וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית על האג"ח של ישראל בחו"ל מייצגת כבר דירוג BBB

נחמיה שטרסלר

27.9.2002 / 8:23

הירידה דה פקטו בדירוג השווקים הבינלאומיים לאג"ח של ישראל מתבטאת בכך שישראל נדרשת כיום לשלם ריבית הגבוהה ב-2.5% מהריבית המשולמת על האג"ח בארה"ב



שליח "הארץ" לוועידת קרן המטבע הבינלאומית



הריבית הנדרשת כיום מישראל בגיוסי ההון שלה מארה"ב מייצגת דירוג אשראי של BBB למדינה, בעוד שהדירוג הרשמי של המדינה נותר עדיין גבוה בדרגה אחת - A מינוס. הירידה דה פקטו בדירוג שמעניקים השווקים הבינלאומיים לאג"ח של ישראל מתבטאת בכך שישראל נדרשת כיום לשלם ריבית הגבוהה ב-2.5% מהריבית המשולמת על האג"ח של ממשלת ארה"ב. זאת, בשעה שאג"ח בדירוג של A- נדרשות לשלם תוספת ריבית של 2% לכל היותר. כלומר, הריבית הנדרשת היום מהאג"ח של ממשלת ישראל גבוהה ב-0.5% לפחות מזאת של דירוג ה-A-, והדבר משקף את הסיכון הגבוה יותר שמייחסים שוקי ההון למצבה של ישראל.



ב-9 החודשים האחרונים של השנה הפסיקה ישראל את גיוסי ההון בארצות הברית, עקב הידיעה שאם תנסה לגייס, ידרשו ממנה ריבית גבוהה כזו, שמשמעותה תהיה שדירוג האשראי של ישראל יירד בפועל. ישראל היתה יכולה שלא לגייס הון בחו"ל במשך תקופה ארוכה זו, כי מבנה החוב החיצוני של המדינה מאפשר זאת. כתחליף עלה מאוד חלקו של הבונדס בגיוס ההון לישראל.



בימים שלישי ורביעי בשבוע הבא מתכוונים אנשי האוצר, בראשות המנכ"ל אוהד מראני, לבצע בניו יורק סבב פגישות בשני בתי השקעות, ליהמן ברדרס וסלומון סמית' בארני. שם ידובר באפשרות להנפיק איגרות חוב בסכום של 200 עד 400 מיליון דולר למימון גלגול החוב החיצוני של המדינה.



בפני החשב הכללי באוצר, ניר גלעד, יעמדו שני שיקולים נוגדים. מצד אחד הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב היא מאוד נמוכה - 1.75% - ולכן הבסיס לכל שערי הריבית הוא נמוך. כתוצאה מכך ממשלת ארה"ב מגייסת כיום כסף לטווח ארוך במחיר של 4.7%, וזה הבסיס לכל חישוב.



בתחילת 2002 ישראל היתה יכולה לגייס איגרות חוב בתוספת של 170 נקודות על רמת הבסיס, כלומר במחיר של 6.4% - תוספת של 170 נקודות (1.7%) מעל מחיר הבסיס האמריקאי של 4.7%. זה נחשב למחיר סביר.



אך עקב המאורעות הביטחוניים והכלכליים בישראל, הדרישה כלפי ישראל עלתה, ודרשו ממנה תוספת של 250 נקודות (2.5%) על מחיר הבסיס, כלומר ריבית של 7.2%.



מצד אחד, זו ריבית שאיננה גבוהה באופן אבסלוטי, כי הבסיס לכל מערך הריביות בארצות הברית הוא נמוך; אך מצד שני, ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לשלם תוספת של 250 נקודות. זאת מאחר שמקובל בעולם שאם אתה מדורג ברמה של A מינוס, אז ניתן להוסיף לך עד 200 נקודות. ולכן אם מוסיפים לך 250 נקודות אתה מאותת לעולם שאתה למעשה בעל דירוג נמוך יותר של BBB - וזה מסר לא טוב לשוקי ההון. לכן עד כה נמנעה ישראל מלקחת אשראי במחיר כזה.



ניר גלעד וצוותו יבדקו בניו יורק אם המצב השתנה לטובה, ואם המרווחים הנדרשים ירדו לרמה סבירה של עד 200 נקודות, אחרת לא יגייסו גם הפעם הון בארצות הברית.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully