וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלונה אושר עד מטעה צרכנים בסימון המחירים

16.7.2015 / 14:02

ענווה גוטמן הגישה תלונה נגד רשת אושר עד בעקבות מקרה בו הובלט מחיר בקבוק בירה ללא פיקדון ומקרה אחר בו נדרש הצרכן לקנות משמנת מתוקה - מוצר בפיקוח רק בתוך מארז

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כבר כתבנו בעבר על כך שרשתות השיווק אינן מקפידות על סימון המחירים כפי שנקבע בחוק הגנת הצרכן. מקרה נוסף שהגיע לידיעת וואלה! צרכנות מוכיח כי תופעה זו ממשיכה להתקיים מדי יום ברשתות השונות והצרכנים מצדם ממשיכים לשלם את המחיר.

כמדי שבוע, ביקרה ענווה גוטמן מנתיב העשרה בסניף "אושר עד" שבישוב בת הדר הקרוב למקום מגוריה. "לרשת אושר עד יש מדיניות מבורכת - למכור בזול ובכמויות אדירות, אבל כבר לא מעט פעמים נתקלתי בהטעיות צרכניות של הרשת שבסופו של דבר פוגעות בי כלקוחה שלהם", אומרת גוטמן. במקרה זה, החליטה אחת ולתמיד להרים את הכפפה ולהגיש תלונה למועצה הצרכנות.

התלונה הראשונה מתייחסת לכך שהרשת הציגה על גבי כרזה, שני מחירים עבור אותו בקבוק בירה "הרנברג": המחיר שהובלט היה 3.90 שקלים ליחידה והמחיר שנכתב בקטן בתחתית העמוד, היה 4.20 שקלים כולל פיקדון. כלומר, צרכן שניגש לקנות את הבקבוק עלול שלא לשים לב למחירו המלא ועל ידי כך לשלם יותר ממה שתכנן עבור יחידה. הדבר כמובן עומד בניגוד לחוק הגנת הצרכן שקובע כי הצגת מחירו של המוצר היא של המחיר הכולל בלבד ואין להחסיר כל תוספת שאין לצרכן אפשרות מעשית לוותר עליה במסגרת העסקה. כלומר, לקוח שיחליט לרכוש בקבוק בירה יצטרך לשלם במעמד הרכישה את מלוא המחיר העומד על 4.20 שקלים ועל כן זהו המחיר היחידי שעל הרשת היה להציג. כמו כן, קובעת הרשות כי לא ניתן לרשום שני מחירים עבור מוצר אחד ובוודאי לא להציג את המחיר הכולל בקטן לעומת המחיר הכולל המוצג בגדול.

במקביל להצגת שני מחירים, עולה בעיה נוספת מאופן הצגת המחיר במקרה זה, שכן על פי החוק רשתות השיווק מחויבות לסמן על גבי המוצרים עצמם את המחיר באמצעות מדבקה- דבר שגם עליו הרשת לא הקפידה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תלונה נוספת שהעלתה גוטמן מתייחסת למכירת מארז שלישייה של שמנת מתוקה הנמכרת בישראל כמוצר בפיקוח. לטענתה של גוטמן "אין כל היגיון שמוצר יימכר במחיר בפיקוח אבל לא יתאפשר לצרכנים לרכוש אותו ביחידה בודדת אלא רק במארז של שלישייה". כשמחשבים את עלות המארז ניתן לראות כי על פניו הדבר משתלם לצרכנים שכן, מחיר יח' שמנת מתוקה 250 מ"ל בפיקוח עולה 6.60 שקלים ואילו מארז שלישייה בסניף "אושר עד" יעלה 17.90 שקלים, כלומר 6 שקלים ליח'. אלא שבמקרה של שמנת מתוקה שהינה מוצר שתוקפו פג בתוך פרק זמן קצר, אין הגיון לחייב את הצרכנים לקנות מארז של שלישייה ולהסתכן בזריקתם.

מבדיקה שערכנו עם המועצה לצרכנות נראה כי אין חוק האוסר מכירת מארזים של מוצרים בפיקוח אך ע"פ עו"ד אהוד פלג, מנכל המועצה לצרכנות "הפרקטיקה הנהוגה במקרה זה מטרפדת למעשה את אפשרות הצרכנים להוזיל את קנייתם". לדבריו השמנת המתוקה היא מוצר הנתון בפיקוח מחירים ממשלתי מתוך כוונה להוזילו לציבור הרחב, בדגש על אוכלוסיות מוחלשות. לכן "כפייה של קנייה כמותית על צרכן בניגוד לרצונו, אומר מהווה התנהלות בלתי הוגנת ומסכלת כוונה זו של הממשלה להקל על ציבור הצרכנים".

מרשת "אושר עד" נמסר: "השילוט עומד בכל דרישות החוק. ההבחנה בין מחיר המוצר לבין הפיקדון, אשר איננו חלק מן המוצר, מקובלת בשוק הקמעונאי כפי שניתן להיווכח בכל סרט קופה".

  • עוד באותו נושא:
  • אושר עד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully