וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרויקט איאן של ADC ישראל נאבק על עתידו

יובל דרור

29.9.2002 / 12:10

בעקבות כישלון השיווק של מערכת הגישה של שירותי פס רחב iAN, אחד משני המוצרים המפותחים במרכז הפיתוח של ADC בישראל, חוששים בארץ מביטול הפרויקט



במרכז הפיתוח הישראלי של חברת ADC האמריקאית, יצרנית ציוד הגישה למערכות טלפונים, ממתינים בדריכות לתוצאות הכספיות של החברה לרבעון האחרון, העתידות להתפרסם באמצע אוקטובר. החשש בחברה הוא כי תוצאות גרועות במיוחד יביאו לביטול אחד משני הפרויקטים של מרכז הפיתוח בישראל. הסיבה העיקרית לחשש זה היא כישלון השיווק של אחד משני המוצרים המפותחים בארץ: מערכת הגישה לרשתות DSL איאן (iAN). מרכז הפיתוח של ADC בהרצליה מעסיק כיום כ-250 עובדים, לאחר שבתחילת אוגוסט השנה פיטרה ADC ישראל 84 מ-340 העובדים שהעסיקה.



ADC ישראל מפתחת מוצרי גישה לרשת הטלפונים, המאפשרים לחברות הטלפוניה לספק ללקוחות הקצה שלהן שירותים מגוונים על גבי קו תקשורת מסוג DSL, ובהם שירותי העברת קול, מידע, וידיאו ועוד, ובכך להגדיל את הכנסותיהן. הפיתוח בישראל מתרכז בשני מוצרים דומים המיועדים לשני שווקים: BroadAccess המיועד לשוק הבינלאומי, ו-Access Network Intelligent) iAN) המיועד לשוק האמריקאי, שהוא השוק המרכזי שבו פועלת ADC. הצורך לפתח שני מוצרים שונים נובע מההבדל בתקני התקשורת הנהוגים בארה"ב ובאירופה.



פעילות ADC ישראל החלה ב-98', לאחר רכישת חברת טלדאטה (Communications Teledata) הישראלית, שעסקה אף היא בייצור ופיתוח של מוצרי גישה לרשתות קוויות ואלחוטיות, תמורת 200 מיליון דולר במזומן. החברה נרכשה לאחר ש-ADC שילמה 15.75 דולר למניית טלדאטה - 15% יותר ממחיר מניית החברה, שנסחרה בנאסד"ק באותה תקופה.



פיתוחו של איאן החל לפני כשש שנים בטלדאטה, ועל פי הערכות, ADC השקיעה בפיתוחו כ-100 מיליון דולר. איאן היה אמור להביא את ADC לעמדת הובלה בשוק שבו מתחרות אלקטל, סיסקו ומרקוני. כאשר חשפה ADC את איאן בתערוכת סופרקום ביוני 2002, המשבר בענף התקשורת היה בעיצומו. ב-4 ביוני הודיעה ADC כי "חברות טלפוניה רבות הביעו עניין באיאן. בצפון אמריקה החל ניסוי עם מפעילת שירות שיחות בינלאומיות גדולה. ניסויים נוספים צפויים להתחיל לקראת סוף יוני". ואולם גורמים בחברה טוענים כי המוצר הגיע לשוק באיחור של שנתיים. לטענתם, הנהלת ADC אינה מרוצה מביצועי המוצר, וביקשה לשלב בו תכונות מתקדמות יותר, שפיתוחן לא יושלם לפני אמצע 2003.



בתגובה על כך טען בכיר בחברה כי חוסר הצלחתו של איאן בשוק אינה כישלון של מרכז הפיתוח: "חברות הטלקום הגדולות שבחנו את המוצר הביעו התלהבות רבה. אין שום בעיה עם הטכנולוגיה של איאן. הבעיה היתה שכל החברות אמרו כי אף שהיו מעדיפות את המוצר שפותח על ידי ADC ישראל על פני המוצרים שברשותן, עלות המעבר בין המוצרים גבוהה, שכן היא מצריכה השקעה בתשתית, הדרכות של כוח אדם, הטמעות וכדומה. הן נתנו לנו להבין שימשיכו לרכוש מוצרים מספקים קיימים וכי אין בכוונתן להשקיע סכומי כסף גדולים ברכישת איאן ב-18 החודשים הקרובים. המצב הזה אופייני לשוק כיום - הפער בין התלהבות טכנולוגית לבין ההחלטה להוציא דולר על אותה הטכנולוגיה הוא פער עצום".



מתכוננים להחלטות קשות



לפני כחודשיים בוצעה הערכת מצב ב-ADC ארה"ב על עתיד המוצר איאן. בעקבות הדיון, הגיעה החברה לשלוש מסקנות: הראשונה, מצבה בתחום ציוד הגישה לרשתות אינו שונה ממצבן של חברות אחרות בתחום, שאינן מצליחות למכור מוצרים חדשים גם הן, ולכן יש לקצץ במצבת אנשי הפיתוח.



המסקנה השנייה היתה ש-ADC לא תצליח למכור את המוצר לחברות תקשורת גדולות, דוגמת AT&T, בלסאות, ספרינט ואחרות, משום שהן מחויבות למוצרים מתחרים של אלקטל, מרקוני וספקיות ענק אחרות. אלה אינן מעוניינות לרכוש מוצרים חדשים מכיוון שעלות המעבר ממוצר למוצר גבוהה מדי בתקופת המשבר הנוכחית. לאור זאת הוחלט להתמקד בשיווק המוצר לחברות טלפון קטנות הפועלות בארה"ב, משום שהן פחות מחויבות לספקיות הציוד הגדולות.



לאחר פרסום תוצאות הרבעון השלישי, החליטה החברה לקצץ במצבת עובדיה בכל העולם. בישראל יושמה ההחלטה באוגוסט, בפיטורי 85 עובדים במרכז הפיתוח של ADC בהרצליה, רובם אנשי פיתוח שעבדו על איאן. מנכ"ל מרכז הפיתוח בישראל, אמנון אונגר, כינס אז את העובדים ואמר להם שהפיטורים הם חלק מהחלטת ADC האמריקאית לפטר ב-2002 כ-26% מכוח העבודה שלה, ואינם קשורים לביצועי מרכז הפיתוח. למרות זאת אמרו אז כמה מהעובדים כי למצבו של מרכז הפיתוח השלכה ישירה על היקף הפיטורים. "ידענו שהצעד הזה יגיע, רק לא ידענו מתי", אמרה אז עובדת שפוטרה.



מקורבים לחברה טענו כי אנשי המכירות של ADC ארה"ב טוענים כי לחברה אין מחויבות למוצר איאן, ומכאן שייתכן שהוחלט לחסלו. ב-ADC ישראל מכחישים טענה זו בתוקף, ואולם לא שוללים אפשרות כזו בעתיד. "התוצאות של ADC ברבעון השלישי היו קשות. אם המצב יחמיר ברבעון הרביעי, החברה עשויה לקבל החלטות קשות", אמר מנהל בכיר בחברה.



ADC העולמית שרויה במשבר עמוק. מנייתה, שנסחרה ביולי 2000 במחיר של יותר מ-40 דולר, נסחרת כיום ב-1.5 דולר, לאחר שבתחילת ספטמבר נסחרה במחיר הנמוך ביותר שידעה מאז 1.05 - '94 דולר.



ברבעון הכספים השלישי שלה, שהסתיים ב-31 ביולי, לאחר שקיצצה את תחזית ההכנסות שלה, דיווחה החברה על הכנסות בהיקף 235 מיליון דולר ועל הפסד נקי של 629 מיליון דולר. זאת לעומת הכנסות של 548 מיליון דולר והפסד של 58 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2001. בתשעת החודשים הראשונים של 2002 דיווחה החברה על הכנסות של כ-827 מיליון דולר, לעומת 2.01 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2001. בקופתה נותרו 273 מיליון דולר.



מ-ADC ישראל נמסר בתגובה: "ADC מאמינה במערכת iAN ובפוטנציאל שלה לשמש מנוע צמיחה משמעותי כשתחול התאוששות בשוק התקשורת בארה"ב. בשל הירידה בהוצאות ההוניות של מפעילי שירותי התקשורת בארה"ב, מדיניות החברה היא לשמר את גרעיני היכולת של iAN עד התאוששות השוק ולצמצם בהוצאות שאינן משרתות מטרה זו. ADC מתייחסת למערכת BroadAccess הנמכרת בשווקים שמחוץ לארה"ב כאבן בניין מרכזית וכאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר שלה בשווקים אלה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully