וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת השמאים תפעיל "קו חם" חינמי לשוכרי הדירות

יעל דראל

1.7.2015 / 10:46

יוזמה משותפת של לשכת השמאים ו-ועד שוכרי הדירות של ישראל תאפשר לשוכרי דירות להתייעץ בחינם עם שמאים בעת שכירת דירה או חתימה על חוזה. המהלך לא צפוי להשפיע על מחירי השכירות

תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012. דרור עינב
תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012/דרור עינב

כשני מיליון ישראלים שוכרים כיום דירות בשוק החופשי אולם שוק השכירות בישראל נחשב לשוק בלתי מוסדר שבו שכר הדירה וחוזי השכירות אינם מפוקחים – באופן שפועל לרוב לרעת השוכרים. בעוד חוק השכירות ההוגנת שאמור היה להסדיר את המצב בשוק לטובת ציבור השוכרים עדיין מתעכב, נולד שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין לשכת שמאי המקרקעין לבין ועד שוכרי הדירות של ישראל המבקש להכניס מעט סדר לטובת שוכרי הדירות הבלתי מוגנים.

במסגרת שיתוף הפעולה הוחלט כי לשכת השמאים תפעיל מעתה "קו חם" ללא תשלום לטובת שוכרי הדירות, במסגרתו יעניקו כ-50 שמאים ייעוץ וסיוע לשוכרי הדירות, מול משכירים שיציגו "דרישות מוגזמות", כהגדרתם. בלשכת השמאים מציינים כי עד כה כ-60 שמאים חברי הלשכה נתנו את הסכמתם למיזם.

במסגרת המהלך, שוכרי דירות שיהיו מעוניינים בייעוץ שמאי לקראת חידוש חוזים, פינוי דירה, או החלפת שוכרים, יעבירו את פניותיהם לוועד הארצי של שוכרי הדירות, שיקשר אותם עם אחד השמאים המתנדבים.

היוזמה החדשה צפויה לסייע לשוכרי הדירות בקבלת מידע מדויק בנוגע לשווי השוק של דירות המגורים אותן הם מבקשים לשכור, אלא שעל פי ההערכות של גורמים בשוק השכירות, האפקטיביות של המהלך על המחירים עצמם – צפויה להיות נמוכה.

יוזמה זו היא שיתוף פעולה ראשון בין דפני ליף, ממייסדות ועד שוכרי הדירות של ישראל, לבין יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס. בוועד מציינים כי היוזמה נולדה עקב מצוקת שוכרי הדירות, המתמודדים בשנים האחרונות עם עלייה עקבית בדמי השכירות ובהתעמרות ודרישות מוגזמות ואף לא חוקיות מצד המשכירים.

אוהד דנוס התייחס למהלך ואמר כי "אין ספק שדמי השכירות לדירות מגורים שוחקים רבים מתושבי ישראל ובעיקר את בני הדור הצעיר, העושים את צעדיהם הראשונים בעולם בכלל ובשוק השכירות בפרט. העלאת מחירי השכירות בשנים האחרונות הביאה לפריצת המחאה החברתית בקיץ 2011 ומאז ועד היום הייתה בכותרות, כשפתרון מעשי לבעיה טרם יושם. ההצהרות ששמענו לאחרונה על קידומו של 'חוק שכירות הוגנת' היוו טריגר לדרישות העלאה נוספות מצד משכירי הדיור – רובן תלושות מהמציאות ואינן קשורות למצב הכלכלי השורר בארץ". דנוס הדגיש כי כיום שוכרי הדירות חסרים את הכלים הבסיסיים לניהול משא ומתן מול דרישות המשכירים.

דפני ליף אמרה כי "שני מיליון שוכרי דירות יושבים ומחכים להסדרת נושא השכירות וכשאין הסדרה חקיקתית יש מקום ליוזמה אזרחית. הקו הם הוא כלי שמטרתו לתת מידע לשוכרים ברחבי הארץ ולשפר את עמדת המשא ומתן שלהם מול בעלי הבתים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully