וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וורן באפט: ההזיה ההמונית שפקדה את שוקי ההון בעולם באה אל קיצה

סוכנויות הידיעות

27.9.2002 / 21:56

אנשים יוצאים מדעתם כשהם פועלים כעדר, אמר גורו ההשקעות בריאיון לבי.בי.סי, והוסיף כי עידן המחירים המופקעים תם לעת עתה



וורן באפט, מהמשקיעים המצליחים בתבל, סבור כי "ההזיה ההמונית" שפקדה את שוקי ההון בעולם במהלך בועת הטכנולוגיה מגיעה לקיצה. בריאיון לבי.בי.סי אמר באפט, יו"ר חברת ההשקעות ברקשייר התאוויי, כי השווקים היום ריאליסטיים יותר בהשוואה לשנים קודמות, בהן התעלמו המשקיעים מההגיון הבריא.



דבריו של באפט נאמרו על רקע ירידות חדות במדד הדאו ג'ונס בוול סטריט, בעקבות אזהרות מאיימות של ג'נרל אלקטריק , פיליפ מוריס ו-SBC.



באפט אמר בריאיון כי החלומות שחלמו המשקיעים, "ההזיה", לדבריו, הביאה לשחיקתן של אמות המידה הנאותות בתחום החשבונאות והובילו להתפרצות קשה של שערוריות בחודשים האחרונים. בין השערוריות הידועות היו אלה של חברת האנרגיה אנרון, חברות הטלקום וורלדקום וטייקו, וחשדות לאי סדרים גם אצל חברות ידועות כמו AOL-טיים וורנר וסיטיגרופ . מרבית המנכ"לים באמריקה הם אנשים הגונים, לדעתו של באפט, אולם כשהם ראו כי מישהו אחר מרוויח 30 מיליון דולר, לעומת 3 מיליון דולר שהם קיבלו, הם לא התעלמו מכך.



באפט אמר כי הוא מכנה את בועת הטכנולוגיה "הזיה" מכיוון שבאותה תקופה היו חברות שלא היו יותר מאשר רעיון במוחו של יזם, אך נסחרו בשווי שוק של 20-30 מיליארד דולר. לדבריו, אנשים יוצאים מדעתם כשהם פועלים כעדר ומאבדים את יכולתם לראות את שנמצא מול עיניהם. אנשים מתנהגים כמו למינג, אמר באפט, מכיוון שכאשר מדובר בכסף, הם רוצים להאמין.



באפט נחשב לגורו השקעות שביסס את תורתו במשך 40 שנים של הצלחה על עיקרון הערך - השקעה בחברות אשר הערך הפנימי שלהן, כולל תזרים מזומנים ונכסים מוחשיים, גבוה יותר מהמחיר בו הן נסחרות. באפט קרא למשקיעים לנקוט בגישה ארוכת טווח אם ברצונם להצליח.



באפט לא השתתף ב"הזיה" ההמונית, שכן לדבריו, היה משולל הכישורים הדרושים להעריך חברות טכנולוגיה. באפט לא שלל את חשיבותו של האינטרנט, בעיקר כאמצעי מדיה, אולם בחר לא להשקיע בחברות בתחום זה.



המחירים המטורפים בהן נמכרו מניות חברות כאלו כבר אינם, אמר באפט, הסבור כי המצב המופרך לא ישוב בקרוב.



למשקיעים שאיבדו את מיטב כספם בהשקעות בתקופת הבועה אין לבאפט עצה ותבונה. למרבה הצער, אמר האורקל מאומהה, אין תרופה למי ששילם את המחיר הלא נכון עבור מניות, סחורה או נדל"ן.



בנימה אקטואלית יותר, אמר באפט כי איננו יודע מה תהיה השפעת עימות עם עיראק על השווקים או על הכלכלה והמליץ למשקיעים להתעלם מגורמים קצרי טווח.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully