וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפקח על ההשקעות בסיכון

29.6.2015 / 12:51

צריך לחדד לציבור את משמעות הסיכון בהשקעות לא ממוסדות. חשוב שרשות ניירות ערך תהדק את הפיקוח על הכללים שקבעה להורדת המינוף והגדרת זירת המסחר

על רקע הריבית האפסית בישראל ובעולם פורחות גם השקעות עם סיכון. משקיעים רבים מקבלים לתיבות המייל פרסומים כגון: "פנה לברוקר שלך וקבל בונוס של 200%" המיועדים להשקעה באופציות בינאריות. או "קבל תשואה מובטחת של 18% לשנה" באמצעות מסחר בפורקס, וגם "בונוס של 5% מראש על תיק ההשקעות שתעביר אלינו". "אם תעביר 100,000 שקל תיק ההשקעות שיפתח לך יתחיל לצבור רווחים מסכום של 105,000 שקל". אלה רק דוגמאות מעטות להבטחות שנועדו למשוך תשומת לב בתקווה שמשקיעים יסכימו להפנות חלק מכספם למסחר עם סיכון בתקווה לשפר את תשואתם הכוללת. כך מחייכים אלינו מהפרסומות השונות מנתח כירורג בשם בדוי שנתן בבוקרו של יום הוראה לקנות אופציה על הנפט ובצהרי אותו יום הרוויח 1000 דולר בעודו מסיים את הניתוח בצהריים. יש גם עו"ד חייכן שנכנס לדיון משפטי ארוך וקנה אופציה על ירידת מחיר התירס והרוויח לכאורה 870 דולר בזמן שהיה בדיון המשפטי. משעשע במיוחד הוא הטייס שמציץ בתמונה מתא הטייס בטיסה בחזרה מלונדון שהרוויח 1100 דולר ממכירת אופציה בינארית על האירו מול הדולר.

המנתח והטייס אמורים לשדר פרסום יוקרתי ובעיקר אחראי. אנו מפקידים את חיינו בידי הכירורג בניתוח והוא מפקיד וכמובן מרוויח את כספו באופציה בינארית. הטייס מטיס מטוס עמוס נוסעים והוא אחראי לטיסה ולנוסעים ושניהם מוצאים כאמור זמן לקנות ולמכור אופציות ומטבעות. אם לאנשים אחראיים יש זמן להשקעות כאלו יתכן שלמרבית הציבור יש זמן ויכולת להצליח בהשקעה באופציה על הין היפני מול אונקיית זהב. אם אתם סבורים שזה מתוחכם עבורכם לכו עם כספכם לחברת מסחר שתיתן לכם 5% מענק מידי על כל מאה שקל שתפקידו ותשיג לכם תשואה כאילו התחלתם מהשקעה של 105 שקלים. קשה להשיג תשואה סולידית על 105 שקלים כאשר הריבית כאמור נעה בעולם סביב 0%. את זה כמובן לא טורחים להסביר למי שמתפתה להשקיע ולקבל מענק מראש ללא סיכון.

מעת לעת אנו קוראים על משקיעים פתאים שהימרו וקברו את כספם. הם תובעים פיצוי, טוענים שלא הבינו בכלל במה מדובר או שקיים סיכון. חלקם מסבירים שהובטח להם "שאין אפשרות להפסיד והשאלה היא מה יהיה גובה הרווח" והם כמובן האמינו ולא בדקו את הסיכון. פעמים רבות יש בן-דוד או שכן ולפעמים חבר למנגל "שעשה מכה באופציות על הרובל מול הדולר" וזה מה שפיתה את המשקיעים החדשים להצטרף להימור. לאחרונה רשות ניירות ערך החלה לקבוע כללים ברורים יותר למסחר בפורקס. במסגרת הכללים תהיה דרישה ליציבות פיננסית, הגבלת שיעור המינוף שכיום עומד על 1:100, העברת מידע לרשות ני"ע, הסדרת זירות מסחר, עמידה בסטנדרטים של ביטוח כמו בחברות השקעות, רישוי ועוד.

רכז תפוזים ויאן יפני

רשות ניירות ערך הוציאה בעבר הודעה (סעיף 28 ב') המבהירה את נושא הצגת תשואות תיקים מנוהלים ללקוחות. הרשות התמקדה במנהלי תיקים והשקעות בעלי רישיון שמציפים ומייעדים על נושא הסיכון. הרשות לא מגלה עדיין מעורבות מספקת במסחר באופציות בינאריות ובפורקס למרות שמדובר, לכאורה, במסחר בעל אופי של הימור מובהק. הימור שנמצא במספר מדינות (קביעת האיחוד האירופי מ - 2012) בפיקוח של רשויות ניירות ערך. ואמור להיות כך גם בישראל. כדי למנוע סיפורי בכי ושברון לב של משקיעים תמימים שרצו רווח מהיר וחסרי הבנה בסיכון, חשוב שרשות ניירות ערך בישראל ותלחץ לממש את תיקון 42 לחוק ניירות הערך. נושא שהטיפול בו החל ב 2010 ועדיין לא הסתיים. תיקון שיגדיר סיכון, מינוף, זירות מסחר ויגן על הציבור כולל על הטייס והכירורג.

שחף מזין, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א)

  • עוד באותו נושא:
  • השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully