וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הפרסום בוואלה!: פשרה בתוכנית הכרייה במצפה רמון

יעל דראל

30.6.2015 / 16:19

בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS ומאבק תושבים נגד התוכנית להקים מפעל גריסה ולחדש את הכרייה במחצבות בסמוך לבתי מלון מתוכננים, הוחלט כי לא יוקם מפעל גריסה ויוצב מערך ניטור זיהום אוויר

נוף מצפה רמון. ShutterStock
מצפה רמון/ShutterStock

כשבועיים לאחר הפרסום בוואלה! נדל"ן, הגיע מאבקם של תושבי מצפה רמון בתוכנית הכרייה במחצבות לפשרה: בימים האחרונים סיכמה המועצה המקומית עם רשות מקרקעי ישראל כי בניגוד לתנאי המכרז המקוריים, במסגרתם אמורה היתה להתחדש הכרייה בשלוש מחצבות ישנות, לא תתאפשר הקמתו של מפעל גריסה בשטח האתר – סעיף שהדאיג רבים מתושבי האזור מחשש כי פעילות הגריסה תביא להידרדרות בזיהום האוויר במקום. בנוסף, סוכם כי הזוכה במכרז יחויב בהקמת מערך לניטור זיהום האוויר באזור - טרם תחילת העבודות וכי הקרן לשיקום מחצבות תחל בתכנון שיקום המחצבות. עוד סוכם, כי הקרן תירתם גם לשיקום המחצבה הנוספת באזור, הממוקמת מזרחית לכביש 40.

מאבקם של תושבי מצפה רמון במחצבות, החל בעקבות חששות סביבתיים מפעילות הכרייה וגם בשל ביקורת חריפה נגד קידומה של תוכנית הכרייה במקביל לקידום תוכנית תיירותית ממשלתית לבנייתם של שישה מלונות חדשים באזור, לא הרחק מאזור המחצבות. התוכנית הממשלתית, שכוללת 1,300 חדרי מלון חדשים למצפה רמון, אמורה להפוך את המקום לאזור ייחודי באופן שיקדם בסופו של דבר גם את הכרזתו כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו.

מכרז הכרייה שפירסמה לאחרונה רשות מקרקעי ישראל, כלל שלושה מגרשים, האחרון שבהם מרוחק כ-750 מטרים בלבד משכונת רובע דרכי הבשמים ומהאזור שבו צפוי להיבנות המרכז התיירותי החדש. המועד האחרון להגשת הצעות למכרז הוא באמצע יולי.

עד כה לא הביעה המועצה המקומית עמדה חד משמעית בנושא הכרייה והעובדה כי לבסוף גובשה פשרה בלבד קשורה בין השאר לכך שבמועצה קיוו לגרוף ארנונה שנתית בהיקף מוערך של כ-400 אלף שקל. היישוב מצפה רמון, הממוקם בלב הר הנגב כ- 80 ק"מ מדרום לבאר שבע ו- 150 ק"מ צפונית לאילת, משתרע על פני שטח שיפוט של כ- 64,500 דונם שמתוכם רק כ-3,500 דונם מיועדים למגורים. לאורך השנים צברה המועצה המקומית גירעון תקציבי בהיקף של כ-9 מיליון שקל.

עזרי קידר, ראש תחום תכנון וסביבה בעמותת קשת, המוביל את מאבק התושבים באזור, מסר בתגובה כי "שני הדברים החשובים ביותר הושגו. הראשון הוא איסור הצבת מגרסות חצץ והקמת מערך ניטור. זה פתר את עיקר הבעיה של ענני אבק שהיו מאיימים על בריאות ובטיחות התושבים, יעילות השדות וסולאריים ועתיד הפיתוח התיירותי של מצפה רמון. ההישג השני הוא ההבטחה של הקרן לשיקום מחצבות. המשמעות היא קיצור תהליך הקמת פארק על חורבות השטח בתוך 3-4 שנים במקום 6-7 שנים. הפארק ישמש לרווחת תושבי מצפה רמון ותייריה ויאפשר למועצה להקים מיזמים מניבי ארנונה גבוהה לאין שיעור מארנונת כרייה וחציבה".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר כי "לאור הסיכום רשות מקרקעי ישראל עידכנה את מכרז הכרייה המדובר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully