וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון מבקשת תכנית חילוץ בהיקף של 29 מיליארד אירו לשנתיים

קובי ישעיהו

30.6.2015 / 8:45

יוון ביקשה תכנית חילוץ שלישית ממנגנון היציבות של אירופה (ESM). מוקדם יותר היום הנציבות האירופית הגישה ליוון הצעה חדשה להסכם. הפגנות סוערות באתונה בעד הסכם עם הנושים

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס בדיון בפרלמנט על משאל העם על הסדר החוב, 27 ביוני 2015. רויטרס
ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס/רויטרס

רגע האמת של יוון: כלי תקשורת באירופה - ובכללם ה"גרדיאן" הבריטי וה"בילד" הגרמני - גורסים כי ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס עשוי לטוס לבריסל הלילה כדי להשיג הסכם של הרגע האחרון עם נושיה של יוון. בתוך כך, הערב דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי יוון הגישה באופן רשמית קרן החילוץ של האירופית (ESM) תכנית חילוץ חדשה שתימשך שנתיים.

דובר הנציבות האירופית אומר היום לרשת BBC כי ממשלת יוון מנהלת שיחות של הרגע האחרון עם נושיה, לפני הדד-ליין הלילה בו היא תהפוך לחדלת פירעון באופן רשמי.

הדובר מסר שר"מ יוון התקשר לנשיא הנציבות האירופית אמש. התקשורת ביוון מדווחת כי המו"מ בין השניים נמשך בשעות האחרונות. כאמור, דיווחים אחרים באירופה גורסים כי לא רק שציפראס הסכים להצעת הנציבות, אלא הוא יטוס הלילה לבריסל כדי לסגור עסקה.

נשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יאנקר הגיש אמש הצעה נוספת לממשלת יוון על מנת להגיע להסכם רגע לפני שהמדינה נכנסת לחדלות פירעון באופן רשמי - כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מסרה כי יש עוד מקום למו"מ.

ברויטרס מדווחים כי השינוי העיקרי בהצעה החדשה שהגיש יאנקר נוגע להפחתת המס על לינה בבתי המלון ביוון ל-13% מ-23%. פרט לכך אין שינויים מהותיים.

הארי ת'יאוחריס (Harry Theoharis), פוליטיקאי יווני המשתייך למפלגת מרכז ומי שכיהן בעבר כמנהל רשות המסים של יוון, צייץ היום בטוויטר כי ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס כבר מינה צוות של פקידי ממשל שעובדים על החזרת יוון לשימוש במטבע הקודם שלה - הדרכמה.

אם התרחיש הזה אכן יתממש, יוון תחזור לשלוט במדיניות המוניטרית והפיסקלית שלה אך גם תיכנס לכאוס כלכלי הכולל העמקת המיתון ואינפלציה משתוללת בטווח הקצר, שכן הדרכמה צפויה לספוג פיחות חד.

ציפראס: אירופה לא תזרוק אותנו

ראש ממשלת יוון עדיין מאמין שמדינתו תישאר בגוש האירו. בראיון ל-ERT TV אמר אלכסיס ציפראס כי הוא מאמין שיוון, למרות הכל, תישאר בגוש.

"לא יזרקו את יוון מגוש האירו בגלל שהעלויות של מהלך כזה יהיו עצומות", אמר ציפראס.

נזכיר כי ביום ראשון הקרוב יצביעו, שוב, אזרחי יוון במשאל עם האם לתמוך במדיניות שמוביל ציפראס או ללכת עם המשך הרפורמות שדורשים נושי המדינה.

בהקשר הזה אמר בכיר בבנק המרכזי של גוש האירו, Benoit Coeure , כי "אם אזרחי יוון יצביעו נגד המדיניות של ציפראס במשאל העם, אז יש סיכוי טוב שיוון תישאר בגוש האירו".

נזכיר כי יוון אמורה להעביר היום תשלום בהיקף של כ-1.7 מיליארד דולר לקרן המטבע הבינלאומית, מה שקרוב לוודאי לא צפוי לקרות.

"השאלה היא פוליטית ותלויה באזרחי יוון. אם הם יחליטו שהם רוצים להישאר בגוש האירו אין לי ספק שהגורמים השונים באירופה ובעולם ימצאו את הדרך לעזור להם בכך", אמר קור.

ציפראס בונה על הזעם והכאב הגדול של אזרחי יוון ומאמין שהם ימשיכו לתמוך במדיניות שלו ושל מפלגתו שנבחרה לכהן רק לפני מספר חודשים. הוא גם מאמין שלמרות הכל יוון אכן תישאר בגוש האירו. נזכיר כי הבנקים ביוון סגורים מאתמול ועד ליום חמישי.

לגארד: עדיין פתוחים למשא ומתן

"אנחנו עדיין פתוחים למו"מ עם ממשלת יוון ואני מאמינה שניתן למצוא דרך לפתור את משבר החובות של המדינה", אמרה שלשום כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית. "אני ממשיכה להאמין שדרושה גישה מאוזנת ואפשר למצוא דרך להחזיר את יוון למסלול צמיחה והחזרת האמון במדינה. זאת תוך יישום רפורמות פיסקליות בתמיכה של מימון מוסדות בינלאומיים. ה-IMF תמשיך בגישה זו לנסות למצוא דרך לפתרון ביחד עם ממשלת יוון ושותפינו באירופה", אמרה לגארד.

בתוך כך, S&P הורידה אתמול את דירוג האשראי של יוון ל-"-CCC". הסוכנות מעריכה כי סיכויי היציאה של המדינה מגוש האירו עומדים על 50%, וכי חדלות פרעון ב-6 החודשים הקרובים היא בלתי נמנעת.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה אתמול למשבר יוון ואומרת בשיחות סגורות שהיוונים צריכים להחליט אם הם רוצים להישאר בגוש האירו או לא, והזהירה שאם האירו יתפרק - גוש האירו ייפול. בשיחות עם חברי מפלגתה בגרמניה (הנוצרים הדמוקרטים) אמרה מרקל שיוון צריכה לעשות את הצעד הראשון לעבר פתרון המשבר.

גם נשיא נציבות האיחוד האירופי, ז'אן קלוד יונקר, קרא לאזרחי יוון להצביע "כן" במשאל העם. "אל תבצעו התאבדות כי אתם מפחדים ממוות", אמר יונקר. "עליכם לומר 'כן', ללא קשר לשאלה. 'לא' במשאל העם משמעו 'לא' לאירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully