וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: בעלי מגה יגדילו את ההזרמה לרשת ל-300-340 מיליון שקל

14.7.2015 / 11:09

השופט דורש מבעלי מגה למצוא פתרון להון החוזר כדי שניתן יהיה להגיע להסדר חוב; בעלי השליטה מתייעצים עם הבנקים. הקפאת ההליכים לעדן טבע מרקט הוארכה ב-30 יום. שרגא בירן הגיע לביהמ"ש, דודי ויסמן לא

שרגא בירן. תמר מצפי, גלובס
שרגא ברוש/גלובס, תמר מצפי

שופט בית המשפט בלוד, אילן שילה, הורה היום (ג') לבעלי השליטה בקבוצת אלון רבוע כחול, החברה-האם של רשת מגה, למצוא פתרון להון החוזר, וזאת על מנת שיהיה ניתן ללכת להסדר חוב ברשת.

בדיון שקיים השופט בצהריים בדלתיים סגורות, בו השתתפו מחד בעלי השליטה באלון רבוע כחול וראשי הקבוצה, ומאידך נציגי הבנקים ומספר מועט של נציגי ספקים, ביקש השופט כי אלון רבוע כחול תגדיל את ההזרמה לרשת מגה - בקשה שנענתה בשלילה על-ידי החברה-האם, שטענה לאורך כל הדיון כי ההזרמה שהיא מבצעת מספיקה.

"מה יקרה אחרי ה-13 ביולי אם לא יהיה הון חוזר, וספקים צריכים לספק סחורה לרשת, ואין להם ביטחונות?", הקשה השופט.

באולם נמתחה ביקורת קשה על אלון רבוע כחול, כאשר בנק הפועלים טען כי אלון רבוע כחול יכולה ומסוגלת להזרים סכומים גדולים יותר, אך הוא אינו רשאי לחשוף את מקורות הונה של הקבוצה.

לשאלת השופט האם אלון רבוע כחול מוכנה שהבנק יחשוף את אותם מקורות, הודיע מנכ"ל קבוצת אלון, אביגדור קפלן, כי הקבוצה אינה מוכנה לכך.

עוה"ד ניצה פוזנר, המייצגת את החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל בע"מ), הקשתה ושאלה מדוע שאלון רבוע כחול לא תזרים 240 מיליון שקל לרשת כהון, ולא כהלוואה.

הביקורת נמתחה גם על הפרדת הנדל"ן של הרשת לחברה-האחות רבוע נדל"ן. נטען כי 80% ממחזור ההכנסות של רבוע נדל"ן מקורו ברשת מגה או באלון רבוע כחול. החברה הרוויחה אשתקד 261 מיליון שקל לפני מס על הכנסות של 338 מיליון שקל, קרי רווחיות של 77%.

אלון רבוע כחול מחזיקה 61% ממניותיה של רבוע נדל"ן, ונטען כי כיוון שהמניות אינן משועבדות, הרי שרבוע נדל"ן יכולה בהחלט לשמש מקור להזרמת כספים לרשת מגה.

בשעה זו מתקיימת התייעצות בין הבנקים ובעלי השליטה באלון רבוע כחול, והדיון צפוי להתחדש בהקדם.

מה שמסתמן כעת הוא שהחברה-האם רבוע כחול תגדיל את ההזרמה לרשת מגה מ-240 מיליון שקל ל-300-340 מיליון שקל. כמו כן, לפחות 150 מיליון שקל יוזרמו כהון עצמי לתוך רשת מגה ולא כהלוואה או ערבות לכספים - המודל המקורי שאותו הציעה רבוע כחול גם הבוקר. כרגע ישנה כאמור התייעצות של ראשי רבוע כחול, ובית המשפט ממתין לתשובתם.

"למה שלא תזרימו עוד כסף למגה?"

לדיון התייצב היום לראשונה שרגא בירן, מבעלי השליטה בקבוצת אלון רבוע כחול, החברה-האם של מגה.

בעוד שהספקים תמכו באסיפת הנושים בהסדר החוב שהציעה מגה, ההסדר נתקל בהתנגדות מצד הבנקים ובעיקר מצד בנק הפועלים, שדרש כי בעלי השליטה יזרימו הון למגה שיבטיח את יציאתה מהמשבר.

במהלך הדיון שאל השופט את בעלי השליטה באלון רבוע כחול: "למה שלא תזרימו יותר כסף למגה?".

השופט מנסה כאמור לפשר בין הצדדים, וביקש לברר עם בעלי השליטה, קרי שרגא בירן והקיבוצים, מדוע לא יזרימו סכומים גדולים יותר לרשת מגה. הזרמה כזו תדרוש גם מדודי ויסמן, השותף לשליטה, להכניס את היד לכיס, אך הוא בחר שלא להופיע לדיון בבית המשפט, למרות שההידרדרות במצב החברה התרחשה תחת שרביטו כמנכ"ל אלון רבוע כחול.

כשעה וחצי לאחר תחילת הדיון השופט שילה הוציא את התקשורת ואת כל הנושים של מגה מהאולם, והחליט באופן תמוה לקיים דיון סגור עם בעלי השליטה והבנקים.

מלבד שרגא בירן, לדיון הגיע גם יושב-ראש משקי גרנות המשמש כנציג הקיבוצים, עמית בן-יצחק. כאמור, לדיון לא התייצב דודי ויסמן, למרות שהוא אחד מבלי השליטה של קבוצת אלון.

הוארכה הקפאת ההליכים בעדן טבע מרקט

תחילה התקיים היום הדיון על תת-רשת המזון האורגני עדן טבע מרקט, בה מועסקים כ-660 עובדים, אשר נכנסה להקפאת הליכים. נאמנת הרשת, דורית לוי-טילר, ביקשה מבית המשפט לקבל ארכה להליך הקפאת ההליכים, על מנת לנסות ולהציל את הרשת מקריסה ולמצוא לה קונה."לא יכול להיות ש-640 עובדים יתאדו. יש מתעניינים ברשת", מסרה.

עוד ביקשה לוי-טילר כי כאשר מגה תגיע להסכם עם הנושים, היא תזרים כסף לסניפים של עדן טבע מרקט. העובדים, בנק לאומי והתאחדות התעשיינים תמכו בבקשה. בכל אותה שעה ישב שרגא בירן באולם מבלי שנטל חלק בדיון ובעודו ממתין לתחילת הדיון על מגה.

בסופו של דבר השופט שילה החליט לתת לעדן טבע מרקט הזדמנות והאריך ב-30 יום את הקפאת ההליכים שלה כדי לתת לה צ'אנס לנסות ולמכור את הרשת. בתקופה זו תתנהל הרשת רק על בסיס הכספים שיש בידי נאמנת הרשת.

השופט שילה ציין כי לא הייתה התנגדות אמיתית לבקשה שהגישה מגה להקפאת ההליכים לעדן טבע מרקט, וכי הוא שמע שבחים על פעילות הנאמנת בתקופה קצרה זו.

לגבי התנגדותו של גיא פרוביזור, מייסד עדן טבע מרקט ומנכ"לה לשעבר, להמשך ההקפאה ודרישתו כי השופט ייאלץ את מגה להזרים לה כספים, ציין שילה כי יש להצטער שפרוביזור לא הביא את דבריו בפני הנאמנת, וכי אין זה המקום לדון בטענותיו.

שילה החליט כי הבנקים יאריכו את תוקף הערבויות לעדן טבע מרקט שזמן פירעונן פג ב-45 הימים הקרובים.

בתוך כך, מתברר כי אלון רבוע כחול עיכבה כספים שהייתה חייבת לרשת מגה. נכון לסוף 2014 הייתה חייבת החברה-האם לרשת סכום של 165 מיליון שקל, שתפח ל-194 מיליון שקל עד למארס 2015. אלון רבוע כחול טוענת כי החזירה למגה את החוב בסוף מאי 2015. ברור כי התמהמהותה של החברה בהשבת הכספים לרשת פגעה בתזרים המזומנים שלה.

יצוין כי החוב של מגה לבנק הפועלים עומד על 311 מיליון שקל ומהווה כ-60% מכלל החוב למערכת הבנקאית. 80 מיליון שקל בלבד מתוך החוב מבוטחים בערבות של החברה-האם אלון רבוע כחול.

הסדר החוב שהציעה מגה לבנקים כולל דחיית החוב לתקופה של 11 שנים, מתוכן 3 שנות גרייס, 60% נוספים בפריסה של 7 שנים, ופירעון יתרת 40% מהחוב רק בשעה ה-11.

לטענת בנק הפועלים, לא הוצג כל מקור לפרעון יתרת 40% מהחוב. בנק המזרחי הודיע כבר בדיון הקודם בבית המשפט כי יתנגד להסדר החוב. עם זאת, ייתכן שהוא הגיע לפשרה עם אלון רבוע כחול לגבי חלק מהחוב - 75 מיליון שקל מתוך 145 מיליון שקל שתפרע אלון רבוע כחול, כיוון שמדובר בחשבון המשותף לה ולרשת מגה.

קודם לכן, נציין, דרשה אלון רבוע כחול הסדר חוב גם לסכום זה, בטענה כי הכספים בחשבון שימשו את מגה.

אלון רבוע כחול, מצדה, הגישה לבית המשפט נייר עמדה, ולפיו בעלי השליטה תומכים במגה בהיקף של 500 מיליון שקל. עם זאת, חלק מהנתונים שהוגשו לבית המשפט סותרים אמירות קודמות של החברה.

כך למשל אביגדור קפלן, מנכ"ל אלון רבוע כחול, טען לאורך כל הדרך כי היקף הערבויות של אלון רבוע כחול למגה עומד על 470 מיליון שקל, ואילו בפנייה לבית המשפט מצוין כי היקף הערבויות היום הוא 300 מיליון שקל בלבד.

עוד צוין כי החברה-האם תזרים למגה 240 מיליון שקל, ואילו בהסדר החוב מול הספקים צוין מפורשות כי החברה תעמיד למגה את הסכום, אם בדרך של הלוואה ואם בדרך של ערבויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully