וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חברות הדירוג מתייחסות למדיניות הממשלה יותר בחיוב מאשר בישראל"

נחמיה שטרסלר

27.9.2002 / 9:24

שר האוצר: "אם יהיה משבר קטסטרופלי כמו מלחמה עם עיראק, דירוג האשראי של ישראל יהיה בסכנה" * הריבית על האג"ח של ישראל בחו"ל מייצגת כבר דירוג BBB * פרשנות: רייטינג-שמייטינג * פיץ': "גם אם התקציב יעבור במלואו - אין זה אומר שלא נוריד את הדירוג של ישראל"



מאת נחמיה שטרסלר, שליח "הארץ" לוועידת קרן המטבע הבינלאומית



הורדת דירוג האשראי של שני הבנקים הגדולים מלמדת שמצבנו הכלכלי לא רק שלא משתפר, אלא מידרדר.



"אנחנו נמצאים בשנתיים של מלחמה, שהשפיעה קשה מאוד על הבנקים, וחוץ מזה יש תרומה למצבם בהתנהגותם במתן אשראי, ראה את החובות המסופקים שהם בסכומים עצומים. אבל עדיין שני הבנקים הגדולים מרוויחים יפה. הורדת הדירוג של הבנקים אומרת שקרה כאן משהו, אך אין הדבר אומר שחברות הדירוג יורידו גם את הדירוג של המדינה, כי היחס של חברות הדירוג למדיניות הכלכלית של הממשלה הוא הרבה יותר חיובי מאשר כל התייחסות כאן בישראל. אבל לא לעולם חוסן. אם יהיה משבר קטסטרופאלי כמו מלחמה עם עיראק, אז הדירוג של ישראל בסכנה.



"תוכנית החירום שקיבלה כאן קיתונות של ביקורת, אצלם זה היה תנאי. הם אמרו שאי אישור התוכנית יהיה מבחינתם סימן שלילי. לאורך כל התקופה הם אומרים "אנחנו מעריכים" את העובדה שבזמן הזה לא הגדלנו את גג ההוצאה, ואפילו אם הגדלנו את תקציב הביטחון, זה היה על ידי העברה מסעיף לסעיף".



אתה נערך למצב שבו יורידו את דירוג האשראי של ישראל?



"בנקים הם חלק מרכזי בכלכלה, אבל זה לא הכלכלה. יש גם דברים אחרים. אין מצב שבו יש פגיעה ביכולת החזר החובות שלנו".



ואם הציבור ירוץ על יתרות המטבע של ישראל בקנה מידה מהיר וגדול?



"גם במאי-יוני לא הציבור היה זה שרכש דולרים. היום, בשיעורי הריבית הקיימים, אין ספק שיש יתרון גדול להחזקת השקל".



אז לא תיפגש עם חברות דירוג האשראי?



"אנחנו עומדים להיפגש בימים הקרובים עם שלוש חברות הדירוג, חלק בוואשינגטון וחלק בניו יורק. הפגישות הללו הן גם על בסיס קבוע. אין פעם שאני בא לארה"ב ולא נפגש אתן, ואין פעם שהן באות לישראל ואני לא נפגש אתן. נציג להן את התקציב שהגשנו. אנחנו מתכוונים להעביר אותו בסוף אוקטובר. אני אומר להן שנעמוד ביעד הגירעון של שנת 3.9%) 2002), שנוריד את הגירעון ב-2003 (ל-3.0%), אספר להן על הרפורמות הגדולות מאוד בתקציב הביטחון ובשוק העבודה. בזמן הזה, תוך כדי המלחמה, אנחנו מפחיתים את הוצאות הביטחון ב-3 מיליארד שקל, שזה סכום עצום. וגם נדבר על הרפורמה במסים, שהולכת להפחית את שיעורי המס.



"מעולם לא היה טיפול תקציבי טוב יותר מאשר ב-2001 וב-2002. זה יישמע שחצני מה שאני אומר, אבל תקציב 2001 היה עם תחזית צמיחה של 4.5%. זה כמובן לא קרה, וגמרנו את השנה עם צמיחה של 0.9%-, ואתה צריך להבין איזו ירידה בהכנסות יש כתוצאה מזה, אך למרות הירידה, היתה משמעת פיסקלית באותה שנה ללא תקדים, ולא היה שום גידול בצד ההוצאות. אז נכון שהגירעון גדל, אבל קיצצנו ללא הרף.



"בנק ישראל הוציא מסמך שבו הוא מדבר על הגידול בחוב הלאומי ל-103% מהתוצר, ועל הסכנה שזה יוביל להורדת הדירוג של ישראל.



"אני יעצתי לנגיד בנק ישראל יותר מפעם אחת שכל אחד יעסוק בתחומו, ויפרסם את הדברים רק בתחום שבו הוא עוסק. אם זה היה רק זה, ניחא, אז לא היה אכפת לי, אבל כל יום אני קורא בעיתונות ביקורת ממנו. אבל גזרתי על עצמי שתיקה כבר חודשים ארוכים, באופן חד-צדדי".



מה דעתך על אי הורדת הריבית השבוע?



"כמו שאמרתי לך, אני לא מתכוון להתייחס לעניין של הריבית. תקרא לזה הפסקת אש חד-צדדית. בשיחות פנימיות אתו אני יכול להתייחס לזה, אך לא בפומבי".



אבל יש יחסי איבה ביניכם ואפילו שנאה, ולכן כאשר יש בעיה של בנק לפיתוח התעשיה, לא יושבים ביחד ומחליטים מהר, אלא זה נמשך ונמשך ומתווכחים, ובסוף נגרם נזק גדול לכלכלת ישראל.



"לא. אין שום איבה ושום שנאה כלפיו. אני חושב שמערכת כלכלית צריכה לפעול במשולב. מהיום הראשון אמרתי שאני אקצץ בתקציב ואשמור על משמעת פיסקלית, ואתה תוריד את הריבית. זה פחות מעורבות ממשלתית וזה שחרור מקורות לסקטור העסקי ולכן זה נכון. אבל זה לא התקבל על ידו. אם שני הצדדים מושכים לאותו כיוון (כלומר גם מדיניות פיסקלית מצמצמת וגם ריבית גבוהה - נ"ש), זה לא מסייע לכלכלה (כך בעצם רומז סילבן שלום שהוא היה רוצה לראות הורדת ריבית מסוימת של הנגיד כבר השבוע - נ"ש)".



אבל במקרים קודמים בהיסטוריה, כמו בנק צפון אמריקה, ישבו יום אחד ופתרו את הבעיה עוד לפני שזה הגיע לציבור הרחב. היה אז שיתוף פעולה בין האוצר לבנק ישראל.



"אי אפשר שבכל דבר האוצר יהיה אשם. הרי שר האוצר ומשרד האוצר לא ממונים על הבנק. האחריות החוקית היא של שרים אחרים, שני השרים האחרים. אם רשות החברות היתה באוצר, אז אולי היה גם טיפול אחר. אבל יש מצב מסוים שכאשר אף אחד לא נכנס, אז אנחנו נכנסים כדי לטפל בבעיה. (שלום מתכוון לשרת התעשיה דליה איציק ולראש הממשלה אריאל שרון, שאחראי על רשות החברות הממשלתיות - נ"ש).



"אבל כל דבר מפילים על שר האוצר. למשל, אפרים סנה הפיל עכשיו את העניין של המאבטחים באוטובוסים על שר האוצר. זו היתה חוצפה. כל הממשלה אמרה שזו חוצפה.



"היה את העניין של בנק למסחר. אז מה היה בשלטים? סילבן שלום. אי אפשר שבדברים השייכים אלינו אז רק אנחנו אחראים, אך בדברים ששייכים לאחרים אז זה גם אנחנו. אבל הבנתי, שר האוצר והאוצר אשמים בהכל. בסדר. הרי זו בדיחה. גם הפיגועים זה שר האוצר? גם הפיגועים.



"כולם מנסים לברוח מכל דבר. כולם מנסים לגלגל לעבר משרד האוצר כל דבר. את זה כבר למדתי. כל הזמן משרד האוצר. יש עכשיו הפגנות פעמיים ביום מול משרד האוצר בירושלים, ויש הפגנות גם מול הבית שלי בסוף השבוע".



האם התקציב יעבור בקריאה ראשונה בסוף אוקטובר?



"אני מאוד מקווה שכן. הרי צריך להבין שהליכוד מונה 19 מנדטים, כך שחסרים לנו 42. זה חלק מספיחי השיטה הקודמת. עכשיו השאלה היא אם מפלגת העבודה תגלה אחריות לאומית אם לאו.



"אז מדוע לא תלך לקראתם בעניין החרדים והמתנחלים, לקצץ גם בהם, כמו שקיצצת בכל עם ישראל, ולהוריד בפגיעה במקבלי הבטחת הכנסה?



"מה שהם אומרים זה שימוש פוליטי. זו בדיחה לצעוק מתנחלים וחרדים. כאילו העולם התחיל היום. לבוא ולהגיד שלא קיצצתי לחרדים - הרי נהפכתי שם ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully