וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרגיל של קבוצת אלון: מגלגלת את האחריות לקריסת מגה

אילנית חיות

30.6.2015 / 6:29

רשת מגה פנתה אתמול לביהמ"ש בבקשה להסדר חוב. בכך מגלגלת קבוצת אלון את האחריות למניעת קריסת מגה אל הבנקים והספקים. מקור בקבוצת אלון: "אם לא יהיה הסדר בתוך שבועיים - מגה לא תגיע לחודש אוגוסט"

מגה בול. שי מכלוף
מגה בול/שי מכלוף

האחריות לגורלה של רשת מגה הועברה אתמול (ב') מבעלי המניות של קבוצת אלון אל הנושים שלה: הספקים, הבנקים ומשכירי הנדל"ן, שלהם מגה חייבת 1.3 מיליארד שקל.

מגה פנתה לבית המשפט בבקשה לכינוס אסיפת נושים בתוך שבועיים והגעה להסדר חוב. הפנייה לבית המשפט הייתה כנראה מחויבת המציאות לאור מצבה העגום של מגה, שסיימה את הרבעון הראשון השנה עם הפסד של 87 מיליון שקל - אבל לבד מהצעד ההכרחי, קברניטי קבוצת אלון נקטו גם צעד ציבורי וטקטי.

אם שלושת הגורמים - ובעיקר הספקים והבנקים שלהם מגה חייבת את הכסף בפועל - לא יסכימו להסדר של מגה, האחריות על קריסתה של הרשת תהיה על הכתפיים שלהם. זה שונה משמעותית מהמצב ערב הפנייה לבית המשפט, שאת האשם היחידי בו ניתן היה לתלות בבעלי המניות.

עתה, אם לא יהיה הסדר חוב, הבנקים והספקים יצטרכו להיות אלה שיסתכלו ל-5,700 עובדי מגה בעיניים. קבוצת אלון תוכל למשוך בכתף ולומר שהיא מצדה עשתה כל מה שאפשר. היא הסכימה להזרים כסף. היא הסכימה קודם לכן להעניק ביטחונות, והיא באמת ובתמים רצתה, אבל זה לא יצא - ולא באשמתה.

הפנייה לבית המשפט גם ממחישה כי מאחורי הקלעים, בקבוצת אלון יש ספקות לגבי היכולת של מגה לצאת מהבוץ בלי ויתורים מרחיקי לכת מצד הספקים והבנקים, ואולי גם איתם.

לפני שבוע מסרה הנהלת אלון כי בעלי המניות יזרימו 220 מיליון שקל למגה. עכשיו ההזרמה הזו תלויה בהסדר החוב ובהבטחת הספקים להמשיך ולספק את הסחורה לרשת כרגיל, שהרי אם המדפים יהיו ריקים - לא יהיה למגה מה למכור.

מהבחינה הזאת, מנכ"ל קבוצת אלון, אביגדור קפלן, שמוביל את ההסדר, שומר היטב על הכספים של בעלי המניות. אלה יזרימו אשראי רק עד גובה של 60 מיליון שקל בחודשים יולי-אוגוסט. יתרת הכסף - עוד 160 מיליון שקל - יוזרמו רק אם יהיה הסדר חוב.

אם מישהו מהספקים דמיין איזה שיעור הוא יקבל בקרוב מהחוב בשל ההזרמה הצפויה - הוא יכול עכשיו לשכוח מזה.

הבנקים מתבקשים לתת גרייס של 3 שנים ולפרוס את החוב של מגה, ואילו הספקים הגדולים מתבקשים להסכים לדחיית תשלום 30% מהחוב (כ-200 מיליון שקל) במתווה של 5 שנים, שבהן מגה תפרע את החוב בתשלומים.

בצעד הזה לבדו גייסה מגה את הספקים אליה, שהרי אם מגה תקרוס בסופו של דבר, הם אלה שישלמו את המחיר.

המתווה הזה הופך את הספקים לסוג של שותפים במגה, אבל הוא עתיד להציב אותם בדילמה יומיומית: אם הם יתמכו ברשת כדי לסייע להצלחתה, הם אולי יצילו את החוב - אבל באותה המידה ממש, התמיכה הזאת עלולה להכפיל את החובות של מגה אליהם. כך שבמקרה של קריסה, המחיר שהם ישלמו יהיה כפול ומכופל.

הספקים מצדם חוששים מתרחיש כזה שאינו מנותק מהמציאות, וגם חוששים שהסכמה שלהם להסדר תגרור בקשות דומות מצד רשתות שיווק נוספות.

בכל מקרה, התמונה אמורה להתבהר מהר מאוד. מקור בקבוצת אלון אמר לנו אתמול: "אם לא יהיה הסדר בתוך שבועיים - מגה לא תגיע לחודש אוגוסט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully