וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון ביבנה: "אין אף גוף בישראל שאחראי על הסדרת הענף"

דנה נחום

23.6.2015 / 14:58

גורמים בתחום האירועים אומרים כי מתן רשיונות העסק הוא תחום הנופל בין הכסאות. "רק כאשר מתרחשת טרגדיה בסדר גודל כפי שראינו אתמול או כפי שארע באסון ורסאי, מתעוררים לטפל בבעיה"

צילום: יותם רונן, אבי כהן, מאצי הוף; עריכה: ניר חן

אסון נפילת גוף התאורה אמש (שני) באולם האירועים "עדיה" ביבנה, מעלה שאלות רבות באשר לאופן שבו ניתנים רישיונות לבעלי עסקים בישראל. האירוע חשף את הפרצות הרבות הקיימות בהליך מתן אישורי העסק בישראל ובהם רישיונות לספקים הפועלים בתוך אולם האירועים וכן לאולם הארועים עצמו.

מי שאמון על מתן רישיון העסק לבעלי האולמות הינן הרשויות המקומיות שבתחומן פועל אותו אולם. דני פרץ, לשעבר קצין הבטיחות של מרחב תל אביב במשטרה, מסביר כי "כל אדם שרוצה לפתוח אולם אירועים מחוייב על פי חוק לפנות לאגף רישוי העסקים ברשות המקומית אליה משתייך, כדי לפתוח תיק למתן רישיון עסק". רישיון העסק לדבריו מלווה במתן אישורים של מספר גורמים לרבות משטרת ישראל, כיבוי האש, משרד הבריאות ומשרד לאיכות הסביבה שבוחנים כל אחד כי העסק עומד בתנאים הרלוונטיים לו.

סגנית היועצת המשפטית של עיריית ראשון לציון, עופרה יעקב, פועלת שנים בתחום הסדרת הרשיונות לעסקים בעיר ומסבירה כי על מנת שאולם אירועים יקבל רישיון עליו לספק שני דברים חשובים שבל יעברו: האחד, היתרי בניה המראים כי הוא תואם את התב"ע ואין חריגות בנייה וכן אישור כבאות של מכבי האש המוכיח כי הוא עומד בכל התנאים הדרושים להפעלתו. עם זאת, מתייחסת יעקב לעובדה שבעלי אולמות מקבלים לעיתים מטעם הרשות המקומית, תקופת חסד לפעול, גם אם לא קיבלו את כל האישורים הרלוונטיים לכך, אך רק אם הוכיחו כי הם עושים כל שביכולתם להוציא רישיון עסק מלא. "אם העסק נמצא במצב שבו הוא מהווה סכנה לבריאות הציבור או לביטחון הציבור אז יוציאו נגדו צו סגירה אך אם הוא מתנהל בתנאים טובים ופועל למען מתן רישיון עסק, נותנים לו מספר חודשים לפעול ואם הוכיח בתקופה זו שאינו פועל לקידום הרישיון, יגישו נגדו כתב אישום".

יו"ר התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים בישראל, איציק טייב, טוען כי ישנו ניגוד אינטרסים בכל הקשור למתן רישיונות לבעלי אולמות שנובע מכך שבעל העסק רוצה להפעיל את האולם במיידי כדי להפיק רווחים ומצד שני הרשות המקומית נותנת אישורים חורגים המאפשרים לבעלי האולמות לפעול ללא היתר מלא. לדבריו "אין אף גוף במדינת ישראל שלוקח על עצמו לטפל בהסדרת הענף. הענף נופל בין הכסאות של ועדות ממשלתיות כאלה ואחרות וזו אחת הבעיות העיקריות שמונעות ממקרים כמו אלה שראינו אמש שלא להישנות בעתיד". לטענתו של טייב רק כאשר מתרחשת טרגדיה בסדר גודל כפי שראינו אתמול או כפי שארע באסון ורסאי, מתעוררים לטפל בבעיה שידועה מזה שנים כאחת הקשות בענף.

קריסת נברשת במהלך אירוע חינה באולם האירועים "חופה" שביבנה, יוני 2015. אבי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
האולם ביבנה בו נפל גוף התאורה/מערכת וואלה! NEWS, אבי אשכנזי

בעל חברת מערכות התאורה גיל טייכמן פועל בענף האירועים מזה שנים מחזק את דבריו של טייב בעניין. לטענתו "תחום האירועים בישראל פרוץ לחלוטין. אף אחד במדינה לא אמון על נושא קבלני המשנה הפועלים בתוך אולמות האירועים וחסם הכניסה היחידי לתחום היום הוא כסף". הוא מוסיף כי על מנת שספק בתחום כזה או אחר ימשיך לפעול תחת רישיון, עליו לחדש מדי תקופה את אישוריו אל מול מהנדס חשמל או קונסטרוקציה. לכן מסביר טייכמן כי על זוגות צעירים שמגיעים לאולם אירועים כזה או אחר לוודא ראשית שלאולם יש רישיון עסק בתוקף ולאחר מכן לוודא שקבלני המשנה, בין אם זה התאורה, החשמל או כל ספק אחר שעובד בתוך האולם, קיבל את האישורים המתאימים לכך על ידי מהנדסי חשמל וקונסטרוקציה.

טייב אף ממליץ לאנשים לבדוק באתר משרד הפנים המפרט את כל אולמות האירועים הקיימים בישראל ולוודא כי לאולם שבחרתם יש היתרים ורישיון בתוקף. לדבריו, "אנשים היום צריכים לבדוק היטב כמה שנים פועל המקום, מה ההיסטוריה והרקורד שלו כדי להיות בטוחים שהם מוגנים ולא להסתכל רק על המחיר, כי בסופו של דבר הדבר יכול לעלות בחיי אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully