וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצפים לילד ראשון? כך תחסכו מאות שקלים בהכנות

5.7.2015 / 13:51

ברשתות לתינוקות מציעים חבילות "הכל כלול" לאמהות בהיריון ראשון בעלות של אלפי שקלים. אלא שכלל לא בטוח שלכל המוצרים בהן יהיה שימוש. "נשים צעירות בישראל עוברות 'שטיפת מוח' על ידי רשתות השיווק", טוענת מנהלת קהילת מאמא-גורו בפייסבוק, ליאור רותם-גורדון

תינוק אוכל מבקבוק. ShutterStock
תינוק אוכל מבקבוק/ShutterStock

חבילת לידה - כבר בתחילת ההיריון

"המשווקים עושים שימוש ציני בצורך הבסיסי של הנשים לקנן ולהכין באופן מיטבי את הבית לקראת בואו של התינוק"

כל הורים טריים מכירים את תחושת התסכול והבלבול נוכח ים המוצרים שמציעות רשתות השיווק לרך הנולד ולאמו. הבלבול אף גובר מול החבילות לקראת לידה שמציעות רשתות התינוקות בפורמט "הכל כלול", הכוללות עשרות מוצרים שלהורים טריים לרוב עדיין אין מושג לגבי נחיצותם. "נשים צעירות בישראל, בעיקר אלו שנמצאות לקראת לידת הילד הראשון שלהן, עוברות 'שטיפת מוח' על ידי רשתות השיווק", טוענת מנהלת קהילת מאמא-גורו בפייסבוק, ליאור רותם-גורדון. "לכן החלטנו לבדוק באמצעות סקר את הרגלי הצריכה שלהן ומתוך כך לנסות לייעץ להן כיצד לרכוש נכון". מהסקר, שערך מאמא-גורו בקרב כ-1,000 נשים, עלה כי כ-70% מהאימהות רכשו לקראת הלידה מוצרים שמעולם לא השתמשו בהן.

מאמא-גורו פועל מזה כחצי שנה ומתפעל אתר צרכני וקהילת פייסבוק שבה חברות יותר מ-35 אלף אימהות. פעילות האתר מבוססת על חוכמת ההמונים ובמסגרתו האמהות מפרסמות את דעתן על מוצרי התינוקות והילדים בשוק, וכן מייעצות האחת לשנייה בשלל נושאים. אחד הנושאים הבולטים המעסיקים את האמהות הטריות הוא חבילות הלידה המוצעות על ידי הרשתות הכוללת, לטענת חלק מהאמהות, מוצרים שנחיצותן מוטלת בספק.

החבילות כוללות לרוב רשימה ארוכה של עשרות פריטים, מסווגים בקטגוריות, ובהם פריטי ריהוט לחדר התינוק, מוצרים לאמבטיה, מוצרי האכלה, ביגוד, מוצרים לטיפוח וטיפול בתינוק וכן מוצרים שאמורים לשמש את האם עצמה. מחירי החבילות משתנים בין הרשתות: החל מכ-2,000 שקלים עבור חבילה בסיסית ועד לעשרות אלפי שקלים עבור חבילה רחבה. על-פי הסקר של מאמא-גורו, 75% מהנשים בוחרות לרכוש חבילת לידה מלאה כבר בחודשי ההיריון המתקדמים, ורק 25% מהן "מפרקות" את חבילת הלידה ורוכשות כמה מוצרים בסיסיים טרם הלידה.

מהסקר עולה עוד כי 37% מהנשים רוכשות חבילת לידה לאחר לידת הילד הראשון בעלות של 3,500 שקלים, 45% מהנשים רוכשות חבילה בעלות של 7,500 שקלים, כ-15% בעלות של 12,500 שקלים ו-3% משלמות יותר מ-15,000 שקלים. "המשווקים עושים שימוש ציני בצורך הבסיסי של הנשים לקנן ולהכין באופן מיטבי את הבית לקראת בואו של התינוק", טוענת רותם-גורדון. לדבריה, עם השנים גדל מספר הפריטים לחבילת הלידה - ללא שום הצדקה.

ההמתנה משתלמת

"אין צורך לרכוש חבילת לידה מובנית, לבטח לא לפני הלידה ולפני שבוחנים את העדפותיו וצרכיו של התינוק"

לדברי רותם-גורדון, אחת הדרכים העיקריות לחסוך בקניית סל המוצרים הראשון היא פשוט להמתין עד לאחר לידת התינוק כדי להבין מה הם הצרכים. חבילות לידה רבות מציעות, למשל, ציוד הנקה - על אף שהאם הטרייה אינה יודעת טרם הלידה האם תניק או לא.

מבדיקת מחירי הפריטים המוצעים לאימהות במסגרת חבילת הלידה באתר שילב, למשל, עולה כי אם טרייה עשויה לחסוך מאות שקלים אם תמתין ללידה ותבחר באפשרות להניק או לא להניק. זאת, משום שהחבילה כוללת מוצרים הן לאפשרות ההנקה והן לאפשרות האכלה בתחליפי מזון תינוקות.

"אין צורך לרכוש חבילת לידה מובנית, לבטח לא לפני הלידה ולפני שבוחנים את העדפותיו וצרכיו של התינוק - ובמיוחד לאור העובדה שרוב המוצרים ישמשו רק לחודשים ספורים", טוענת גורדון. לדבריה, יש לקחת בחשבון אפשרות סבירה שההורים יקבלו חלק גדול מהמוצרים במתנה וכך יוכלו להחליף אותם בהתאם לצרכים. בנוסף מזכירה גורדון כי בכל בית חולים יש לכל הפחות סניף אחד של רשת למוצרי תינוקות, שבה ניתן לבצע את הרכישות לאחר הלידה.

600 שקל על בגדים לא מתאימים

מסקר שערך מאמא-גורו בקרב כ-1,000 נשים עלה כי כ-70% מהאימהות רכשו לקראת הלידה מוצרים שמעולם לא השתמשו בהן

דוגמה נוספת לבעייתיות ברכישת חבילת לידה היא המלצת הרשתות על רכישת ביגוד טרום הלידה. כך, למשל, ממליץ אתר שילב לאימהות לרכוש 6 חזיות ו-6 רגליות לתינוק, 2 בגדי גוף ארוכים, חליפה ראשונה, אוברולים ראשונים, כובע, זוג כפפות, גרביים וסט לבוש חגיגי. גם חבילת הלידה באתר מוצצים כוללת רשימת ביגוד דומה, ואילו באתר בייבי לאב מוצעת חבילת לידה ללא כל אזכור לביגוד לתינוק מלבד מוצרי החתלה.

מבדיקת המחירים בשילב עולה מראה כי גובה ההוצאה על כלל פריטי הביגוד הוא כ-600 שקלים בממוצע, הוצאה שלטענת גורדון יכולה להצטמצם אם תחליט האם להמתין עם רכישת הבגדים לאחר הלידה. "האינדיקציה שאמא מקבלת לגבי המשקל שבו ייוולד התינוק רחוקה מלהיות מדויקת, ופעמים רבות התינוק נולד במשקל שונה מזה המשוער", אומרת גורדון. "ההחלטה של האימהות לרכוש סט בגדים שלם קודם היוולדו של התינוק, מבלי שתדענה מהו משקלו של התינוק ומהי כמות הבגדים שלו תזדקקנה - מייקרת ללא שום הצדקה את הרכישה הראשונה שלהן".

מרשת שילב נמסר בתגובה: "היועצות ברשת מתאימות את רשימת הלידה לכל לקוח בנפרד. אנו קשובים לצרכים ומייעצים בהתאם. הרשימה הניתנת באתר היא הרשימה הכללית, הכוללת את כלל המוצרים, שמהם יש לסמן לפי הצורך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully