזלה משמעותית ולאחידות מחירים בין הסניפים".

משופרסל נמסר בתגובה: "כפי שהשבנו במכתב תשובה לראש העיר, המחירים במעלות דומים למחירים בנהריה ואם ישנם פערים כלשהם הרי שמדובר במוצרים בודדים ובתקלות נקודתיות שטופלו מידית. בהתאם להוראות החוק החדש הציבור יכול לבדוק מחירי סניפים ברשת, להשוות ולהיווכח כי המחירים אכן דומים עד זהים בין סניפי הרשת השונים".

יינות ביתן מסרו בתגובה: "פועלת למתן סל מחירים תחרותיים ואטרקטיביים, בכל סניפי הרשת הפזורים מקרית שמונה ועד אילת. לראיה, אנו רשת המזון הזולה ביותר בשתי הערים לעיל. עם זאת, הרשת שומרת לעצמה את הזכות לעדכן מחירים בהתאם לגורמים שונים, ביניהם הגורם התחרותי. זאת ,על מנת לפעול למען מחירים טובים יותר ללקוחות הפוקדים את סניפי הרשת מדי יום. חשוב לציין שאנו קשובים לציבור לקוחותינו ומשתדלים להתאים את המחירים עד כמה שניתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully