וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: דמי אבטלה גם לעצמאים

לילך ויסמן

28.6.2015 / 15:24

ועדת שרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק של ח"כים ממפלגת כולנו ■ עוד אושר: המדינה תשלם לספקים תוך 30 יום מקבלת השירות

קבינט הדיור כונס לראשונה. עומר מירון
שר האוצר, משה כחלון/עומר מירון

ועדת השרים לחקיקה אישרה שתי הצעות חוק שהגישו חברי הכנסת מ"כולנו" - אלי כהן ורועי פולקמן. במסגרת הצעות החוק שאושרו, לראשונה ישולמו דמי אבטלה לעצמאים בישראל. בנוסף, המדינה תשפר את מוסר התשלומים שלה עבור העצמאים ותחויב לשלם עבור שירותים שקיבלה תוך 30 ימים. הצעות חוק אלה צפויות להיטיב עם ציבור העצמאים בישראל בצורה משמעותית.

הבוקר עברו שני החוקים הראשונים של סיעת "כולנו", שהגישו חברי הכנסת אלי כהן ורועי פולקמן.

פולקמן וכהן הגישו שתי הצעות חוק ימים ספורים לאחר השבעתם בכנסת בנושא עסקים קטנים מתוך ראייה שכיום חוק הביטוח הלאומי אינו מזכה, בשום תנאי, עובדים עצמאים אשר נפלטו ממעגל העבודה בקבלת דמי אבטלה. אפלייתם לרעה של העצמאים ושלילת זכאותם לדמי אבטלה אינה מתיישבת עם תכליתו של חוק הביטוח הלאומי והעקרונות העומדים בבסיס תורת הביטחון הסוציאלי.

כידוע, פתיחת עסק קטן כרוכה לרוב בסיכון כספי ההשקעה הראשונים וכן בחוסר וודאות לגבי הצלחת העסק, במקרה שנאלץ העצמאי לסגור את העסק, הוא נאלץ להתמודד עם היעדר רשת ביטחון בתקופה לאחר סגירת העסק שכן אינו זכאי לדמי אבטלה".

ח"כ אלי כהן מסר כי "פתיחת עסק קטן כרוכה לרוב בסיכון כספי ההשקעה הראשונים וכן בחוסר ודאות לגבי הצלחת העסק. יש אינטרס גדול למדינה לפתח ולסייע לעסקים האלה שיביאו צמחיה כלכלית בכלל ולפריפריה בפרט. הצעת חוק זו תוביל ליצירת מקומות עבודה ותגרום לרשת ביטחון וצעד נוסף לעבר למי שרוצה לפתוח עסק. כולם יצאו נשכרים".

הצעת החוק השנייה עוסקת במוסר תשלומים. היום, 67% מהעסקים הקטנים שמספקים שירותים למדינה מקבלים את התמורה על כך באיחור שמגיע לעיתים עד חודשיים. המצב החמור ביותר נמצא בענפי התיירות, ייצוא וסיטונאות ועומד על כ-100 ימי אשראי. עלות לקיחת האשראי של עסק קטן יכול להיות עד פי שתיים מהעלות שיש לגוף ציבורי ולמדינה ולכן הנטל של סחיבת חובות גבוה במיוחד לעסק קטן ובינוני. התועלת למדינה מדחיית התשלומים נמוכה משמעותית מהנזק הנגרם לגופים עסקיים בכלל ולפרטיים בפרט.

ח"כ רועי פולקמן ציין כי "בעיות אלה פוגעות במיוחד בעסקים קטנים ובינוניים שנאלצים לממן את הפיגור בתשלומים בגיוס הלוואות יקרות, דבר אשר פוגע באיתותם ואף עלול לגרום לקריסתם, לפגיעה בצמיחה ולעליה באבטלה.בעוד שניתן להבין, גם אם לא להצדיק, מקרים בהם מוסדות פרטיים נקלעים לקשיי נזילות ולכן אינם עומדים במוסר התשלומים המקובל, הרי שאין להשלים עם מקרים כאלה כאשר הגורם המעכב הוא המדינה".

יו"ר סיעת מרצ בכנסת, ח"כ אילן גילאון, שהיה ממקדמיה של הצעת החוק לדמי אבטלה לעצמאיים בשלושת הכנסות החולפות, הביע שביעות רצון על אישורה בוועדת השרים לחקיקה ואמר: "אחרי שנים של מאבק נגד עוול גדול שנעשה למגזר עצום במשק, שבמשך שנים נותר ללא רשת ביטחון ליום סגריר, נעשה היום צדק וועדת השרים קבלה החלטה ראויה. עכשיו נותר לקוות שהיא תעבור גם בקריאות שנייה ושלישית בכנסת, ותעוגן בחוק".

גילאון הוסיף: "עצמאים רבים פרטו את שארית החסכונות שלהם, הגדילו את קו האשראי עד שהעסק נסגר סופית, נותרו ללא פרוטה בכיס מול ההוצאה לפועל ולבסוף גם נותרו ללא כל הגנה סוציאלית. הסדרת דמי האבטלה לעצמאים בחקיקה ראשית, בדיוק כפי שדמי אבטלה לשכירים מעוגנים בחוק, תשים סוף לעוול גדול ותבטא חלוקה צודקת ואחראית גם כלפי ציבור העצמאיים, שהוא ציבור הולך ומתרחב. זהו יום של בשורה לציבור העובדים העצמאיים בישראל, ואני מברך על כך".

רו"ח אהוד רצאבי, נשיא לה"ב, לשכת העצמאים בישראל, אמר בתגובה כי "העסקים הקטנים מהווים מנוע צמיחה משמעותי ומייצרים מקומות תעסוקה במהירות גבוהה יחסית ולכן על המדינה לעודד יזמים לפתוח עסקים קטנים ולתת להם רשת ביטחון בדמות דמי אבטלה במקרה של סגירת העסק. הפלייתם של העצמאיים ושלילת זכאותם לדמי אבטלה אינה מתיישבת עם עקרון הביטחון הסוציאלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully