וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע הזמן לסגור את קרן קיימת לישראל

19.7.2015 / 14:04

קק"ל היא גוף מנופח המזבז כספי ציבור על משכורות לבכיריו. ישראל בוקסר סבור כי תפקידו ההיסטורי של גוף זה הסתיים

קרן קיימת לישראל (קק"ל) היא קופת מזומנים מעבר להחזקותיה בקרקעות מדינה. על פי המאזן שקק"ל פרסמה לאחרונה, הונה העצמי (כולל קרקעות) עומד על 9 מיליארד שקל. החברה מנהלת תיק השקעות בניירות ערך סחירים בהיקף 1.5 מיליארד שקל. 270 מיליון שקל נוספים מוחזקים במזומנים ונותר לקוות שהזעזועים האחרונים בשווקים (סין, יוון) לא גרמו נזק לתיק ההשקעות. קק"ל נוסדה ב-1901 במטרה לגאול קרקעות ובין מייסדיה היה גם חוזה המדינה הרצל. ב-1948 קיבלה קק"ל את אדמות הנפקדים, ערבים שברחו בעקבות מלחמת העצמאות ובשלב מאוחר יותר גם חלק מהאדמות של נספי השואה. אדמות הנפקדים והנספים הועברו ברובם לממשלה ואדמות נספי השואה עדיין מעוררות מספר בעיות ותביעות מצד יורשים.

מדינת ישראל העצמאית אינה זקוקה לקק"ל במתכונתה הנוכחית. בשביל ייעור יערות סימון שבילים והכנת אזורי קמפינג אפשר להחזיק קק"ל מצומצמת ורזה ולא דינוזאור עתיר שומנים. עלות העסקה ממוצעת לעובד בקק"ל היא 300,000 שקל לשנה או כ-24,000 שקל לחודש. סכום עתק במושגי השירות הציבורי. בגלל שיקולים פוליטיים מיותרים לקק"ל יש שני יו"ר שאחד מהם בוודאי מיותר – אפי שטנצלר ואלי אפללו. היו"ר מרוויח משכורת של שר בממשלה דהיינו עלות של יותר מ-42,000 שקל לחודש לא כולל הוצאות נלוות, רכב, טלפון ועוד. בקק"ל עובדים 950 עובדים קבועים. מנכ"ל קק"ל, מאיר שפיגלר, מרוויח שכר של מנכ"ל ממשלתי לא כולל תנאים נלווים ומדובר בכ-32,000 שקל עלות חודשית. סעיף ההוצאות במאזן קק"ל מלמד שהחברה שילמה 60% מהכנסותיה לרשות מקרקעי ישראל ומדובר בתשלום נמוך שכן אין סיבה שלא יועברו למדינה 85% מההכנסות או לחילופין שקק"ל תהפוך לחברה ממשלתית כפי שראוי להיות.

ב-2014 המשנה ליועץ המשפטי, אבי ליכט, קבע שקק"ל צריכה להתנהל בשקיפות מבעבר. בעקבות הביקורת הציבורית ואיומי האוצר על ההתנהלות וקיומה העצמאי התמוה של קק"ל, הפך פרסום המאזן "לחגיגה של שקיפות" ושטנצלר הזדרז להבהיר שמסע ההשמצות נגד חוסר השקיפות בקק"ל חסר טעם והחברה מתנהלת למופת. מבחינת שטנצלר ואפללו קק"ל היא ביזנס מצוין. פוליטית אין להם סיכוי להתברג במפלגות וכאן הם מקבלים שכר של שר ומסעות ברחבי העולם במחלקת עסקים ופגישות עם נדיבים ושועי עולם. הציבור, ובסתר ליבם גם רוב הפוליטיקאים, יודעים שקק"ל מיותרת בישראל 2015. איש לא מצליח להילחם בענק רב הזרועות שנקרא קק"ל ואשר תוקף את מבקריו ומצליח לגונן על עצמו. עד כדי כך עושים צחוק ראשי קק"ל מהממשלה שהם שוקלים להפריד את נכסי קק"ל מהמדינה מהלך אבסורדי שכן קק"ל שייכת לעם היהודי ולא לעובדיה ובכיריה מדושני העונג והשכר. קק"ל גם משקיעה סכומי עתק בפרסום עצמי בתקווה שתתרום לתדמית של עשיה.

שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, הבין שקק"ל אינה יעילה ואת הכסף שמושקע בניירות ערך סחירים צריך להעביר לקופת המדינה ואת הקרקעות לציבור. שר האוצר הנוכחי, משה כחלון, צריך לצמצם עד למינימום את פעילות קק"ל ולמשוך לקופת האוצר את ההשקעות, הקרקעות ומרבית ההכנסות. 114 שנה חלפו מאז שקק"ל נוסדה, תפקידה ההיסטורי הסתיים לפני שנים רבות והיא גוף מיותר.

ד"ר ישראל בוקסר, מרצה המרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה

  • עוד באותו נושא:
  • קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully