וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא ביוני: היקף המשכנתאות החדשות - 6.5 מיליארד שקל

עירית אבישר

28.6.2015 / 20:15

זאת, בשל העלאת מס הרכישה שהריצה משקיעים לשוק ■ הערכות: נתונים חזקים יירשמו גם בחודשים הקרובים בשל עסקאות שנחתמו ביוני

דירות למכירה. שי מכלוף
דירות למכירה/שי מכלוף

העלאת מס הרכישה למשקיעים בשוק הנדל"ן הביאה את שוק המשכנתאות לשיא בחודש יוני. לפי הערכות במערכת הבנקאית, היקף המשכנתאות החדשות שניטלו בחודש האחרון עומד על כ-6.5 מיליארד שקל, גבוה בכ-40% לעומת הממוצע החודשי בשנה האחרונה.

מדובר כאמור בשיא. עד היום החודש החזק ביותר היה באוגוסט 2012, אז ניטלו משכנתאות בגובה של 5.8 מיליארד שקל. השיא האחרון נרשם גם כן על רקע שינוי רגולטורי של העלאת המע"מ בחודש לאחר מכן, שייקרה את הדירות החדשות, והביאה להקדמת עסקאות רבות.

הנתונים החריגים בשוק נרשמו על רקע העלאת מס הרכישה שהטיל לאחרונה שר האוצר משה כחלון. כחלון החליט כי מס הרכישה שישולם על דירה ששוויה עד 4.8 מיליון שקל יהיה 8%, ובדירות בשווי הגבוה מ-4.8 מיליון שקל ישולם מס של 10%.

מטרת העלאת המס היא להקטין את הפעילות של המשקיעים בשוק, ולהביא להקטנת הביקושים, וזאת עד אשר יחל כחלון לבצע צעדים שמטרתם להגדיל גם את ההיצע בשוק הנדל"ן. במקור העלאת מס הרכישה הייתה אמורה להתבצע בתחילת חודש יולי, אולם באוצר ראו כיצד המשקיעים עטים על הדירות, כדי להספיק לקנות אותן לפני שהעלאת המס תיכנס לתוקפה. בסופו של דבר הוחלט להקדים את העלאת המס, שנכנסה לתוקף בשבוע שעבר.

אלא שבמערכת הבנקאית מציינים כי העלאת מס הרכישה לא תצנן את שוק המשכנתאות בחודשים הקרובים. "משקיעים רבים הזדרזו לחתום על עסקאות לפני עליית המס. יחד עם זאת את הליך נטילת המשכנתא הם יסיימו רק בחודשים הקרובים, ולכן סביר שנראה גם ביולי עד ספטמבר נתונים חזקים בשוק המשכנתאות", מעריך גורם בכיר במערכת הבנקאית. עוד מעריכים בבנקים כי מנגד, הפעילות של משפרי הדיור ורוכשי דירה ראשונה צפויה לרדת בחודשים הקרובים, עד אשר יתברר מה יהיו המחירים בתוכנית מחיר למשתכן, שעליהם עובדים בימים אלה באוצר ובמשרד הבינוי.

"אם רוכשי הדירות הראשונות יאמינו לכחלון ולתוכניותיו, סביר שנראה האטה בפעילות שלהם בחודשים הקרובים. ועדיין, לאור הנתונים החזקים של המחצית הראשונה בשוק המשכנתאות, נראה כי שנת 2015 תהיה שנת שיא בענף", מעריך גורם בענף המשכנתאות.

כל החודשים האחרונים היו חזקים בשוק המשכנתאות. בחודש מארס, לדוגמה, נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.6 מיליארד שקל, ובמאי נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.8 מיליארד שקל. בסיכום המחצית הראשונה של שנת 2015, נלקחו משכנתאות בהיקף המוערך בקרוב ל-32 מיליארד שקל.

גורם נוסף שהשפיע החודש על המתרחש בשוק המשכנתאות הוא הנפילות בשוק האג"ח. הירידות שנרשמות בשוק זה, השפיעו על המחירים בשוק המשכנתאות, וייקרו בעיקר את המשכנתאות בריבית משתנה, בהן ריבית העוגן היא התשואות בשוק האג"ח, וכן את המשכנתאות בריבית קבועה. התייקרות הריבית במשכנתאות במסלולים השונים הגיעה עד לרמה של 1%, כלומר מדובר בהתייקרות משמעותית בשוק בו הריביות עומדות על 2%-3% בממוצע. ולמרות זאת, רוכשי הדירות לא נרתעו והביאו את השוק לרמות שיא.

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully