וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידות חדות בפתיחת המסחר בת"א; מניות הגז צונחות

משה גולן

28.6.2015 / 8:12

יוון ונושיה לא הצליחו להגיע לפשרה בפגישה הגורלית שנערכה אתמול והאחרונים הכריזו שהמו"מ עם יוון הסתיים ■ יוון מצידה הודיעה כי תקיים משאל עם ב-5 ביולי ■ הממשלה תצביע הבוקר על מתווה הגז

בניין הבורסה החדש בתל אביב, יוני 2014. דרור עינב
בניין הבורסה בת"א/דרור עינב

המסחר בבורסה בת"א נפתח היום (א') בירידות שערים של יותר מ-1%, ברקע לדרמה היוונית שהתחוללה בסוף השבוע, כאשר יוון ונושיה לא הצליחו למצוא פשרה והאחרונים דחו באופן רשמי את הבקשה שלה להארכת תכנית החילוץ. הסוחרים בשוק מגיבים גם להתפתחויות בנושא מתווה הגז.

ביום שישי ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת, לאחר שפגישה נוספת בין יוון לנושיה הסתיימה ללא פתרון. יממה לאחר מכן הצדדים נפגשו שוב במטרה למנוע חדלות פירעון של יוון ולהעניק לה סיוע פיננסי נוסף, אך גם הפגישה הגורלית הסתיימה ללא תוצאות. מנהיגי גוש האירו הכריזו כי השיחות עם יוון הסתיימו ותכנית החילוץ שלה תקפה רק עד ה-30 ביוני. היוונים הבהירו כי יקיימו ב-5 ביולי משאל עם בנוגע לתנאים האירופאיים לסיוע, והודיעו כי אם העם יתמוך בכך, הממשלה תסכים. אם כן, עתידה של המדינה בגוש האירו לוט בערפל כרגע.

נזכיר, עד סוף החודש אמורה יוון להעביר לקרן המטבע העולמית תשלום חוב בהיקף של כ-1.6 מיליארד אירו. לכן, עולה השאלה האם המדינה מוכת החובות תיכנס לחדלות פירעון ב-1 ביולי, או שמא קרן המטבע תאפשר לה הארכה של מועד תשלום החוב עד קיום משאל העם ביוון. בינתיים, הציבור היווני "רץ על הבנקים" מצטייד במזומנים ומגביר את המצוקה הפיננסית של הבנקים.

בזירה המקומית סאגת מתווה הגז ממשיכה לעמוד במוקד. הקבינט המדיני-בטחוני התכנס ביום חמישי והחליט שיש הצדקה להפעיל את סעיף 52 בחוק ההגבלים העסקיים, שעוקף את הממונה על ההגבלים. גם שר הכלכלה אריה דרעי אישר זאת, אולם הוא ויתר על הסמכות שניתנה לו להיות מי שיחתום על הסעיף. לכן, במקום החתימה הסופית של דרעי תעבור הסמכות לממשלה. השבוע יפורסם המתווה לשימוע, ולאחר שיתקבלו הערות הציבור, ולאחר היוועצות עם ועדת הכלכלה, יוצג המתווה למממשלה בעוד חודש, והיא זו שתכריע. מניות הגז ימשיכו לבלוט במסחר, ביניהן, רציו, ישראמקו, אבנר ודלק קידוחים.

מניות נוספות שעשויות לבלוט במסחר הן אופקו, ביוליין ונייס, שסגרו בפערים חיוביים בניו-יורק. מנגד,טאואר, פריון, טבע ורדהיל סגרו בפערים שליליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully