וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בממשלה היוונית: לא נשלם מחר ל-IMF את החוב

29.6.2015 / 10:17

חשש מאפקט דומינו בגלל יוון גורר נפילות באג"ח ספרד ואיטליה. משקיעים מזרימים כמויות אדירות של הוראות מכירה למניות הבנקים באיטליה - והמערכות קרסו. פרשן כלכלי במרקטוואץ': "יוון מכתיבה שבוע כאוטי בשווקים"

מפגינים אנטי-אירופיים מחוץ לבניין הפרלמנט באתונה, יוון, יוני 2015. רויטרס
מפגינים ביוון/רויטרס

יוון לא תבצע את התשלום שלה לקרן המטבע הבינלאומית ביום שלישי, כפי שהיא אמורה לעשות, כך מדווח היום (ב') ה"וול סטריט ג'ורנל" על פי בכיר בממשלה היוונית. יוון אמורה לשלם חוב בהיקף 1.6 מיליארד אירו, והקרן כבר הודיעה כי היא לא מוכנה להאריך את מועד הפירעון.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה היום למשבר יוון ואומרת בשיחות סגורות שהיוונים צריכים להחליט עם הם רוצים להישאר בגוש האירו או לא, והזהיר שאם האירו יתפרק - גוש האירו ייפול.

בשיחות עם חברי מפלגתה בגרמניה (הנוצרים הדמוקרטים) אמרה מרקל שיוון צריכה לעשות את הצעד הראשון לעבר פתרון המשבר.

גם נשיא האיחוד האירופי, ז'אן קלוד יונקר, קרא לאזרחי יוון להצביע "כן" במשאל העם. "אל תבצעו התאבדות כי אתם מפחדים ממוות", אמר יונקר. "עליכם לומר 'כן', ללא קשר לשאלה. 'לא' במשאל העם משמעו 'לא' לאירופה".

הבנקים יפתחו ביום חמישי

בתוך כך, נודע היום כי הבנקים ביוון יפתחו ביום חמישי, מוקדם מכפי שהיה צפוי עד כה. מוקדם יותר הודיעה הממשלה כי הבנקים יישארו סגורים למשך שבוע, עד ה-6 ביולי (יום אחרי משאל העם), ומשיכות כספים מכספומטים יוגבלו ל-60 אירו ליום לכל בעל חשבון בנק. ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס מכנה זאת "חופשה לבנקים", אך לכולם ידוע שהגבלות ההון נועדו למנוע קריסה כוללת של המערכת הבנקאית ביוון.

ממשלת יוון ציינה בהודעה רשמית כי סגירת הבנקים והגבלת תנועות ההון ננקטו בשל "הצורך הדחוף להגן על המערכת הבנקאית ביוון בשל חוסר נזילות שנגרם מהחלטת האיחוד האירופי לסרב להאריך את תוכנית הסיוע".

ההחלטה, שהתקבלה בסוף השבוע, גרמה ליוונים רבים לנהור לעבר הבנקים ולמשוך מזומנים, מה שהעלה את החששות מקריסת בנקים. ציפראס התעקש כי "פיקדונות היוונים בטוחים לחלוטין", והוסיף כי "נתמודד ברוגע עם כל קושי שיעלה".

בהלה באירופה בגלל יוון

בנקים באיטליה לא עמדו היום בכמויות האדירות של פקודות מכירות המניות שהוזרמו דרכם - והפסיקו לסחור בבורסה.

החשש מפרישת יוון מגוש האירו ו"אפקט דומינו" שיחלחל לכלכלות כמו ספרד ואיטליה גורם למשקיעים רבים למכור מניות - בעיקר מניות בנקים - במדינות עמוסות החובות בדרום אירופה. לפי דיווחים בחו"ל, טרם פתיחת המסחר היום באיטליה נערמו פקודות מכירה כה רבות עד שחלק מהבנקים לא עמדו בעומס והמערכות הממוחשבות לא היו מסוגלות לעבד את הפקודות.

המחיר התיאורטי של מניות הבנקים באיטליה משקף נפילה של 8%-10% במניות. במניות הבנקים יוניקרדיט וסאן פאולו הצליחו להתגבר על התקלה ולחדש את המסחר - אך גם אז הופסק המסחר בשל פקודות מכירה רבות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אזרחים ממתינים בתור למשוך כסף מבנק בכריתים, יוון, יוני 2015. רויטרס
אזרחים ממתינים בתור למשוך כסף מבנק בכריתים, יוון, יוני 2015/רויטרס

הבנקים ביוון סגורים למשך שבוע

הבנקים ביוון יישארו סגורים למשך שבוע, עד ה-6 ביולי (יום אחרי משאל העם), ומשיכות כספים מכספומטים יוגבלו ל-60 אירו ליום לכל בעל חשבון בנק. ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס מכנה זאת "חופשה לבנקים", אך לכולם ידוע שהגבלות ההון נועדו למנוע קריסה כוללת של המערכת הבנקאית ביוון.

ממשלת יוון ציינה בהודעה רשמית כי סגירת הבנקים והגבלת תנועות ההון ננקטו בשל "הצורך הדחוף להגן על המערכת הבנקאית ביוון בשל חוסר נזילות שנגרם מהחלטת האיחוד האירופי לסרב להאריך את תוכנית הסיוע".

ההחלטה, שהתקבלה בסוף השבוע, גרמה ליוונים רבים לנהור לעבר הבנקים ולמשוך מזומנים, מה שהעלה את החששות מקריסת בנקים. ציפראס התעקש כי "פיקדונות היוונים בטוחים לחלוטין", והוסיף כי "נתמודד ברוגע עם כל קושי שיעלה".

הדרמה ביוון הציתה מהומה של ממש בשווקים. בורסות אירופה צונחות עד 3.5%, החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מאבדים כ-1.5%, הדולר מזנק, האירו נופל ותשואות האג"ח הממשלתיות יורדות.

"יוון מכתיבה שבוע כאוטי בשווקים", כתבו באתר הכלכלי האמריקאי מרקטוואץ'. הפרשן הכלכלי מארק דקמבר מסביר שבשווקים ציפו לסוף אופטימי במו"מ עם יוון, כפי שקרה בכל פעם בשנים האחרונות, כך שהטרגדיה שאירעה בסוף השבוע מכה את המשקיעים בתדהמה ולכן התגובה החריפה.

"כעת", כותב דקמבר, "מדינה ים-תיכונית קטנה בדרום אירופה עם אוכלוסיה של 11 מיליון איש (קצת יותר מאזור המטרו של ניו יורק) מאיימת להחריב את השווקים בשבוע מסחר קצר". כידוע, ביום שישי לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום העצמאות בארה"ב.

החשש הגדול הוא מהתמשכות חוסר הוודאות, שכן משאל העם ביוון ייערך רק ביום ראשון. אנליסטים בסיטי ציינו כי "חוסר ודאות באשר לתוצאות משאל העם יגביר את הלחץ של היוונים להוציא כסף מהבנקים. נותרו שם 130 מיליארד אירו בפיקדונות פרטיים".

בעוד מוחמד אל-עריאן מפימקו מעניק סבירות של 85% לפרישה של יוון מגוש האירו, במורגן סטנלי מעניקים לכך סבירות של 60%, לעומת 45% בהערכת הקודמת. בשווקים ממתינים כעת בציפייה לקולם של 2 אנשי מפתח: נגיד הבנק המרכזי מריו דרגי וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שהיו שקטים באופן חריג בימים האחרונים.

החשש הגדול: אפקט דומינו באירופה

למרות הכל, יש לציין כי רק כלכלנים מעטים סבורים שפירשת יוון מגוש האירו תוביל למפולת קטלנית בשווקים כפי שקרה ב-2008 אחרי התמוטטות ליהמן ברדרס. אנליסטים בחו"ל מדגישים שהמוסדות הפיננסיים ברחבי העולם נותרו עם חשיפה מועטה ליוון, כך שהנזק אינו צפוי להיות גדול. החשש העיקרי הוא מתרחיש שבו יוון פורשת מגוש האירו והדבר ייצור אפקט דומינו שיוביל גם לפרישה של כלכלות גדולות ועמוסות חובות באירופה - ספרד ואיטליה.

החשש הזה כבר מקבל היום ביטוי בשווקים בדמות זינוק בתשואות האג"ח: תשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה ל-10 שנים עולות ב-23 נקודות בסיס ל-2.38%, בעוד שבגרמניה הן יורדות ב-19 נקודות בסיס ל-0.74%. כך, מרווח התשואות בין גרמניה לאיטליה התרחב ל-165 נקודות בסיס - שיא שלא נראה מאז פברואר 2013. בספרד, תשואת האג"ח ל-10 שנים עולה ב-22 נ"ב ל-2.33%.

בינתיים בוול סטריט, קרנות גידור רבות שהימרו על פתרון אופטימי ביוון מוצאות עצמן כעת עם חשיפה גדולה ליוון - והן לחוצות. העיתון "ניו יורק טיימס" מדווח כי לקרנות הגידור בארה"ב יש חשיפה של כ-11 מיליארד דולר לאג"ח ממשלתיות של יוון, מניות בנקים וני"ע נוספים.

"אנשים מתחרפנים, הם הימרו בגדול על יוון", אמר ניקולס פאפאפוליטיס, עו"ד המייצג קרנות גידור אמריקאיות ביוון.

תשואת האג"ח הממשלתיות של יוון ל-10 שנים עומדת היום על כ-12%, רמה המשקפת "אג"ח זבל". היא צפויה לזנק בהמשך כשהבנקים ייפתחו לפעילות.

  • עוד באותו נושא:
  • יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully